TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Ekonomisk familjerätt vid juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i höst!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 24 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 november.
För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Meddela administratör Sandra Mattsson.
Fäll ihop
Hej och välkommen till kursen Ekonomisk familjerätt
Kursens innehåll
Under denna kurs kommer du att – med utgångspunkt i den ekonomiska familjerätten – öva dig på att lösa komplicerade juridiska problem, som ofta ligger i gränsen mellan två eller flera rättsområden. Övriga områden som kommer att behandlas kan vara fordringsrätt, sakrätt, socialförsäkringsrätt, fastighetsrätt, skatterätt och associationsrätt i den mån de rör familjen i vid bemärkelse.
Du kommer också att arbeta praktiskt med att skriva familjerättsliga och förmögenhetsrättsliga avtal, inlagor och liknande.
Under kursen kommer du att arbeta i basgrupp under den första halvan av kursen, som består av fem veckolånga case. Basgrupperna kommer att få uppgifter kontinuerligt under veckan, vilket innebär att ni ska vara beredda på att arbeta med casen även utanför den schemalagda tiden. Era förslag och lösningar kommer att redovisas och diskuteras under ett seminarium, som äger rum på fredagarna.
Därefter kommer du att skriva en individuell uppsats, som ska behandla minst två rättsliga områden. Kursen avslutas med att uppsatserna seminariebehandlas.
Någon litteraturlista finns inte, eftersom kursens pedagogiska innehåll innebär att ni själva får söka de rättskällor som behövs för att lösa de olika problem som casen innebär. Om du vill förbereda dig inför kursstart, kan du alltid läsa igenom den familjerättsliga litteraturen från Termin 3.
Kursstart
Kursen inleds med kursinformation och basgruppsindelning samt presentation av det första caset tisdagen den 31 oktober kl 10.15.
Kurshemsidan, som ligger på Canvas, kommer att finnas tillgänglig någon vecka innan kursstart.
Kontakt
Om du har några frågor rörande kursinnehåll, upplägg och liknande är du välkommen att höra av dig till mig, Viola Boström, antingen per mejl, Viola.Bostrom@umu.se eller per telefon, 090 786 74 13.
Om du har frågor rörande kursadministration är du välkommen att höra av dig till kursadministratör Sandra Mattsson, antingen per mejl, Sandra.Mattsson@umu.se, eller per telefon, 090 786 79 51.
Än en gång, varmt välkommen,
Viola Boström, terminsansvarig
Sandra Mattsson, kursadministratör
Fäll ihop
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop