Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)
Som student vid Umeå universitet har du tillgång till Microsofts Office 365 för student-e-post. Du får också tillgång till fler tjänster i Office 365 vilket ger dig bättre möjligheter för kommunikation och samarbete med exempelvis andra studenter.
När du aktiverar ditt användarkonto får du automatiskt tillgång till ett e-postkonto i Office 365 (som får adressen Umu-id@student.umu.se).
Du kan sedan välja om du vill använda det kontot för din kommunikation med universitetet eller om du vill byta primär e-postadress.
För att byta primär e-postadress loggar du in på studentwebben och går till Mina inställningar.
Du kommer åt Office 365 via direktlänken O365.umu.se.
Du kan lagra e-post och bilagor upp till 50 GB, får tillgång till kalendrar som du kan dela med andra och en adressbok för dina kontakter. Du kan också enkelt koppla ihop student-e-postadressen med e-postklienter i datorer, mobiltelefoner och plattor.
Du får 1 TB lagringsutrymme för dina filer. I Office 365 har dokumenthanteringen förbättrats med nya funktioner för att underlätta för samarbete med andra. Med OneDrive kan du synkronisera dina filer mellan datorer, mobiltelefoner och plattor.
Teams är ett socialt samarbetsverktyg som grupper kan använda för att organisera sig, prata med varandra och samarbeta i olika former.
En grupp kan till exempel vara en klass eller en projektgrupp som har behov av att samarbeta.
Du kan skapa och redigera till exempel Word-, Excel- och PowerPoint-filer direkt i webbläsaren med webbläsarversionen av Microsoft Office.
Som student vid Umeå universitet kan du också kostnadsfritt installera Microsoft Office Pro-paketet på upp till fem datorer. För att hämta programvarorna ska du vara inloggad i Office 365 med ditt användarkonto vid Umeå universitet (Umu-id). Om du behöver hjälp med att hämta och installera programvaran finns instruktioner som du når via länken på den här sidan.
Whiteboard är ett komplement till universitets mötesverktyg. Applikationen underlättar digitala samarbeten då den gör det möjligt att skapa digitala whiteboardtavlor där du kan göra post-its, skriva text, rita samt montera bilder och dokument. Du kan använda det till exempelvis:
Mer information om hur du kommer igång med Whiteboard hittar du på universitetets webbplats Manual.
Med Forms kan du skapa och dela formulär och enkäter men också sammanställa resultaten. I Forms kan du:
När du loggar in i Office 365 kommer du se att det finns ännu fler appar med olika användningsområden. Du kommer antagligen inte använda alla dessa appar men det kan vara bra att veta att de finns.
Det finns stöd och hjälp att få för dig som är student: