"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska/Nordiska språk C: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp

Engelskt namn: Swedish/Scandinavian Languages C: Bachelor's Degree Assignment

Denna kursplan gäller: 2024-08-05 och tillsvidare

Kurskod: 1NS097

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-03-03

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2024-03-12

Innehåll

I kursen genomför studenten en självständig undersökning av en väl avgränsad frågeställning. Redovisning av uppgiften sker i form av en uppsats med tillämpning av allmänt vedertagna principer för innehåll och formalia. Ämnesvalet sker i samråd med handledare.

Kursen består av tre delkurser:

Delkurs 1, Forskningsplan (3 hp)

I denna del ligger fokus på formulering av syfte och forskningsfrågor inom ämnet svenska/nordiska språk samt forskningsmetod och litteraturöversikt med relevans för den planerade studien.

Delkurs 2, Insamling och analys (5 hp)

I denna del ligger fokus på materalinsamling och analys av material.

Delkurs 3, Forskningsrapportering (7 hp)

I denna del ligger fokus på presentation av uppsatsen i sin helhet. Här ingår också försvar av det egna arbetet samt opposition på annans examensarbete.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • uppvisa för forskningsuppgiften ändamålsenliga kunskaper inom det valda ämnesområdet och grundläggande förståelse av för studien relevanta begrepp;
  • uppvisa relevant och aktuell kunskap om forskningsområdet genom användning av primär- och sekundärkällor;
  • uppvisa ändamålsenlig metodologisk kunskap;

Färdighet och förmåga

  • självständigt formulera syfte och undersökningsbara frågeställningar mot bakgrund av tidigare ämnesteoretisk forskning;
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet;
  • bearbeta, tolka och analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer samt i uppsatsen redogöra för denna process;
  • dra relevanta slutsatser utifrån egna resultat med referens till tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten;
  • utforma textens layout, inklusive referenser, tabeller och figurer, i enlighet med anvisningar;
  • kunna presentera och diskutera egna och andras forskningsfrågor och forskningsresultat muntligt och skriftligt, i förhållande till aktuell forskning och den egna inriktningen;
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna och andras lösningar och resultat;
  • motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv;
  • diskutera generaliserbarhet och begränsningar i den egna vetenskapliga studien;
  • där det är tillämpligt, diskutera forskares ansvar liksom möjliga konsekvenser av forskning, däribland den egna;
  • konstruktivt såväl ge som ta emot kritik.

Behörighetskrav

Univ: Antingen 52,5 hp inom huvudområdet svenska/nordiska språk eller 90 hp svenska inom lärarutbildning, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av seminarier och handledning i grupp och individuellt. Handledningsresursen ska nyttjas under den tid då kurstillfället ges. Studerande som inte avslutat arbetet med uppsatsen kan efter begäran hos kursansvarig institution beviljas omregistrering och då eventuellt erhålla ytterligare handledning.  

Examination

Delkurs 1 examineras genom bedömning av utarbetad forskningsplan. Godkänd delkurs 1 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande delkurser.

Delkurs 2 examineras genom bedömning av utkast till uppsats (motsvarande 70 procent av en färdigställd uppsats). Godkänd delkurs 2 är en förutsättning för att kunna examineras på kommande delkurs.

Delkurs 3 examineras genom bedömning av muntlig opposition på en annan uppsats, muntligt försvar av egen uppsats och den egna skriftliga uppsatsen.

Delkurs 1 och 2 bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Muntlig opposition och muntligt försvar i delkurs 3 bedöms med något av betygen Godkänd och Underkänd, medan den skriftliga uppsatsen i delkurs 3 bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.  För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på delkurs 3 samt godkänt betyg på övriga delkurser.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.