TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Hem- och konsumentkunskap A 50%. Mitt namn är Albina Granberg och är kursansvarig, här kommer lite information som jag vill att du läser igenom innan kursen startar.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopDet är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på studentwebben med ditt Umu-Id. Läs mer nedan hur du aktiverar ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen mellan 21/8 – 29/8.
Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.
Terminen startar vecka 35 med en kursintroduktion via Zoom måndag 28 augusti klockan 13-14.30. Länk till kursintroduktionen hittar du här: https://umu.zoom.us/j/68054347597
Här finns mer information om zoom https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
Därefter fortsätter ni veckorna med självstudier. Vecka 38, tisdagen den 19 september kl 13.00 har vi den första fysiska träffen på campus. Schema för detta hittar du på din studentsida och i lärplattformen Canvas. Observera att du inte kommer åt kurssajten förrän du är registrerad på kursen.
Du bör se till att ha den obligatoriska litteraturen för modulen ”Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet” tillgänglig då kursen startar.
Kursen går på distans med 50% studietakt, det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand men att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på lärplattformen Canvas.
Kursen består av tre fysiska ”veckoträffar” (antal dagar kan variera) på campus. Eftersom träffarna innehåller obligatoriska moment måste du ha deltagit i dessa moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta i träffarna. Observera att det också kommer att genomföras obligatoriska aktiviteter även mellan de fysiska träffarna men då via Zoom.
Veckoträffarna på campus genomförs vecka 38, vecka 3 och vecka 20.
Välkommen till Umeå universitet och institutionen för kost- och måltidvetenskap!
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop