Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Juridisk översiktskurs med inriktning mot handel och logistik

Du är antagen till kursen Juridisk översiktskurs vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i november!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 26 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 3 november.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Kursstart äger rum måndagen den 2 november kl. 09.00 via Zoom. Viktig information om kursen kommer att ges vid det tillfället.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 2 november 2020

    Tid: 09.00

    Plats: Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till Juridisk översiktskurs!

    Under kursen får du möjlighet att utöka dina kunskaper inom flera av de rättsområden som påverkar både företag, det offentliga och enskilda individer. Nedan följer en del information, främst om kursens upplägg och administration.                                 

    Kursen startar den 2 november kl. 09.00 med en introduktion till kursen. Introduktionen genomförs via följande Zoom-länk.

    Till det första övningstillfället ska du även ha skaffat en lagbok. Det brukar finnas bättre begagnade lagböcker att köpa på Juridiska institutionens studentexpedition.

    Seminarierna, kursens dugga, likväl som den skriftliga tentamen som avslutar kursen är examinerande.

    Med anledning av Covid-19 kommer samtliga föreläsningar att ges på distans i någon form, samtidigt som vi i övrigt också försöker genomföra campus-undervisningen i så små grupper som möjligt. 

    Kurslitteratur
    Kursen ställer stora krav på självstudier av litteraturen. Kurslitteraturen utgörs av:

    Persson, Mats, Giertz, Magdalena, m.fl., Svensk Juridik, 2020.

    Aktuell lagtext. Studenter brukar köpa en lagtextsamling (så kallad lagbok). Här finns flera olika alternativ. Sveriges Rikes Lag, Wolters Kluwer, Sveriges Lag, Studentlitteratur, Svensk Lag, Iustus, eller annan lagtextsamling.

    Lagbok är helt nödvändig och behövs redan från början eftersom vi bl.a. inleder kursen med lagboksövningar. På den här kursen bör du välja den blå eller svarta lagboken eftersom den gröna lagboken inte innehåller många av de bestämmelser som behandlas under kursen. Lagboken bör vara så ny som möjligt och rekommenderas inte vara äldre än två år. OBS! Det är studentens eget ansvar att hålla sig med gällande lagtext.

    Undervisningen – form och upplägg
    Kursen är vad man kallar problembaserad. Det innebär att ni jobbar med juridisk problemlösning vid seminarier och basgruppsarbeten. Seminarierna utgör kursens bas men de kompletteras av föreläsningar via Zoom eller inspelade föreläsningar som ni finner via kurshemsidan i Cambro, powerpoint-bilder med ljudfiler och eventuellt några inledande övningar.

    Seminarierna
    Alla seminarieuppgifter innehåller juridiska problem och frågor. Dessa skall alltid först förberedas i basgrupperna, dvs. mindre arbetsgrupper om 5-6 pers. Basgruppsindelningen görs av kursansvarig efter kursstart.

    Seminarierna innebär att studenterna redovisar och diskuterar uppgifterna och de juridiska problemen i en seminariegrupp om ca 20 personer tillsammans med läraren. Att bolla resonemang och argument i grupper är ett viktigt bidrag till inlärningen.

    Observera att alla seminarier förutsätter att du är väl förberedd och aktivt deltar i diskussioner och förberedande basgruppsarbete. Som förberedelse inför basgruppsarbetet bör du även noga läsa de avsnitt där de aktuella rättsområdena behandlas i kurslitteraturen. Vi rekommenderar även att du innan seminarierna och innan basgruppsträffarna tar del av de inspelade föreläsningar som berör rättsområdet i fråga. Som exempel kan nämnas att vi rekommenderar era att titta på föreläsningen i köprätt och läser de avsnitt i kurslitteraturen som rör köprätten innan ni tillsammans i respektive basgrupp arbetar med själva seminariematerialet. På så sätt får du ut mer av seminariet och skapar en god rutin för dina studier.

    Alla seminarier är obligatoriska vilket innebär att ett aktivt närvarande krävs samt att komplettering måste göras om ett seminarium av någon anledning missas.

    Kurskrav och examination
    En skriftlig tentamen avslutar kursen. Tentamen innehåller vanligtvis fyra– sex frågor á 8–12 poäng, oftast problemorienterade, som ska lösas inom max sex timmar. För godkänt resultat krävs 50 % och för betyget väl godkänd krävs 75 %. Om du uteblir eller blir underkänd vid det första tentamenstillfället kan ett nytt försök göras vid omtentamen. Mer information om tentamen, vilka hjälpmedel som är tillåtna m.m., kommer du att få under kursens gång.

    Än en gång – varmt välkommen till kursen!

    Tobias Indén, kursansvarig.

     

    Kursansvarig: Tobias Indén, 090-786 77 12, tobias.inden@umu.se

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie, 090-786 50 86, vanessa.vincentie@umu.se 

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)