"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialpsykologi B, 30 hp

Engelskt namn: Social Psychology B

Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare

Kurskod: 2SO018

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-12-09

Reviderad av: Prefekten, 2024-03-13

Innehåll

Kursen avser att öka förtrogenheten med sociologins och socialpsykologins teoretiska grunder och metodologiska variationer. Den ger också utrymme för att självständigt utföra sociologiska och socialpsykologiska analyser, uttrycka sig i tal och skrift samt kritiskt granska vetenskapliga texter.

Modul 1: Social kategorisering: klass, etnicitet, genus och sexualitet, 7,5 hp
Modulen ger de studerande en grundläggande förståelse för teoribildning samt empirisk forskning kring social kategorisering och sociala positioner. Klass, etnicitet, genus och sexualitet presenteras och problematiseras såväl var för sig som i relation till varandra.

Modul 2: Socialpsykologisk teori, 7,5 hp
Modulen tar sin utgångspunkt i för socialpsykologin centrala diskussionen om modernitet och individualisering. Relationen mellan individ, samhälle och samhällsförändring kommer att vara i fokus och problematiseras ur olika perspektiv. I modulen behandlas såväl klassiska socialpsykologiska texter som samtida socialpsykologiska teoribildningar.

Modul 3: Kvalitativ metod i praktiken: att genomföra en intervjuundersökning, 7,5 hp
Inom ramen för denna modul erhåller studenterna fördjupade kunskaper om metodologiska antaganden, undersökningsdesign och analysmetoder inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner. Dessa kunskaper tillämpas genom att studenterna utformar och genomför en kvalitativ intervjuundersökning, inom ett anvisat forskningsområde. Detta sker både genom individuellt och gruppvist arbete och utmynnar i individuellt författade rapporter, där resultat och analys från intervjuundersökningen presenteras.

Modul 4: Kvantitativ metod i praktiken: att genomföra en enkätundersökning, 7,5 hp
Denna modul avser att ge fördjupade kunskaper om metodologiska antaganden, undersökningsdesigner och analysmetoder kopplade till enkätundersökningar. Dessa kunskaper tillämpas genom att studenterna: (i) utformar egna teoretiskt relevanta problemställningar inom ett anvisat forskningsområde; (ii) utformar och genomför en enkätundersökning; (iii) sammanställer och analyserar insamlade data. Ovanstående arbete sker såväl i grupp som individuellt och utmynnar i individuellt författade rapporter, där resultat och analys presenteras.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Social kategorisering: klass, etnicitet, genus och sexualitet, 7,5 hp

För godkänt ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på de sociala kategoriseringarna klass, etnicitet, genus och sexualitet
  • redogöra för centrala begrepp i relation till sociala kategoriseringar

För godkänt ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:

  • självständigt tillämpa teoretiska perspektiv kring sociala kategoriseringar på anvisade empiriska område
  • muntligt presentera ett avgränsat teoretiskt och empiriskt område
  • skriva en vetenskaplig rapport med anvisat referenssystem, genreanpassad struktur, formalia och språkanvändning
    Genomföra en muntlig opposition

För godkänt  ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • relatera vetenskapliga perspektiv på sociala kategoriseringar till det omgivande samhället.
  • förstå och problematisera relationen mellan olika sociala kategoriseringa

Modul 2: Socialpsykologisk teori , 7,5 hp

För godkänt ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • redogöra för framför allt socialpsykologiska teorier om modernitet och individualisering.
  • redogöra för såväl klassiska som moderna teoretiska perspektiv gällande relationen mellan individ och samhälle.

För godkänt ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:

  • Muntligt och skriftligt presentera socialpsykologiska analyser

För godkänt ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • kritiskt granska och problematisera olika socialpsykologiska teorier.

Modul 3: Kvalitativ metod i praktiken: att genomföra en intervjuundersökning, 7,5 hp

För godkänt ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • Redogöra för metodöverväganden, undersökningsdesign och anvisad analysmetod för intervjuundersökningar

  • Redogöra för vetenskapsteoretiska utgångspunkter för samhällsvetenskaplig empirisk forskning

För godkänt ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:

  • formulera relevanta forskningsfrågor utifrån ett anvisat område, som lämpar sig för kvalitativa intervjuundersökningar.
  • utforma lämplig kvalitativ undersökningsdesign utifrån formulerade forskningsfrågor
  • genomföra semistrukturerade intervjuer samt samla in, bearbeta och analysera insamlat intervjumaterial med hjälp av anvisad kvalitativ analysmetod.
  • Skriva en vetenskaplig uppsats med anvisat referenssystem och genreanpassad struktur, formalia och språkanvändning, där analys och resultat från kvalitativa intervjuundersökningar presenteras

För godkänt ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • göra relevanta metodologiska avväganden för kvalitativa intervjuundersökningar.
  • tillämpa etiska riktlinjer på egna och andras kvalitativa intervjuundersökningar.
  • reflektera kring metodologiska förtjänster och brister i egna och andras kvalitativa undersökningar.

Modul 4: Kvantitativ metod i praktiken: att genomföra en enkätundersökning, 7,5 hp

För godkänt ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • Redogöra för kunskap kring formulering av relevanta och empiriskt gångbara problemställningar utifrån teoretiska utgångspunkter.
  • Redogöra för kunskap om enkätens centrala delar: frågekonstruktion, urval och datainsamlingsmetod.
  • Redogöra för kunskap om etiska riktlinjer för forskning
  • Redogöra för kunskap om multivariat analys av data med hjälp av linjär regressionsanalys och korstabellanalys.

För godkänt  ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:

  • utforma en lämplig kvantitativ undersökningsdesign utifrån formulerade forskningsfrågor.
  • formulera relevanta konkreta enkätfrågor utifrån teoretiska resonemang.
  • samla in enkätdata och sammanställa dessa i en datamatris.
  • använda statistikprogram för att analysera insamlade kvantitativa data.
  • skriva en vetenskaplig uppsats med anvisat referenssystem och genreanpassad struktur, formalia och språkanvändning, där analys och resultat från kvantitativa enkätundersökningar presenteras.

För godkänt ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • göra relevanta metodologiska avväganden för att genomföra kvantitativa enkätundersökningar.
  • förstå hur teoretiska begrepp kan konkretiseras och undersökas med enkätinstrumentet.
  • förstå och reflektera kring metodologiska förtjänster och brister i egna och andras kvantitativa undersökningar.

Behörighetskrav

22.5 hp från kursen Socialpsykologi A (30 hp) eller Sociologi A (30 hp), eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar på modulerna 1, 2 och 3. I samband med examinationen på modul 1 och 4 genomförs också en muntlig opposition. Under modul 4 sker undervisningen dels genom föreläsningar, dels genom kollektiv handledning i datasal. Handledning ges, om inte annat överenskommits, under den termin som studenten är registrerad på kursen för första gången. Vissa inslag under kursen, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärplattformen. Studenten skall ha tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Närvaro vid seminarier och gruppövningar kan vara obligatorisk. Delar av denna kurs kan ges på engelska.

Examination

Under modul 1 sker examinationen genom fullgörande av uppgifter inför obligatoriska seminarier, en salstentamen, författande av en rapport samt godkänt deltagande vid oppositionsseminariet. Under modul 2 sker, examinationen genom fullgörande av uppgifter inför obligatoriska seminarier, en muntlig tentamen och genom salstentamen. Examinationen på modul 3 sker genom en individuellt författad rapport där resultat och analys från en genomförd intervjustudie presenteras, samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och praktiska övningar. Under modul 4 sker examinationen genom tentamen samt skriftlig rapport.

På modulerna ges ett av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. För att erhålla betyget Godkänd på kursen som helhet krävs Godkänt på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. För betyget Väl godkänd på kursen som helhet krävs att 75 procent av modulerna har betyget Väl godkänd. Om studenten erhåller betyget Underkänd på inlämnade uppgifter eller uppsatsen sker kompletterande examination i samråd med examinator, enligt tidsplan fastställd av examinator.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
 

Övriga föreskrifter

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.



Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Minst tre omprovstillfällen erbjuds (Beskrivning av regelverket återfinns i Dnr: FS1.1-574-22).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.