Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 14 januari 2021)
TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Juridisk översiktskurs vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i november!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 26 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 3 november.
För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".
På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.
Kursstart äger rum måndagen den 2 november kl. 09.00 via Zoom. Viktig information om kursen kommer att ges vid det tillfället.
Fäll ihopVälkommen till Juridisk översiktskurs!
Under kursen får du möjlighet att utöka dina kunskaper inom flera av de rättsområden som påverkar både företag, det offentliga och enskilda individer. Nedan följer en del information, främst om kursens upplägg och administration.
Kursen startar den 2 november kl. 09.00 med en introduktion till kursen. Introduktionen genomförs via följande Zoom-länk.
Till det första övningstillfället ska du även ha skaffat en lagbok. Det brukar finnas bättre begagnade lagböcker att köpa på Juridiska institutionens studentexpedition.
Seminarierna, kursens dugga, likväl som den skriftliga tentamen som avslutar kursen är examinerande.
Med anledning av Covid-19 kommer samtliga föreläsningar att ges på distans i någon form, samtidigt som vi i övrigt också försöker genomföra campus-undervisningen i så små grupper som möjligt.
Kurslitteratur
Kursen ställer stora krav på självstudier av litteraturen. Kurslitteraturen utgörs av:
Persson, Mats, Giertz, Magdalena, m.fl., Svensk Juridik, 2020.
Aktuell lagtext. Studenter brukar köpa en lagtextsamling (så kallad lagbok). Här finns flera olika alternativ. Sveriges Rikes Lag, Wolters Kluwer, Sveriges Lag, Studentlitteratur, Svensk Lag, Iustus, eller annan lagtextsamling.
Lagbok är helt nödvändig och behövs redan från början eftersom vi bl.a. inleder kursen med lagboksövningar. På den här kursen bör du välja den blå eller svarta lagboken eftersom den gröna lagboken inte innehåller många av de bestämmelser som behandlas under kursen. Lagboken bör vara så ny som möjligt och rekommenderas inte vara äldre än två år. OBS! Det är studentens eget ansvar att hålla sig med gällande lagtext.
Undervisningen – form och upplägg
Kursen är vad man kallar problembaserad. Det innebär att ni jobbar med juridisk problemlösning vid seminarier och basgruppsarbeten. Seminarierna utgör kursens bas men de kompletteras av föreläsningar via Zoom eller inspelade föreläsningar som ni finner via kurshemsidan i Cambro, powerpoint-bilder med ljudfiler och eventuellt några inledande övningar.
Seminarierna
Alla seminarieuppgifter innehåller juridiska problem och frågor. Dessa skall alltid först förberedas i basgrupperna, dvs. mindre arbetsgrupper om 5-6 pers. Basgruppsindelningen görs av kursansvarig efter kursstart.
Seminarierna innebär att studenterna redovisar och diskuterar uppgifterna och de juridiska problemen i en seminariegrupp om ca 20 personer tillsammans med läraren. Att bolla resonemang och argument i grupper är ett viktigt bidrag till inlärningen.
Observera att alla seminarier förutsätter att du är väl förberedd och aktivt deltar i diskussioner och förberedande basgruppsarbete. Som förberedelse inför basgruppsarbetet bör du även noga läsa de avsnitt där de aktuella rättsområdena behandlas i kurslitteraturen. Vi rekommenderar även att du innan seminarierna och innan basgruppsträffarna tar del av de inspelade föreläsningar som berör rättsområdet i fråga. Som exempel kan nämnas att vi rekommenderar era att titta på föreläsningen i köprätt och läser de avsnitt i kurslitteraturen som rör köprätten innan ni tillsammans i respektive basgrupp arbetar med själva seminariematerialet. På så sätt får du ut mer av seminariet och skapar en god rutin för dina studier.
Alla seminarier är obligatoriska vilket innebär att ett aktivt närvarande krävs samt att komplettering måste göras om ett seminarium av någon anledning missas.
Kurskrav och examination
En skriftlig tentamen avslutar kursen. Tentamen innehåller vanligtvis fyra– sex frågor á 8–12 poäng, oftast problemorienterade, som ska lösas inom max sex timmar. För godkänt resultat krävs 50 % och för betyget väl godkänd krävs 75 %. Om du uteblir eller blir underkänd vid det första tentamenstillfället kan ett nytt försök göras vid omtentamen. Mer information om tentamen, vilka hjälpmedel som är tillåtna m.m., kommer du att få under kursens gång.
Än en gång – varmt välkommen till kursen!
Tobias Indén, kursansvarig.
Kursansvarig: Tobias Indén, 090-786 77 12, tobias.inden@umu.se
Kursadministratör: Vanessa Vincentie, 090-786 50 86, vanessa.vincentie@umu.se
Fäll ihopSå kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det är fortfarande så att utbildningar som hålls på campus kan komma att påverkas på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.
Bästa stället att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas är på Studentwebben. Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.
Förändringar på grund av Covid-19
Fäll ihopDet du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!
Ny student på Umeå universitet
Fäll ihopHar du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att hålla reda på. Välkommen till våra digitala introduktionsföreläsningar 13-15 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?
Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel
Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.
Fäll ihopNär du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.
Fäll ihopSave the date! Digital välkomstmässa – ett perfekt tillfälle för dig att få koll på vad universitetet och Umeå kan erbjuda.
Mässan startar kl 12 med en rejäl kick-off på huvudscenen. Därefter tar mässan vid. Där i vimlet kan du läsa om de utställande organisationerna och besöka mässmontrar virtuellt. Under tiden kommer det att finns representanter från organisationerna på plats i den virtuella värld mässan befinner sig i.
När: Fredag 29 januari 2021
Tid: Klockan 12.00 - 16:00
Här håller du koll på Välkomstmässan. På sajten hittar du även studentföreningar, kårknutna föreningar och externa ideella föreningar. Föreningar som verkar i Umeå och på campus. Webben är ny och växer från vecka till vecka.
Fäll ihopStudielivet är mycket mer än bara studier! Studentkårerna arrangerar till studiestarten en mottagning för att välkomna alla nya studenter på Umeå universitet.
Du som väljer att vara med får vänner för livet, känna hur studentlivet fungerar och lära dig studentikosa ord och sånger. För visst vill du också få ut det mesta av din studietid i Umeå du med?
När: Mottagningen börjar den 13 januari och slutar den 29 januari.
Här håller du koll på och går med i mottagningen
Fäll ihopStudentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.
Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?
Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.
På Umeå universitet har vi tre studentkårer
Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.
Fäll ihop
Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.
Infocenter ger svar, hjälp och vägledning
Fäll ihop