"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Barn- och ungdomspsykiatri: neuropsykiatri

Du är antagen till kursen i Barn- och ungdomspsykiatri: neuropsykiatri, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, samt hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats sker registrering på kursen vid kursstarten den 19 januari 2022. Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid kursstarten måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid kursstarten måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Vägbeskrivning till kurslokalen: Följ skyltningen till målpunkt F, tag höger direkt vid hissarna och gå sedan rakt fram. Salen ligger längst ner i korridoren på höger sida.

    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Om du inte kan vara med på introduktionen och inte har meddelat oss i förväg kommer du inte att bli registrerad och kan förlora din plats. Meddela studieadministratör Maud Normark, maud.normark@umu.se så blir du registrerad på kursen även om du inte kan vara med på kursstarten, och får behålla din plats. Kursen startar med registrering och introduktion.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Huvuddelen av dina studier gör du hemifrån men med kontakt med utbildningen. Vi har videomöten av olika slag, oftast via ZOOM och för att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera och headset. Du behöver bra internetuppkoppling, gärna stabil trådlös eller fast uppkoppling via nätverkskabel.

    På kurssajten i Canvas kommer du hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas.

    Du kan logga in i Canvas efter att du har aktiverat ditt Umu-id, och närmare terminsstart kommer du också att få tillgång till kursens kurssajt.

    Fäll ihop
  • Träffar via Zoom

    På den här kursen använder vi ofta Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.

    Fäll ihop
  • Träffar under kursen

    Det här är en distanskurs som ges under en termin med tre obligatoriska kursträffar i Umeå.

    Föreläsningar, seminarier, workshops och gruppdiskussioner sker digitalt och på plats i Umeå. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid tre kurstillfällen på plats här i Umeå. Eftersom de här träffarna är obligatoriska betyder det att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen.

    Kursträffar

    19-21 januari 2022
    6-8 april 2022
    1-2 juni 2022

    Om du blir sjuk och inte kan närvara under träffarna kontaktar du berörd lärare för att få veta när och hur du kan tillgodogöra dig de missade träffarna.

    Du ordnar själv med boende under träffarna. Om du inte redan har boende ordnat så finns stort utbud av olika slags boenden på Visit Umeås sidor.

    Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på Canvas.

    Planera dina studier och håll kontakt

    En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i Canvas, ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, bidra till gott samarbete i din basgrupp, ta del av de källor till information och kunskap som finns i lärmiljön och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.

    För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och kursplanen. I schemat hittar du alla planerade aktiviteter och examinationer.

    Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärare har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)