"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Pre- och intraoperativ omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård

Det görs bara ett urval. Därför behöver du inte tacka ja till platsen. Om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det viktigt att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Kursregistrering sker efter kursstart och sköts av personal på institutionen (självregistrering tillämpas inte för denna utbildning).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Obligatorisk anmälan om deltagande i programmet via lärplattformen Canvas i samband med kursstart/upprop gäller. Den som inte aktivt gör en deltagaranmälan inom angiven tid förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.

    Logga in på lärplattformen Canvas på följande sätt:

    • Länk till kursplattformen: https://canvas.umu.se
    • Klicka på knappen Logga in med ditt Umu-id
    • Du omdirigeras nu till en central inloggning för Umeå universitet adfs.umu.se Här anger du ditt Umu-id och ditt lösenord (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan)
    • Du kommer nu till en kursöversikt där alla kurser som du är antagen till presenteras med varsitt kurskort
    • Klicka på kurskortet för aktuell kurs
    • Via frågetecknet och Hjälp längst ner till vänster i det blå fältet hittar du mer info om hur Canvas fungerar https://www.canvas.umu.se/courses/37

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Programmet är upplagt som distansstudier med ett antal kursträffar på kursorten. I undervisningen använder vi oss av lärplattformen Canvas. Får du problem vid inloggning på lärplattformen kan du kontakta vår support: support@omvardnad.umu.se. Tänk på att ange vilken utbildning det gäller samt dina kontaktuppgifter, så hjälper vi dig så fort som möjligt.

    Termin 1

    Kurs 1 Pre- och intraoperativ omvårdnad 6 hp startar den 15/1 med nätburna egna studier och pågår tom den 11/2. Två dagars auskultation på operationsavdelning (som studenten själv ordnar) görs under kursen. Kursen innefattar en campusvecka, v 4.

    Kurs 2 (Topografisk anatomi med inriktning mot operationssjukvård 9 hp) pågår från den 12/2 till den 24/3. Kursen är digital men erbjuder campusträffar enligt schema. Kursen avslutas med en skriftlig salstentamen.

    Kurs 3 (Omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård och operationsteknik 15 hp) startar den 25/3 och pågår till den 2/6. Kursen innefattar en campusvecka, v 14, samt två veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) v 16-17 alternativt v 18-19.

    Termin 2

    Höstterminen omfattar två kurser som läses växelvis.

    Kurs 4 (Omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård, verksamhetsförlagd utbildning 15 hp) startar den 26/8 och pågår till den 12/1 2025. Klinisk examination i simuleringsmiljö sker på Campus v 49.

    Kurs 5 (Omvårdnad, självständigt arbete med inriktning mot operationssjukvård 15 hp) startar den 26/8 och pågår till 12/1 2025. Handledare utses efter upprop i Canvas och handledning sker efter överenskommelse mellan student och handledare. Examination sker v 2 2025 på Campus.

    Fäll ihop
  • Övrig information 1

    ·       Kursträffar

    Preliminära campusveckor är v. 4 och 14. Klinisk examination (tidsåtgång ca en halv dag) i simuleringsmiljö sker under v. 49 samt konferens självständigt arbete (en dag) v. 2 2025.

     

    Fäll ihop
  • Övrig information 2

    Om du antagits till utbildningsplatsen men inte längre har för avsikt att studera ska du snarast registrera återbud på www.antagning.se/mina sidor. Meddelande om ditt återbud är viktigt och möjliggör att vi kan kalla reserv och någon annan person kan antas till utbildningsplatsen.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)