Publicerad: 2022-02-25

Säg hej till vår nya Institutionsadministratör

PORTRÄTT Från och med mars utökar Kirurgisk och perioperativ vetenskap sin administratörsgrupp. Vi välkomnar Idah Sandqvist, som kliver in som ny institutionsadministratör. I den här intervjun får ni lära känna Idah lite bättre, vem hon är, vad hon gjort tidigare och vilka hennes stora intressen i livet är.

Text: Heléne Andersson
Bild: Privat

Det är mitten på februari och ganska precis en månad kvar tills vår nya institutionsadministratör börjar hos oss. Vi ringde upp Idah för att få reda på lite mer om henne inför starten.

- Hej, och grattis till jobbet! Hur känns det?

- Det känns bra, jag är taggad! Har varit hemma ett år nu som föräldraledig så det ska bli kul att göra något nytt, säger Idah.

Tänka utanför boxen

Idah kommer närmast från CSN, där hon jobbat som studiestödsutredare. Jobbet har inneburit mycket kundservice, där hon haft mycket kontakt med de som haft svårt att betala och hjälpt dem med avbetalningsplaner.

- Det har handlat om att hjälpa dem komma i fas. Att tänka utanför boxen och komma på en lösning som långsiktigt kan hjälpa dem, berättar Idah.

Precis som Universitetet är CSN en statlig myndighet som styrs av regler och särskilda riktlinjer. Idah har arbetat med handläggning av ärenden och överklagan och har kunskap och förståelse för hur processer inom statliga myndigheter fungerar. De senaste två åren har hon arbetat som rättslig samordnare, vilket inneburit att hon varit länken mellan rättsavdelningen och handläggarna.
- Jag har varit som en coach, som alla kan komma till om de kört fast i ett ärende. Sedan har jag utbildat nya medarbetare, det är mycket regler som ska in, säger Idah.

Jag gillar när det händer saker

Fritiden spenderas en hel del på IKSU, där Idah är instruktör både på cykelwattpass och Total Training.

- Jag älskar att vara där. Det är roligt och något jag brinner för, säger Idah, som på tidigare arbetsplatser varit drivande i friskvårdsaktiviteter.

Annars går mycket tid åt till familjen, hennes man och deras tre barn samt att umgås med vänner.

- Jag gillar att gå ut och äta, vara med kompisar och det sociala. Jag gillar när det händer saker, säger Idah.

Idah är peppad på att komma in i arbetsgruppen, och ser framemot allt som det nya jobbet innebär.
- Jag älskar att lära mig nytt och lära mig nya saker. Det ska dessutom bli intressant att jobba mot läkarprogrammet, avslutar Idah.

Vi säger varmt välkommen till oss och vår institution!

Snabba fakta om Idah

Namn: Idah Sandqvist

Familj: Man och tre barn på 1, 7 och 9 år.

Favoritserie: Grey´s Anatomy.

Favoritpodd: Spöktimmen, Rättegångspodden, Våra sanningar

Favoritresemål: Till solen, något varmt ställe.

Drivkraften i arbetet: Mycket att det man gör betyder något, att det finns mening med det man gör, och möjlighet att förändra och få saker att fungera. Gillar att kunna hjälpa folk och få det att funka.

Idah Sandqvist
Administratör