"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hem- och konsumentkunskap för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45) ingår i Lärarlyftet, 45 hp

Engelskt namn: Home- and consumer studies for teachers school years 7-9, 45 hp (1-45) 45.0 credits

Denna kursplan gäller: 2023-07-24 till 2024-07-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6KN041

Högskolepoäng: 45

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2023-10-03

Innehåll

Kursen består av följande moduler:

  1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion till skolämnet (Home and Consumer Studies - an Introduction to the School Subject), 5 hp
  2. Livet i hem och familj (Life in the Home and in the Family), 6 hp
  3. Mat och hälsa I (Food and Health I), 7,5 hp
  4. Livsmedelssäkerhet (Food Safety), 3,5 hp
  5. Hållbar matkonsumtion (Sustainable Food Consumption), 8 hp
  6. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser (Food Science and Food Processes), 7,5 hp
  7. Privatekonomi och konsumtion (Consumption and Personal Finance) 7,5 hp

Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 7,5 hp
Modulen är en introduktion till skolämnet hem- och konsumentkunskap. Ämnets historia, teoretiska grund och styrdokument bearbetas och ämnets potentiella bidrag till hållbar utveckling synliggörs. Ämnesrelevant forskning introduceras och problematiseras. Pedagogiska planeringar och hjälpmedel samt aktuella arbetsformer inom ämnet belyses. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag och studenten introduceras i litteratursökning och vetenskapligt skrivande.

Modul 2. Livet i hem och familj, 7,5 hp
Modulen belyser arbete i hemmet och levnadsvanor i relation till livet i hem och familj. Måltidskultur och livsåskådning behandlas. Innehållet problematiseras bland annat utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö och jämställdhet. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Modul 3. Mat och hälsa, 7,5 hp
Modulen behandlar matens och måltidens betydelse för människors välbefinnande och hälsa. Hälsa belyses utifrån ett holistiskt perspektiv vilket innefattar fysisk, psykisk och social hälsa. Generella rekommendationer och människans behov av energi och näring i form av kolhydrater, fett och protein bearbetas i relation till livsmedel. Vegetarisk kost ur ett hälsoperspektiv ingår.  Modulen belyser de vanligaste kostrelaterade folksjukdomarna samt födoämnesöverkänslighet. I modulen behandlas också skolans roll i folkhälsoarbete. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp
Modulen behandlar grundläggande mikrobiologi, livsmedelshygien samt relevant livsmedelslagstiftning. Olika konserveringsmetoder studeras utifrån kvalitets- och hälsoaspekter. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
I modulen behandlar produktion, distribution och konsumtion av livsmedel, mat och måltider och dess påverkan på miljö och klimat. Matsvinn, förvaring av livsmedel och restmatlagning studeras. Hushållens avfall och återvinning samt användning av energi och vatten belyses. Mat och måltider analyseras utifrån begreppet matkvalitet och studenterna planerar och genomför sensoriska analyser. Recept problematiseras med fokus på hälsa, ekonomi, miljö, tid samt sensoriska och pedagogiska aspekter. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Modul 6. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser, 7,5 hp
I modulen behandlas metoder för matlagning och bakning. Kvalitetsförändringar och livsmedelskemiska processer vid hantering, förvaring och tillagning av olika livsmedel behandlas översiktligt. I samband med praktiska laborationer görs jämförelser mellan olika matlagningsmetoder och studenterna tränas i att välja och hantera produkter och livsmedel samt tillaga måltider som sedan diskuteras utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö och sensorik. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.  

Modul 7. Privatekonomi och konsumtion, 7,5 hp
Modulen behandlar privatekonomi och konsumtion. Reklam och mediers påverkan på olika målgruppers konsumtion belyses och problematiseras. Konsumenternas rättigheter och skyldigheter samt myndigheter och organisationer som stärker konsumentens ställning behandlas. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.
 

Förväntade studieresultat

Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för relevant forskning inom ämnet hem- och konsumentkunskap

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa vetenskapligt skrivande med referenshantering
  • Tillämpa metoder för vetenskaplig litteratursökning och välja vetenskaplig litteratur med relevans för hem- och konsumentkunskapsämnet
  • Planera pedagogisk verksamhet inom ämnet utifrån gällande styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska och värdera undervisning i hem- och konsumentkunskap utifrån styrdokument och forskningsresultat

Modul 2. Livet i hem och familj, 6 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Känna till de egna levnadsvanornas påverkan på miljö och klimat
  • Använda sociologiska begrepp med relevans för hem- och konsumentkunskap

Färdighet och förmåga

  • Välja och använda funktionella och säkra metoder, redskap och produkter för tvätt och städning utifrån hälsa, ekonomi och miljö
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området livet i hem och familj som krävs för yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera människors förhållningssätt till hemarbete utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, jämställdhet och kultur
  • Diskutera vilken betydelse måltidskultur och livsåskådning kan ha för undervisning i hem- och konsumentkunskap

Modul 3. Mat och hälsa I, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för människans behov av energi och näringsämnen
  • Redogöra för livsmedels innehåll av energi, näringsämnen och allergener
  • Redogöra för kostrelaterade folksjukdomar kopplade till energi- och makronutrienter

Färdighet och förmåga

  • Använda kostdataapplikation för energi- och näringsberäkning
  • Planera måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer
  • Tillaga måltider för personer med födoämnesöverkänslighet och födoämnesallergi.
  • Näringsvärdesberäkna, analysera och modifiera vegetariska måltider
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området mat och hälsa som krävs för yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och anpassa måltider och undervisning med hänsyn till elevers olika behov
  • Problematisera skolans roll i folkhälsoarbete  
  • Diskutera vegetarisk kost i relation till hälsa, ekonomi och miljö
  • Problematisera begreppet hälsa utifrån ett holistiskt perspektiv

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva hur mikroorganismer i livsmedel kan påverka livsmedelskvalitet och hälsa
  • Beskriva konserveringsmetoder som används för att bevara livsmedel
  • Redogöra för relevanta föreskrifter från Livsmedelsverket samt livsmedelslagstiftning i relation till hälsa  

Färdighet och förmåga

  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området livsmedelssäkerhet som krävs för yrkesutövningen

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva hur olika livsmedel produceras
  • Beskriva hur livsmedelsproduktionen påverkar miljö och klimat

Färdighet och förmåga

  • Välja, planera och tillaga mat och måltider till förmån för hälsa, ekonomi och miljö
  • Analysera mat och måltider utifrån begreppet matkvalitet
  • Planera och genomföra en laboration utifrån Sapere-metoden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera produktion, distribution, och konsumtion av livsmedel och måltider i relation till hälsa, ekonomi och miljö
  • Värdera och modifiera recept utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, tid samt sensoriska och pedagogiska aspekter

Modul 6. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för matlagningstermer och kulinariska ord
  • Beskriva olika livsmedels kemiska uppbyggnad och sammansättning
  • Beskriva grundläggande kemiska processer som sker vid hantering, förvaring och tillagning av livsmedel
  • Förklara kvalitets- och näringsvärdesförändringar som kan uppstå vid beredning och tillagning av olika livsmedel

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa grundläggande metoder för matlagning och bakning
  • Tillämpa ämnesdidaktiska metoder som används vid yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera olika livsmedel, matlagningsmetoder och maträtter utifrån hälsa, ekonomi, miljö, tid och sensoriska aspekter

Modul 7. Privatekonomi och konsumtion, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för lagar som reglerar konsumenters rättigheter och skyldigheter samt ge exempel på hur dessa tillämpas

Färdighet och förmåga

  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området privatekonomi och konsumtion som krävs för yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Problematisera privatekonomiska villkor, val och konsekvenser  
  • Granska och diskutera reklam och mediers påverkan på barn och ungdomar
  • Diskutera vilken betydelse konsumtion av varor och tjänster har för barn och ungdomar
  • Diskutera konsumtion av varor och tjänster utifrån hälsa, ekonomi och miljö

Behörighetskrav

Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.

Undervisningens upplägg

Kursen är en distanskurs som ges med 50% studietakt med obligatoriska nätbaserade undervisningsmoment dagtid samt obligatoriska träffar i Umeå. Vissa moduler kan läsas parallellt och den inbördes ordningen mellan modulerna kan ändras.

Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier, laborationer och gruppdiskussioner. Examinerande seminarier, laborationer samt gruppdiskussioner i lärplattform är obligatoriska.

Modul 2. Livet i hem och familj, 6 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar , lärandeseminarier, examinerande seminarier, mediainspelning och gruppdiskussioner. Examinerande seminarier, mediainspelning samt gruppdiskussioner i lärplattform är obligatoriska.

Modul 3. Mat och hälsa I, 7,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier och laborationer. Examinerande seminarier och laborationer är obligatoriska.

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier samt examinerande seminarier. Examinerande seminarier är obligatoriska.

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier och laborationer. Seminarier och laborationer är obligatoriska.

Modul 6. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser, 7,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, instuderingsfrågor, laborationer samt demonstrationer.  Laborationer i grupp, instuderingsfrågor samt demonstrationer är obligatoriska. Tillgång till ett grundutrustat kök krävs för att kunna genomföra modulen.  
 
Modul 7. Privatekonomi och konsumtion, 7,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier och gruppdiskussioner. Examinerande seminarier och gruppdiskussioner i digital lärplattform är obligatoriska. Undersökande verksamhet så som intervjuer med barn och ungdomar förekommer.

Examination

Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion, 5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig inlämning (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)
  • Diskussion i lärplattform (U eller G)

Modul 2. Livet i hem och familj, 6 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuella skriftliga inlämningar (U, G eller VG)
  • Individuell redovisning i form av demonstration (U eller G)
  • Diskussioner i lärplattform (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)

Modul 3. Mat och hälsa I, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig tentamen i lärplattform (U, G eller VG)
  • Individuell skriftlig inlämning (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)
  • Praktiska laborationer med muntliga redovisningar i grupp (U eller G)

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig tentamen i lärplattform (U, G eller VG)
  • Seminarier (U eller G)

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuella skriftliga inlämningar (U, G eller VG)
  • Praktiska laborationer med muntliga redovisningar i grupp (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)

Modul 6. Livsmedelsvetenskap och matlagningsprocesser, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuella skriftliga tentamina i lärplattform (U eller G)
  • Praktiska laborationer med muntliga redovisningar i grupp (U eller G)
  • Individuell redovisning (U eller G)
  • Frivillig individuell skriftlig inlämning (U, G eller VG)

Modul 7. Privatekonomi och konsumtion, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuella skriftliga inlämningar (U, G eller VG)
  • Individuell skriftlig inlämning (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För VG på hel kurs krävs VG på minst 29,5 hp.

I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett  omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 30

HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP - EN INTRODUKTION TILL SKOLÄMNET 7.5 HP

Rekommenderad litteratur

Didaktik för hem- och konsumentkunskap
Hjälmeskog Karin, Höijer(red) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2019 :
ISBN: 9789151100463
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket : 2022 :
Fulltext
Obligatorisk

Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr22 : nya handboken
De Ron Lena, Feldt Maria
Liber : 2022 : 76 sidor :
ISBN: 9789147145928
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket : 2022 :
Skolverket
Obligatorisk
Läsanvisning: 978-91-7559-504-7

Hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Tematisk kvalitetsgranskning.
Skolinspektionen : 2019 :
Skolinspektionen
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns tillgänglig Skolinspektionen: https://www.skolinspektionen.se/globalassets/02-beslut-rapporter-stat/granskningsrapporter/tkg/2019/hem-och-konsumentkunskap/hem-och-konsumentkunskap-i-ak-7-9.pdf Diarienummer 400-2017:7330

Ämnesdidaktiska avhandlingar tillkommer

Referenslitteratur

Hjälmeskog Karin
"Democracy begins at home" : utbildning om och för hemmet som medborgarfostran
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 242 s. :
ISBN: 91-554-4808-9 ; 263:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst

Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst

LIVET I HEM OCH FAMILJ 7.5 HP

Rekommenderad litteratur

Ambjörnsson Fanny
Tid att städa : om vardagsstädningens praktik och politik
Stockholm : Ordfront : 2018 : 249 sidor :
Fritt tillgänglig via Kriterium
ISBN: 9789177750024
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst

Den mångkulturella måltiden
Kungl. Skogs- och lantbruksakademien : 2011 : :
www.ksla.se
Obligatorisk
Läsanvisning: 43 sidor

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm: Skolverket : 2022 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9867
Obligatorisk

Mat- och måltidskultur – en introduktion
Jönsson Håkan, Marshall Matilda
1 : Örebro : Örebro universitet : 2022 : 38 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-99181
ISBN: 9789187789663
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Män och jämställdhet : betänkande
Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138240717
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Håkansson Andreas
Konsumtion
Studentlitteratur AB : 2017 : 384 sidor :
ISBN: 9789144115641
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ekologiska fotavtryck – Klimatkalkylatorn
Världsnaturfonden :
https://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck
Obligatorisk

Klimatkontot
IVL: Svenska miljöinstitutet :
https://www.klimatkontot.se/
Obligatorisk

På tal om kvinnor och män - lathund om jämställdhet 2022
Stockholm : Statistiska centralbyrån : 2022 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:scb-2022-x10br2201_pdf
Obligatorisk

Sirén Ellinor
Städa hållbart med Ekotipset : husmorsknep och ekohacks
Bonnier Fakta : 2021 : 207 sidor :
ISBN: 9789178873340
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Exploring everyday life : strategies for ethnography and cultural analysis
Ehn Billy, Löfgren Orvar, Wilk Richard R.
Lanham, Maryland : Rowman & Littlefield : cop. 2016 : PDF (vii, 153 s.) :
ISBN: 9780759124073
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst. Tillhandahålles inskannad via lärplattform

Neuman Nicklas
Mat och ätande - Sociologiska perspektiv
Studentlitteratur AB : 2019 : 456 sidor :
ISBN: 9789144131672
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 10, sid. 221-222

Referenslitteratur

Marshall Matilda
Hållbarhet till middag : en etnologisk studie om hur miljövänligt ätande praktiseras i vardagslivet
Höör : Brutus Östlings bokförlag Symposion : 2016 : 251 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789187483233
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst

MAT OCH HÄLSA 7.5 HP

Rekommenderad litteratur

Challenges to Interdisciplinary teaching for nutrition and health in Swedish compulsory schools.
Lindblom C, Arreman I, Landfors H, Waling M, Hörnell A
International Federation of Home Economics : 2020 :
https://www.ifhe.org/fileadmin/user_upload/e_Journal/IJHE_Volume_13_Issue1_2020.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: sid 15-29

Didaktik för hem- och konsumentkunskap
Hjälmeskog Karin, Höijer(red) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2019 :
ISBN: 9789151100463
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Näring och hälsa
Johansson Ulla, Stubbendorff Anna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 471 sidor :
ISBN: 9789144125947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket : 2022 :
Fulltext
Obligatorisk

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket : 2022 :
Skolverket
Obligatorisk

Nordiska näringsrekommendationer 2012 - rekommendationer om näring och fysisk aktivitet
Livsmedelsverket :
Pdf-fil
Obligatorisk

Material från Livsmedelsverket och Skolverket tillkommer

Referenslitteratur

Mat för liv och lust : [kokboken för dig som vill äta sunt]
Eliasson Margit, Lindeberg Gunilla
5., rev. utg. : Stockholm : Bonnier fakta : 2016 : 400 s. :
ISBN: 9789174245585
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst

Näringslära för högskolan
Berg Christina, Ellegård Lars, Larsson Christel
Sjunde upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 494 sidor :
ISBN: 9789147131075
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Wahlman Laurell Birgitta
Ingredienslexikon : för överkänsliga mot gluten, laktos, mjölk- och sojaprotein
5. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 111 s. :
ISBN: 978-91-7205-837-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Folkhälsorapport - senaste upplagan
Socialstyrelsen, Stockholm :
Socialstyrelsen

LIVSMEDELSSÄKERHET, 3 HP

Rekommenderad litteratur

Hylmö Peter
Hygien - med egenkontroll
Stockholm : Liber : 2015 : 180 s. :
ISBN: 9789147117277
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst.

Lange Marie
Food Safety Learning in Home and Consumer Studies : Teachers' and Students' Perspectives
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2017 : 81 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-317337
ISBN: 9789155498498
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

HÅLLBAR MATKONSUMTION, 8HP

Rekommenderad litteratur

Granberg Albina
Koka sjuda steka : Ett sociokulturellt perspektiv på matlagning i hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2018 : 82 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-351881
ISBN: 9789151303932
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

Barns matvanor ur ett sensoriskt och pedagogiskt perspektiv, rapport nr 11/2016
Livsmedelsverket : 2016 :
https://www.livsmedelsverket.se/bestall-ladda-ner-material/sok-publikationer/artiklar/2016/2016-nr-11-litteraturgenomgang-barns-matvanor-ur-ett-sensoriskt-och-pedagogiskt-perspektiv
Obligatorisk

Andersen Merethe
Mat för alla sinnen: [sensorisk träning enligt SAPERE-metoden] . [handledning årskurs 4-6]
Livsmedelsverket/Stiftelsen för måltidsforskning : 2000 :
Livsmedelsverket
Obligatorisk

Beck-Friis Johan
Matens kvaliteter
Stockholm : Kungl. skogs- och lantbruksakademien : 2013 : 43 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186573362
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Hållbar produktion och konsumtion av mat
Franke Ulrica, Andersson Antonia, Bollmark Lars, Löv Helena
Jordbruksverket : 2018 :
https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/ra1817.html
Obligatorisk

Fritz Karin
Matsvinn i hemmet – Kännedom, attityder och beteenden
Livsmedelsverket : 2021 :
Fulltext (pdf)
Obligatorisk

Gelinder Lolita
Smak för hållbar mat? : Undervisning för hållbar matkonsumtion i Hem- och konsumentkunskap
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2020 : 103 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-407876
ISBN: 9789151309231
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur liten kan livsmedelskonsumtionen vara år 2050?
Hjerpe. K. , Marksten, T. , Pearsson, M. , Rundberg, B. , Lundström A. , Rydberg, I. , Sonesson, U. , Nilsson, K.
Jordbruksverket : 2013 :
https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr296_1.pdf
Obligatorisk

Fler gör mer! Handlingsplan för minskat matsvinn 2030
Jordbruksverket, Livsmedelsverket, Naturvårdsverket : 2018 :
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2018/fler-gor-mer-handlingsplan-for-minskat-matsvinn-2030.pdf
Obligatorisk

Neuman Nicklas
Mat och ätande - Sociologiska perspektiv
Studentlitteratur AB : 2019 : 456 sidor :
ISBN: 9789144131672
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Röös Elin
Mat-klimat-listan [Elektronisk resurs] : version 1.1
Uppsala : Institutionen för energi och teknik, Sveriges lantbruksuniversitet : 2014 :
Fulltext (pdf)
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket : 2022 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Obligatorisk

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm: Skolverket : 2022 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9867
Obligatorisk

Globala målen för hållbar utveckling
United Nations Development Programme (UNDP) :
www.globalamalen.se
Obligatorisk

Klimatpåverkan och energianvändning från livsmedelsförpackningar
Wallman Magdalena, Nilsson Katarina
Livsmedelsverket : 2011 :
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2011/2011_livsmedelsverket_18_klimatpaverkan_energianvandning_livsmedelsforpackningar.pdf
Obligatorisk

Material från databaser, webbsidor och artiklar ur vetenskapliga skrifter och facktidskrifter samt ev. ytterligare facklitteratur kan tillkomma. Ca 100 sid.