Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Kursen introducerar olika analytiska perspektiv som kan användas i studiet av kriser och krishantering. Under kursen går vi igenom olika faser i krishanteringsprocessen och diskuterar utmaningar och möjligheter före, under och efter en kris. Vi behandlar även området katastrofriskreducering. Kursen behandlar begrepp och teorier inom krishanteringslitteraturen som är centrala för att förstå och analysera såväl historiska som samtida kriser. Vi diskuterar även hur det tvärvetenskapliga och praktikernära kunskapsfältet krishantering har utvecklats över tid. Särskild vikt ägnas åt att diskutera hur studier av kriser och krishantering har hemvist i olika vetenskapliga discipliner.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
Redogöra för krishanteringsprocessers olika faser och dess olika utmaningar och möjligheter.
Återge huvuddragen i den vetenskapliga diskussionen om hur risker och kriser skapas och hur de hanteras av krishanteringsaktörer i olika samhälleliga sektorer.
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
Reflektera kring teman och centrala diskussioner inom den tvärvetenskapliga krishanteringslitteraturen.
Genomföra och presentera analyser av krishanteringsprocesser med hjälp av centrala begrepp och teorier inom den tvärvetenskapliga krishanteringslitteraturen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen består av egna litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt övningar i grupp och enskilt. Seminarierna utgör obligatoriska utbildningsmoment. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
Examination
Examination av kursen sker genom:
Momentet examineras genom obligatoriska seminarier och inlämningsuppgifter, individuellt och i grupp samt en opponeringsuppgift.
Grupparbete och aktivt seminariedeltagande med muntlig och skriftlig presentation (U-G)
Aktivt seminariedeltagande med individuell skriftlig inlämning (U-G)
Grupparbete med muntlig presentation och tillhörande opponeringsuppgift samt individuell skriftlig inlämning (U-VG)
För godkänt på kursen krävs godkänt på alla delar av examinationen. För betyget väl godkänd på kursen krävs dessutom väl godkänt på den skriftliga individuella rapporten
Generella regler kring examination En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges eller under de uppsamlingsveckor som institution genomför under vecka 34 och 35.
I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver tillämpas uppsamlingsveckor vilket innebär att kompletteringar behandlas under fasta tider på året oberoende när kursen/momentet gavs. Dessa uppsamlingsveckor sker vecka 34 och 35.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545331702).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Övriga föreskrifter
Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 30
Brenda D. Phillips Introduction to Emergency Management and Disaster Science uuuu-uuuu : ISBN: 9781000513318 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Social Capital and Community Resilience Aldrich P., Meyer A. Ingår i: American behavioral scientist. Beverly Hills, Calif. : Sage : 1960- : 59 : sid. 254-269 : Obligatorisk
The discord between discourse and data in engendering resilience building for sustainability Bradshaw Sarah, Hawthorne Helen, Linneker Brian Science Direct : 2020 : Artikel online
A systematic review of 20 years of crisis and disaster research: Trends and progress Wolbers Jeroen, Kuipers Sanneke, Boin Arjen Risk, hazards, and crisis in public policy : 2021 : Artikel online Obligatorisk
Katastrofriskreducering : perspektiv, praktik, potential Ullberg Susann Baez, Becker Per 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 419 s. : ISBN: 9789144106137 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst