"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Internationell handelsrätt

Hej och varmt välkomna till kursen Internationell handelsrätt, 15hp, VT 2021! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 11 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 19 januari.

    Kursstart med den introducerande föreläsningen kommer äga rum den 18 januari 2021.

    OBS! Efter rektors beslut den 17 december om vårens undervisning kommer undervisningen på kursen ske digitalt. Bortse från tidigare information i välkomstbrevet om undervisning på campus och sal vid kursstart.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2021-01-18

    Tid: kl.10.15

    Plats: Online

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Hej och varmt välkomna till kursen Internationell handelsrätt, 15hp, VT 2021!

    Jag heter Jan Leidö och är kursansvarig för kursen. Kursen inleds den 18 januari 2021. Inför kursstart kommer en inspelad introduktion med information om kursen finnas tillgänglig. Den introducerande föreläsningen kommer äga rum den 18 januari 2021 kl. 10.15 i UB333. Se nedan om anpassningar med anledning av covid-19.

    Kursen behandlar rättsliga frågor som uppstår i samband med internationell handel och de olika nationella och internationella regler som reglerar dessa frågor. På kursen diskuteras bland annat frågor om avtals ingående och giltighet samt olika aktörers förpliktelser och rättigheter vid köp och transport. På kursen behandlas också skiljemannaförfaranden och andra aspekter av rättslig tvistelösning som är av särskild betydelse inom den internationella handeln.

    Undervisning och examination: Undervisningen utgörs av seminarier och föreläsningar. Seminarierna är obligatoriska, inkl. muntan och PM-seminariet. Seminarieuppgifterna förbereds och redovisas enskilt eller i basgrupper. Kursen avslutas med genomförandet av en munta med fokus på juridisk rådgivning med anknytning till kursens innehåll och skrivandet av en individuell uppsats som anknyter till kursens innehåll.

    För kursen används lärplattformen Canvas. Här återfinns, förutom föreläsningsbilder och information om seminarier, exempelvis information om munta och uppsats, vad som gäller vid missat seminarium och liknande. I lärplattformen finns även UmU:s folder om fusk och plagiat, samt ytterligare information om praktisk akademisk etik i skrivandet. Läs igenom ovanstående dokument.

    # Om kursen och covid-19

    ## Hålla sig uppdaterad om covid-19 och UmU

    Vänligen läs följande:

    - Information med anledning av covid-19 https://www.umu.se/covid-19/

    - Förändringar för dig som student på grund av covid-19 https://www.umu.se/student/forandringar-pa-grund-av-covid-19/

    ## Kursens uppläggning

    Kursen Internationell handelsrätt har ett begränsat antal studenter. Baserat på detta och information från universitetet om vårterminen planeras kursen för att genomföras som campus-kurs i den mån det är möjligt och motiverat. Utgångspunkten är att föreläsningar och seminarier kommer genomdrivas på campus. Gästföreläsningar och -seminarier och liknande kan komma att genomföras via Zoom. Handledning kommer att genomföras via Zoom. Vi har bokat stora lokaler för att möjliggöra social distansering, men kom alltid ihåg att tvätta händerna, håll avståndet och om du inte känner dig frisk, håll dig hemma (vi kommer ha mycket flexibla lösningar för omprov, se nedan).

    Erfarenheten från våren och hösten 2020 har emellertid visat att vi kan behöva vara flexibla. Om lärare blir sjuka eller om situationen inte kommer tillåta undervisning på campus kan det bli nödvändigt att flytta delar av eller hela undervisningen online. Om så är fallet kommer vi använda oss av Zoom. Eftersom verktyget kommer att användas för handledning och liknande rekommenderas det att du läser informationen om Zoom som kommer finnas tillgängliga på Canvas.

     

    ## Anpassningar för covid-19

    Även om föreläsningar kommer att hållas på campus, kommer åtminstone jag (Jan) att försöka spela in mina föreläsningar samtidigt och göra dem tillgängliga efteråt. Så om du du inte känner dig frisk eller inte vill komma till föreläsningarna kan detta vara ett alternativ.

    Den pedagogiska modellen bygger som bekant på arbete i grupp. Eftersom fysiska möten kanske inte är det bästa alternativet kan ni skapa möten i Zoom eller använda de verktyg som ni är bekväma med.

    Under uppsatsskrivandet finns det möjlighet att boka tid för handledning med mig (Jan). Handledningen kommer hållas via Zoom.

    ## Vad händer om jag missar ett obligatoriskt seminarium?

    Det löser sig. Oavsett om du missar ett seminarium för att du inte känner dig frisk eller inte kan medverka av annan anledning, kommer det finnas två uppsamlingsseminarier via Zoom (med information om dessa på Canvas).

    Om du är osäker om du kan göra klart din uppsats i tid så kan det noteras att det är inte heller ett problem. Enligt uppsatsinstruktionerna kan du avsluta uppsatsen efter kursens slut. Om du känner att det är svårt att hinna klart uppsatsen i tid kan du kontakta mig (Jan).

    ## Andra frågor om covid-19?

    Om du har andra frågor om kursen och covid-19 kan du kontakta mig (Jan) enligt kontaktuppgifterna nedan. Om du hellre vill prata via Zoom kan vi skapa ett möte i Zoom.

     

    # Kontaktuppgifter för kursen

    Kursansvarig lärare: Jan Leidö, 090-786 58 92, jan.leido[at]umu.se

    Studieadministratör: Sofia Strömgren, 090-786 74 19, sofia.stromgren[at]umu.se

    Antagningar m.m.: Studievägledare Stefan Lidberg, 090-786 7615, telefontider: må, ons, fre kl 10-11.30, stefan.lidberg[at]umu.se

    /Jan Leidö

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)