Välkommen till kursen Skolbibliotek i teori och praktik. Innan du kan börja studera måste du göra några saker före själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
För att få tillgång till kursen i lärplattformen behöver du registrera dig själv på kursen via webben. Du registrerar dig på din egen studentsida på www.umu.se/student. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (läs mer om detta längre ner på sidan).
Webbregistreringen är öppen 11 januari – 21 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats. Observera att informationen på kurssidan uppdateras närmare kursstart.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Du kan anmäla detta genom att maila studievägledare Helen Andersson. och ange namn, personnummer och kursens namn. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Kursen ges helt på distans på 25% fart under vårterminen. Eftersom kursen ges helt över inernet kommer undervisningen att ske i vår internetbaserade lärplattform Cambro. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling. Du loggar in i Cambro med ditt Umu-id. Se information längre ner på denna sida.
Kursen kommer framför allt att ha undervisning online på onsdagar och torsdagar mellan 15-17. Det är Ingrid Schild vid Sociologiska institutionen som är kursansvarig.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.