Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Masteruppsats i sociologi

Välkommen som student till Sociologiska institutionen! Vi ser fram emot att träffa dig på kursen. Här hittar du information du behöver inför kursstart.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd kan du lämna återbud på Studentwebben (logga in med Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Du behöver registrera dig själv på kursen via webben. Du registrerar dig på din egen studentsida på www.umu.se/student. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.

    Webbregistreringen är öppen 17 mars – 24 mars. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Observera att informationen på kurssidan i lärplattformen kan komma att uppdateras närmare kursstart.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    24 Mars

    Tid: Anges i schemat

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Uppsatskursen introduceras i början av terminen och du förväntas kontakta kursansvarig lärare, se nedan, senast 18 januari 2021 så att ni gemensamt kan påbörja planeringen av förberedelser, möjliga ämnesområden och möjliga metodval. Det är nödvändigt att ha kontakt med kursansvarig och därefter lämna in uppsatsidé enligt instruktioner för att bli tilldelad handledare. Se kursplan och även dess övriga föreskrifter.

    Logga in på lärplattformen och följ sidan "Uppsats C/avancerad nivå". Använd ditt Umu-id för inloggning (se nedan).

    Vid frågor och för att meddela att man tänkt skriva uppsatsen ska du kontakta kursansvarig lärare Åsa Gustafson, se kontaktuppgifter här:
    https://www.umu.se/personal/asa-gustafson/

    Fäll ihop

Om kursen

  • Termins- och momentdatum

    Datum för terminen och momenten hittar du via denna länk:
    https://www.umu.se/utbildning/anmal-dig/viktiga-datum/

    Fäll ihop
  • Antagen med villkor

    Behörighetskravet är att du ska ha läst 90 hp i sociologi inklusive examensarbete på grundnivå, kurserna Sociologisk teori och praktik 15 hp eller motsvarande och Magisteruppsats i sociologi 15 hp på avancerad nivå, samt ytterligare 30 hp på avancerad nivå. 

    Du som är antagen med villkor måste uppfylla behörighetskravet före du kan registreras på kursen.

    Vid frågor kan du vända dig till Sociologiska institutionen via e-post: sociologi@umu.se.

    Fäll ihop
  • Förberedelser och kursens upplägg

    I kursplanen finns information om kursens innehåll. Litteratur till uppsatsen väljs i samråd med handledare.

    Uppsatskursen startas upp redan i början av terminen. Du kommer att under hela terminens gång följa en uppsatsstrimma. I denna kommer du att förbereda dig inför ditt uppsatsskrivande, diskutera ditt uppsatsämne samt bli tilldelad handledare. Uppsatsstrimman omfattar föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Vid slutet av terminen kommer du att presentera din uppsats vid ett oppositionsseminarium.

    Observera att uppsatsstrimman innehåller obligatoriska undervisningstillfällen som eventuellt, beroende på Covid-19 anpassningar, kommer att hållas på plats i Umeå.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)