Publicerad: 2021-05-31 Uppdaterad: 2023-03-27, 10:48

Vill förstå klimatförändringarnas påverkan på infektionssjukdomar

PORTRÄTT Möt Junwen Guo, forskare och forskningssamordnare vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin inom Avdelningen för hållbar hälsa. Junwen har tidigare forskat inom området ekologi men kommer nu fokusera på klimatförändringarnas påverkan på infektionssjukdomars epidemiologi med inriktning på folkhälsovetenskap och global hälsa.

Text: Linnéa Höök
Bild: Privat

Vad är på gång just nu?

- Just nu är jag vid en vändpunkt i min karriär och övergår till ett helt nytt forskningsområde - från ekologi till folkhälsa. Jag lär mig massor varje dag, vilket gör mig väldigt exalterad. Förutom forskningsdelen får jag en ny roll som forskningskoordinator i min nya position. Att samordna stora EU-projekt och lära känna många nya människor kan vara komplicerat men ger också en känsla av uppfyllelse.

Det nuvarande forskningsämnet kring infektionssjukdomar skiljer sig på mycket från det jag forskat om tidigare, men klimatförändringarna kan överbrygga skillnaderna. Klimatförändringarna är viktiga för vår livsmiljö och kommer i slutändan att ha enorm inverkan på människors hälsa. Till exempel påverkas den nuvarande pandemin också av klimatförändringar. Förändringar i överföringsmönster av covid-19 är sannolikt en viktig konsekvens av klimatförändringarna. Klimatförändringarnas övergripande inflytande på sjukdomar är emellertid komplicerade, vilket kräver att vi lär oss mer om de underliggande sambanden och tillämpar denna information för att kunna förutse framtida effekter. Detta genom att använda mer kompletta, bättre validerade integrerade modeller.

Berätta mer om dig själv! Vad gjorde du innan du började arbeta på Umeå Universitet?

–Jag kommer ursprungligen från norra Kina och kom till Umeå för att studera vid Umeå Universitet. Jag avslutade min magisterexamen i ekologi och senare stannade jag och fick min doktorsexamen från ekologi och miljövetenskap vid Umeå universitet i februari 2020.

I din roll som forskningskoordinator är du en del av ENBEL-projektet. Kan du berätta mer om projektet?

–ENBEL står för Enhancing Belmont Research Action. I detta projekt kommer ENBEL att bidra med kunskap och politiska råd om klimatförändringar och hälsolänkar genom att sammanföra ledare inom klimatförändringar och hälsoforskning i det CICERO-samordnade Horizon 2020-projektet. Projektkonsortiet är tvärvetenskapligt och omfattar 17 partner från 11 europeiska länder samt från Botswana, Kenya och Sydafrika. Tillsammans har partnerna kompetens inom medicin, epidemiologi, folkhälsa, klimat- och luftkvalitetsmodellering, hälsoeffektbedömning, ekonomi, vetenskap och policykommunikation och intressentengagemang.

Min roll i ENBEL är främst samordnings- och nätverksorienterad, inklusive resultatrapportering och ekonomiska rapporter. Jag är också ansvarig för nätverkande och samordning mellan forskare och intressenter inom forskningsområdet. Läs mer om projektet här

Vilka har varit de största utmaningarna under Covid-19 i ditt arbete?

–Den största utmaningen hittills är att arbeta hemifrån, kommunikationen blir ibland mycket mer komplicerad än tidigare.

Vad föredrar du att göra när du är ledig?

–Film, musik och DIY. Att studera ekologi och klimatförändringar har dramatiskt förändrat mitt personliga liv. Jag blev superåtervinningsberoende! Jag har provat på ett par projekt, t.ex. - "Zero waste challenge" eller "No buy new campaign".

Junwen Guo
Staff scientist

Snabba fakta

Namn: Junwen Guo