"Något stort och nytt väntar"

Bild: Elin Berge

Fjärilar i magen första dagen vid universitetet. Kommer jag att känna igen någon? Var ska jag sitta? Här kan du läsa om Evelina Engmans första dag vid Umeå universitet.

Det är en solig måndag i början på september. Jag kliver in i föreläsningssalen för första gången. I ryggsäcken har jag fem extrapennor, två skrivblock, dator och laddare. Trots att det stod ”introduktion” på schemat, känns det bättre att vara för förberedd än inte alls.

De sluttande raderna med sittplatser påminner om en läktare. Längst fram står en person och pysslar med en mikrofon. Det pirrar i magen som det inte gjort på många år. Något stort och nytt väntar.

"Än är det bara obekanta ansikten framför mig. Eller?"

Jag hänger upp jackan och blickar ut över stolsraderna. Ungefär tjugo personer är på plats och det känns svårt att välja var jag ska sitta.
Än är det bara obekanta ansikten framför mig. Eller? Längst fram sitter ju ”hon som jag spelade brännboll med på Mariehemsängarna i fredags. Bakom henne skymtar en gul keps. Det är ju han! Han som skrek sig hes till ”eld och vatten” under karaokekvällen på Rouge!

Jag sätter mig på hans rad och han nickar åt mig. Han lär minnas mig också, jag körde en otroligt dålig Grease­duett med en annan förstaårsstudent samma kväll.

Tiden går, salen blir alltmer fullsatt och jag känner faktiskt igen många. Att jag redan träffat så många klasskompisar har jag kårföreningen att tacka för.

Redan innan terminsstart kontaktade en av generalerna mig och informerade om den så kallade insparken. Generaler har ansvaret över aktiviteterna och faddrarna över oss nollor. De är ofta tvåor från samma program, som frivilligt anmäler sig och planerar insparken. Förutom brännboll och karaoke har vi haft filmkväll i världens minsta etta på Tvistevägen och blivit presenterade för den gyllene pubrundan; först Rött, sen Gröna Älgen och sist Lion Bar.

"Jag känner mig stolt."

Sorlet avtar när klockan slår tio och kvinnan med mikrofonen presenterar sig som programansvarig över journalistprogrammet. Jag antecknar ivrigt. Mailadresser, hemsidor och annat viktig. När hon pratar om kurserna växer pirret inombords, jag känner mig stolt.

Efter föreläsningen packar jag ihop mina saker ser plötsligt vem som suttit bakom mig hela tiden. Utanför salen petar jag på min karaokekompanjons axel, hon vänder sig om med en blick som går från förvånad till glad. Hon är på väg till biblioteket för att låna kurslitteratur och frågar om jag vill göra
henne sällskap.

Tänk vad en dålig Grease­duett kan leda till!

Evelinas överlevnadsguide till studentlivet

Mariehemsängarna
Grönområde en kilometer från campus. Här hålls turnering­arna under brännbollsyran varje vår.

Rouge
Nattklubb mitt i Ålidhems centrum, delar lokal med Taco bar, så en nachotallrik är aldrig långt bort.

Kårförening
På universitetet finns olika studentkårer för olika studieämne. De har i sin tur kårföreningar för olika program. Exempelvis KosMås för kostvetenskap, eller MediUm för medie-­ och kommunikations­vetenskap.

Tvistevägen
Studentområde mellan campus och Ålidhems centrum. Här finns ettor mellan 16–24 kvadrat.

Rött
Klassisk efter­skolan­pub på Berghem, speciellt torsdag eftermiddag.

Gröna Älgen
Pub mellan universitet och centrum. Har musikquiz på onsdagar.

Lion Bar
Ett mysigt konditori på dagen, och en pub på kvällen. Ingen vet egentligen hur de lyckas.

De sex vanligaste profilerna

Vilka personer möter man egentligen i korridorerna vid universitetet? Paulina Sörlin, journaliststudent och redaktionschef på Umeå studentradio, har beskrivit sex av de vanligaste profilerna vid Umeå universitet.

Senast uppdaterad: 2023-10-11