"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 3 - Civilrätt

Du är antagen till T3 - Civilrätt, på juristprogrammet vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om terminen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 23 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 31 augusti.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. 

    På webbplatsen www.student.umu.se/registrering finns en manual som beskriver hur registreringen går till.

    Läs mer längre ner om kursintroduktionen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 30 augusti 2021

    Tid: 9.00

    Plats: Zoom

    Kom ihåg att vissa ändringar i schemat kan tillkomma.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Hej och välkommen till termin 3 - Civilrätt. 

    I år är vi extra glada att få välkomna er till termin 3, som brukar uppfattas som en arbetsam men intressant och lärorik kurs. Vi hoppas att den ska bli det i år också.

    Kursens innehåll

    Under denna termin kommer ni att studera fyra civilrättsliga ämnen; familjerätt, fastighetsrätt, sakrätt samt ersättningsrätt, som består av skadeståndsrätt och försäkringsrätt. Ämnena läses parallellt under terminen, men med vissa integrerande inslag, främst under kursens senare del.

    Varje student kommer att hålla en muntlig presentation, den så kallade 3-minutaren, och skriva en kortare uppsats, som examineras under de två sista dagarna innan jul.  I år blir det den 20 och 21 december.  

    Under kursen kommer ni att arbeta i basgrupper med att förbereda seminarier och övriga uppgifter. Basgrupperna kommer att bytas under den så kallade skrivarveckan, vecka 44. I övrigt innebär schemat att det oftast är föreläsningar i början av veckan och seminarier under torsdagar och fredagar. 

    Corona-anpassning

    Som ni säkert känner till så har rektor Hans Adolfsson beslutat att undervisningen – med vissa undantag – ska genomföras på distans under höstterminens första månad. Från och med den 29 september kan vi dock återgå till vanlig undervisning, förutsatt att inget oväntat inträffar. Det betyder att seminarierna den veckan, som äger rum den 30 september och 1 oktober, kommer att hållas på campus.  

    Kursstart

    Kursen inleds med kursinformation och föreläsning i familjerätt den 30 augusti 2021. Kursintroduktionen liksom föreläsningen kommer att hållas via zoom, men direktsändas.

    Kurshemsidan, som ligger på Canvas, kommer att finnas tillgänglig någon vecka innan kursstart.

    Kontakt

    Om du har några frågor rörande kursinnehåll, upplägg och liknande är du välkommen att höra av dig till mig, Viola Boström, antingen per mejl, Viola.Bostrom@umu.se eller per telefon, 090 786 74 13.

    Om du har frågor rörande kursadministration är du välkommen att höra av dig till kursadministratör Vanessa Vincentie, antingen per mejl, vanessa.vincentie@umu.se eller per telefon, 090 786 50 86. 

    Än en gång, varmt välkommen,

    Viola Boström, terminsansvarig

    Vanessa Vincentie, kursadministratör

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)