Ansökan om tillgodoräknanden och examen

Här hittar du lite kort information om tillgodoräknande av tidigare studier samt hur du går tillväga för att söka ut examen.

Ansökan av tillgodoräknande

Om du har kurser från tidigare studier vid något annat universitet, till exempel utbytesstudier, så kan du tillgodoräkna dig dessa och därmed förkorta din studietid på programmet. Ansökan till skickas till Examensenheten.

För att underlätta för dig som ansöker så föreslår vi att du börjar med att kontakta programansvarig för programmet. Denne kan då hjälpa dig med en preliminär bedömning av vad dina tidigare kurser kan tillgodoräknas som. För att få reda på mer om vad som krävs för tillgodoräknande, till exempel vilka dokument som krävs, med mera, så rekommenderar vi att ni vänder er till Examensenheten, se länken nedan.

Ansökan om examen

När du är klar med dina studier måste du ansök för att få ut din examen. Om du är osäker på vad som krävs för examen så går det bra att kontakta programmets studievägledare. Notera att du bör ansöka om eventuella tillgodoräknanden innan före du söker examen. Information om hur du ansöker hittar du via länken nedan.

Ansök om tillgodoräknande

Har du kunskaper från tidigare studier eller yrkeserfarenhet kan de motsvara det du tänkt läsa.

Ansök om examen när du är klar med din utbildning

Läs om vad som krävs för examen och hur du ansöker.

Senast uppdaterad: 2022-12-01