Plats:
Lärplattformen Moodle (läs mer om inloggning längre ned på sidan)
Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
Obligatorisk närvaro digitalt via Zoom gäller vid uppropet. Den som inte är närvarande förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.
Logga in på lärplattformen Moodle via ditt användarkonto/Umu-id (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan). Du loggar in på följande sätt: • Länk till kursplattformen: https://moodle.umu.se • Logga in med ditt Umu-id • Under rubrik "Mina kurser" klickar du på aktuell kurs
I kursen används Zoom, kamera samt ett headset vid basgruppsträffar och inspelning av samtal. Om du inte redan använder Zoom kan du i god tid innan kursstart ladda ner och lära dig via en länk som finns i kursen under rubriken ”Studenter emellan”.
Om du antagits till utbildningsplatsen men inte längre har för avsikt att studera ska du snarast registrera återbud på www.antagning.se/mina sidor. Meddelande om ditt återbud är viktigt och möjliggör att vi kan kalla reserv och någon annan person kan antas till utbildningsplatsen.
I undervisningen använder vi oss av lärplattformen Moodle. Får du problem vid inloggning på lärplattformen kan du kontakta vår support: support@omvardnad.umu.se. Tänk på att ange vilken utbildning det gäller samt kontaktuppgifter, så hjälper vi dig så fort som möjligt.
Kursen börjar 24/3 och pågår till och med 6/6 2021. Kursstart, föreläsningar och inspelning av samtal sker via Zoom. Innan kursstart, senast den 22/3, ska du gå in i kursen i Moodle och besvara frågan ”Vad är en familj?” i ett forum. Det är obligatorisk närvaro vid inspelning av alla samtal. Det första spelas in den 25/3 via Zoom.
För nätburen kurs krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum där motsvarande teknik kan nyttjas. För att du ska kunna delta i E–möten krävs att du har en webbkamera och ett headset.
Kontakta oss: Hör gärna av dig om du har funderingar kring något som rör kursen. Du använder då kontaktformuläret längst ned på sidan.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.