Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Hot Team - innovationsprojekt

Du är antagen till kursen Hot Team - innovationsprojekt, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mera om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med tisdag den 25 oktober till och med tisdag 1 november. Om du inte har registrerat dig på Studentwebben senast den 1 november förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Längre ner på den här sidan under "Ny på Umeå Universitet" hittar du information om hur du aktiverar.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 1 november

    Tid: 09.00

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    OBS - schema är preliminärt fram till 1 månad före kursstart.

    Schemat finns också i textformat.

     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen är i form av ett projekt som genomförs i teamform där studenter från olika årskurser och utbildningar samarbetar i sk. Hot Team. I korthet innebär det att studenterna arbetar tillsammans i projektform. Lärandet har tonvikt på intradisciplinärt samarbete i design sk. design togetherness. Projektet omfattar 5 veckor och teamen arbetar utifrån en projekt brief där vi använder oss av samtida relevanta frågeställningar och design utmaningar. Under kursen genomförs ett antal seminarier. Varje team coachas av lärare, och projektkursen sker ofta i relation till en eller flera externa parter. Viss del av undervisningen sker på engelska.

    Vi rekommenderar att kursen inte kombineras med andra kurser, då kursen går på helfart och kräver studenternas närvaro.

    Vid kursstart introduceras kursen och förutsättningar för projektets inriktning samt design togetherness, hur kursen genomförs och examinationsformer. En studenthandledning samt projektbeskrivning tillhandahålls vid kursstart på kurssajten (Canvas).

     

    Fäll ihop
  • Frågor om kursen?

    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Monica Lindh Karlsson eller till institutionsadministratör Adrian Löwander.

    Fäll ihop
  • Praktisk information

    Närvaro
    Vi har väldigt många undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter. Notera att många lärare är yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför deras lektioner inte finns på skolan utan endast kan nås via mail eller per telefon.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    Undervisning och förutsättningar för undervisning komma att ändras ibland med kort varsel. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändra i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via anslag på kursajten (Canvas) och e-post och/eller sms. Ta för vana att kolla framför allt kursajten dagligen för att alltid ha aktuell information. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans dörrar kommer att vara öppna under den tid det är undervisning. Om det är låst använder du ditt UmU kort för att komma in på skolan. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Kortet kommer att vara begränsat till de lokaler som används under kursen. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat student e-postadress.

    Utskrifter
    UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare i skolan Atrium. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under hösten.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.

    Fika/Lunch
    Konstnärligt Campus har en restaurang/café, Hansson & Hammar. Vid uppvisande av studentkort kan man få studentrabatt.

    I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. I dagsläget kan betalning ske genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)