"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska/Nordiska språk C: Teori och metod, 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish/Scandinavian Languages C: Theory and methods

Denna kursplan gäller: 2024-08-05 och tillsvidare

Kurskod: 1NS095

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-03-03

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2024-03-12

Innehåll

I kursen behandlas teoretiska och metodologiska perspektiv på språkvetenskaplig forskning med ett fokus på ämnet Svenska/Nordiska språk. Centrala teoretiska utgångspunkter och begrepp introduceras inom ett urval av relevanta forskningsinriktningar för ämnet Svenska språket eller Nordiska språk, och det ges exempel på språkvetenskapliga frågeställningar samt metoder för såväl materialinsamling som analys. Vidare diskuteras den centrala kopplingen mellan frågeställning, metod och material, liksom forskningsetiska aspekter.

Kursen består av två delkurser:

Delkurs 1: Teoretiska perspektiv (4 hp)

Delkurs 2: Metodologiska angreppssätt (3,5 hp)

 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala teoretiska och metodologiska begrepp inom språkvetenskaplig forskning med inriktning mot Svenska/Nordiska språk,
  • beskriva etablerade forskningsmetoder för att besvara givna frågeställningar,

Färdighet och förmåga

  • tolka forskningsresultat med utgångspunkt i relevanta teoretiska perspektiv,
  • kommentera och diskutera utvecklingsområden samt generella förtjänster i föreliggande och planerade språkvetenskapliga undersökningar,
  • motivera och bedöma metodologiska val och dess lämplighet i förhållande till en studies frågeställningar och material,
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över språkvetenskapliga undersökningars förklaringsvärde,
  • värdera källors relevans och tillförlitlighet i relation till språkvetenskapliga undersökningar,
  • diskutera etiska aspekter i språkvetenskaplig forskning.

Behörighetskrav

Univ: Antingen 52,5 hp inom huvudområdet svenska/nordiska språk eller 90 hp svenska inom lärarutbildning, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar.

Examination

Både delkurs 1 och 2 examineras genom bedömning av vardera en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

De skriftliga inlämningsuppgifterna i de två delkurserna bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl godkänd på kursen som helhet krävs detta betyg på båda delkurserna.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.