Publicerad: 2020-02-13

Teknik för att möjliggöra inbyggda intelligenta system

PORTRÄTT Tomas Nordström försöker med sin forskning skapa datorer som är tillräckligt kraftfulla för avancerade läraktiga system, samtidigt som de förbrukar minimalt med ström.

Bild: Mattias Pettersson, Foto: Mattias Pettersson

Allt mer av de saker vi interagerar med i vardagen börjar anpassa sig till sin kontext och vårt agerande, vi kallar dem smarta saker eller till och med intelligenta system. För att möjliggöra anpassning krävs att de kan utföra avancerade läraktiga algoritmer som körs på kraftfulla inbyggda datorer. Dessutom måste flera fristående intelligenta enheter kunna samverka för att skapa ett intelligent system, och de behöver därför kommunicera tillförlitligt med andra intelligenta enheter.

Tomas Nordström försöker med sin forskning skapa datorer som är tillräckligt kraftfulla för avancerade läraktiga system, samtidigt som de förbrukar minimalt med ström. Han arbetar även med att utveckla de läraktiga algoritmerna så att de är anpassade till våra inbyggda datorer, och inte bara fungerar i stora datorhallar som i dag. De intelligenta system som utvecklas kommer att kunna bli ett viktigt stöd i människors liv och vardag. Det kan röra sig om självkörande fordon, drönare för ett effektivt skogsbruk, eller nya handhållna diagnostikverktyg som kan se detaljerade bilder inifrån kroppen, eller genom väggar.

År 2019 installerades Tomas Nordström som professor i inbyggda intelligenta system vid Umeå universitet.

Om Tomas Nordströms forskning

Biografi:

Tomas Nordström föddes 1963 i Härnösand. Han avlade civilingenjörsexamen i datorteknik 1988 vid Luleå tekniska universitet, där han disputerade 1995 i samma ämne. 1996–1999 jobbade han med forskning och utveckling på Telia Research. Under tolv år var han senior forskare vid Telecommunications Research Center Vienna i Österrike.

2011 kom han till Högskolan i Halmstad, där han fram till 2019 var professor i datorteknik. Under 2019 har han även verkat som senior forskare vid Rise, med fokus på utveckling av intelligenta system.

Läs mer eller kontakta Tomas Nordström