Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Projektledning 1

Välkommen till kursen!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Vi använder webbregistrering för den här kursen, vilket innebär att du ska själv registrera dig på kursen i samband med kursstart. (Länk till anvisningar).
     (Länk till inloggning) för att utföra registreringen
    När du har antagits på kursen och kursen startat kommer du att få tillgång till kursplattformen Moodle (se nedan under Om kursen).
    När du lämnat in första uppgiften: Förväntansdokument, så kommer du att hitta Inlämningsuppgift A, kan starta med Teoritest 1 och du är igång med kursen (Det kan hända att jag är snabbare och lägger dit A-uppgiften innan).
    Ni jobbar i Team.
    När jag ser att du är aktiv, kommer du att tilldelas en team-kompis som du ska samarbeta med i början. Jag samlar information och sammanställer nya arbetsteam om 4-6 studenter för resten av kursen. Hela kursen bygger på att det samarbetet fungerar väl.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    31 Augusti

    Tid: 8.00

    Plats: Zoom under dagen, se schema

    Det är viktigt att du gör självregistreringen för kursen vid kursstarten och senast 5 september, annars riskerar du att förlora din plats.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Fokus för kursen ligger på hur man på ett framgångsrikt sätt bedriver projekt ute i företag och organisationer. Kursen behandlar ett projekts olika faser, från målformulering, planering, till leverans och projektavslut.

    I kursen samarbetar ni om att ta fram dokument och planering.

    Gemensamt team-arbete

    Parallellt med våra tester och inlämningsuppgifter så kommer ni att arbeta bl.a. med projektdokument och möten i projektteam om 4–5 studenter, teamen delas in av kursansvarig.
    I princip så är det 1-2 planerade aktiviteter/vecka tillsammans. Under projektet får ni tillfälle att omsätta teori i praktik så se till att läsa kurslitteraturen löpande under kursen så att dessa kunskaper kommer till användning under projektet och inte bara vid testerna och inlämningsuppgifter.

    Vår ambition är att leverera en kurs med bra kvalitet, din roll i kursen och framförallt i projektet är minst lika viktig så...
    Välkommen till en kurs som blir så bra som vi tillsammans gör den!

    Stig Byström Kursansvarig

    Fäll ihop
  • Om Moodle

    Vi använder oss av kursplattformen Moodle

    https://www.moodle.umu.se/course/view.php?id=2978

     

    Fäll ihop
  • Viktigt om email

    När du aktiverar ditt användarkonto (se längre ner i Välkomstbrevet) får du automatiskt tillgång till ett e-postkonto i Office 365 (som får adressen Umu-id@student.umu.se). Du kan sedan välja om det är det kontot som du vill använda för din korrespondens med universitetet. Du får också tillgång till ett e-postkonto i GoogleApps som universitetet erbjuder.

    För att byta primärt e-postkonto går du till Servicedesk, loggar in med din Umu-id och väljer därefter 'Mina sidor/E-postinställningar' i vänstermenyn.
    Till Servicedesk
    För att läsa mer om IT-tjänsterna klicka på länken nedan.
    Klicka på http://www.student.umu.se/cas-och-anvandarkonto/#epost för att öppna resurs

    Mer info finns också på https://manual.its.umu.se/e-post-for-studenter-faq/

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)