Vellore Institute of Technology University

Antal platser: 0 terminsplatser för läsåret 2024/2025.

Grundades: 1984
Studentantal: 35 0000
Campus: Det finns två campus – ett i Vellore och ett i Chennai, båda ligger i staten Tamil Nadu.
Studentliv: Universitetet erbjuder möjligheten till flertalet sportaktiviteter, t.ex. badminton, basket, handboll, hockey, tennis, volleyboll. Det finns också många olika studentföreningar att gå med i.

Varje år ordnar VIT University två festivaler – Riviera (International Sports and Cultural Carnival), samt Gravitas (Technological and Design Carnival).

Om Vellore

Vellore har ca 185 000 invånare och ligger vid Palar River i staten Tamil Nadu. Inräknat förorter uppgår befolkningstalet till 423 000. I centrum ligger landmärket Vellore Fort som byggdes på 1500-talet och är känt för sina stora vallar, breda vallgravar och robusta murverk. I fortet finns en kyrka, moské, ett hinduiskt tempel och ett museum som bland annat ställer ut konstföremål, skulpturer, träsniderier, vapen och hanterverk.

Ungefär 8 km från Vellore ligger the Golden Temple Complex som är förgyllt med 1500 kg rent guld.

Information from Vellore Institute of Technology University

Restrictions: Only students in the field of Engineering, Biotechnology, Agriculture and Business studies can apply.

Full time studies (corresponding to 30 hp): TBA

Course types: TBA

Course levels: Undergraduate level

Academic year:
Autumn term: August–December
Spring term: January–April

Accommodation

No information available.

Read more at

VIT University

International Relations and International Admissions

Utlandsstudier med studiemedel

Du kan söka studiemedel av CSN när du ska studera utomlands. Studiemedel består av bidrag och lån. Du kan också låna pengar till extra kostnader för exempelvis, resor och försäkringar.

Senast uppdaterad: 2023-10-16