"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Magisterkurs i idrottspedagogik

Välkommen till Pedagogiska institutionen! Du är antagen till Magisterkurs i idrottspedagogik. Kursen pågår mellan 17/1-5/juni och bedrivs helt online. Kursen läses tillsammans med studenter på Magisteruppsats i pedagogik. I detta brev får du all information du behöver om kursen, universitetet och livet som student.

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du checka in på kursplattformen samt registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Om du inte har checkat in och registrerat dig senast 220118 förlorar du din plats på kursen.

    Incheckning på kursen kan du genomföra mellan 211209 - 220118
    Registrering gör du i studentwebben under perioden 220110-220118.

    Info om hur du kommer igång med dina studier hittar du här: Kom igång med studierna

    OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering (se kontaktinformation längre ned i detta välkomstbrev). 

    Har du villkorlig behörighet (VI) på din antagning till kursen behöver du intyga att du uppfyller behörigheten innan du kan registrera dig på din kurs. Senast kursstart måste du intyga din behörighet till studievägledaren. 

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du meddela det till studievägledningen innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 4. Börja kursen

    17 januari 2022

    Tid: Se schema

    Plats: Online

    Måndagen den 17 januari så öppnas kurssidan på kursplattformen så att du kommer åt det material du ska använda på den inledande modulen, Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp. Ansvarig lärare kommer under dagen skriva och hälsa välkommen i informationsforumet, men du förväntas INTE vara uppkopplade en viss tid den 17 januari för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursplattformen och kursens sida och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under modulen kommer vara upplagd. 

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursinformation

    Under kursens första fem veckorna är fokus på vetenskaplig metod på 100% studietakt. Efterföljande 10 veckor så kommer 50% av tiden läggas på vetenskaplig metod parallellt med att börja arbeta med magisteruppsatsen på 50% studietakt. Kursens sista fem veckor fokuseras arbetet på uppsatsen på 100% studietakt.

    Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning som baseras på individuella uppgifter. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Undervisning och handledning bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under efterföljande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar.

    Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via lärplattformen. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.

    Fäll ihop
  • Frågor?

    Vid övergripande frågor om kurs och kursupplägg eller för stöd i studieplanering använd kontaktformuläret nedan.

    Frågor om registreringkontakta administrationen: administration@pedag.umu.se

    Under jul och nyårshelger råder begränsade möjligheter till snaba svar. Vänd dig därför till Infocenter om du har brådskande frågor: Infocenter

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar via Zoom den 27–30 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Här ser du datum och tid för varje föreläsning

     

    Fäll ihop
  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

    Fäll ihop
  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)