"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Självständigt arbete i mark- och miljörätt

Du är antagen till kursen självständigt arbete i mark- och miljörätt vt.2022, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursens innehåll. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 17 mars och funktionen kommer att vara öppen till och med 25 mars.

    Kursen inleds onsdagen den 24 mars 2022 kl.10.15 i S506 med information om kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-03-24

    Tid: 10.15

    Plats: S506

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Under vårterminens andra halva ska du på egen hand författa ett självständigt arbete om cirka 30 sidor inom ett mark- eller miljörättsligt ämne. Arbetet kan röra svensk, europeisk eller internationell rätt. Uppsatsen kan till exempel bestå av en studie av rättspraxis, av parternas eller en myndighets tillämpning av rättsreglerna eller vara en teoretisk studie. Ämnet väljs fritt av den studerande efter samråd med handledaren. I uppsatsen ska analysen och metoden ges en framträdande plats, medan deskriptiva moment främst utnyttjas som bakgrund, inledning eller liknande.

    Det är viktigt att du så snart som möjligt börjar fundera över val av ämne och gärna förbereder dig genom att samla material. I början av kursen ska du skicka in en kort promemoria med preliminärt syfte och metod. Därefter hålls ett seminarium där ni får presentera era idéer, oavsett hur långt ni har kommit i processen. Ni får då tips och återkoppling från lärare och andra studenter på kursen om vad som kan vara oklart eller är relevant att tänka på. Därefter kommer handledare att fördelas.

    Kursens övriga moment framgår av schemat.

    Kontaktuppgifter:
    Kursansvarig lärare: Viola Boström, 090-786 74 13, Viola.Bostrom@umu.se

    Kursadministratör: Linda Andersson, 090-786 68 59, linda.k.andersson@umu.se

    Antagningar m.m.: Studievägledare Stefan Lidberg, 090-786 7615, telefontider: må, ons, fre kl 10-11.30, stefan.lidberg@umu.se
     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)