Engelskt namn: History of Science and Ideas
Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2014-07-06 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-15
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-07 och 2022-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2020-03-09 och 2021-06-06
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2020-03-08
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-12 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-06-11
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2014-07-07 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-20 och 2014-07-06
Kursplan för kurser med start mellan 2013-07-01 och 2014-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2012-06-25 och 2013-06-30
Kursplan för kurser med start mellan 2011-12-26 och 2012-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-12-25
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2010-01-24
Kurskod: 1IH001
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idéhistoria: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-20
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2013-12-19
Kursen består av 4 moment á 7,5 högskolepoäng.
Moment 1. Global och jämförande idéhistoria (7,5 hp)
Momentets övergripande och sammanhållande tema är världsbilder. Momentet ägnas åt idéhistorien bortom det västerländska och bidrar med ett jämförande historiskt perspektiv till att ställa ett antal icke-västerländska världsbilders huvudlinjer i relation till den västerländska idéhistorien. Vidare behandlas Europas möte med andra kulturer liksom dessa kulturers uppfattning om Europa. Kolonialismen betydelse för förmedlingen av idéer och dess kvardröjande effekter efter den koloniala epoken studeras med postkoloniala teorier och metoder. Momentet analyserar också begreppet globalisering samt framväxten av världsomspännande kulturmönster.
Moment 2. Fördjupning i vald epok (7,5 hp)
Momentet syftar studenterna en fördjupad kunskap om idélivet under en epok som inbegriper inte bara basfakta om epoken utan även en historiografisk orientering över forskningen på området, liksom de teorier och metoder som finns företrädda inom både äldre och mer nutida forskning. Studenterna tränas under momentet i att på egen hand söka och värdera information och källor av relevans för fördjupningsuppgiften.
Moment 3. Medier, teknik och idéer (7,5 hp)
I momentet behandlas hur nya tekniker för kommunikation och information, såsom skriften, boktrycket och elektroniska och digitala medier, påverkat förutsättningarna för idélivet i synnerhet samt kultur och samhällsliv i allmänhet. Vilken betydelse har materialitet och teknik för utvecklingen och spridningen av idéer? Driver ny teknik samhällsutvecklingen framåt? Momentet behandlar både teorier om teknologisk förändring och konkreta medieteknologier genom en serie diskussionsbaserade seminarier.
Under momentets gång håller studenterna själva i seminarieövningar samt håller egna presentationer av kursinnehållet. Avsikten är att därigenom stärka studenternas medvetenhet om kommunikation och seminariekultur, samt teknikens betydelse för vetenskaplig framställning.
Moment 4. Idéhistoriskt vetenskapligt skrivande (7,5 hp)
Momentet behandlar vetenskapligt skrivande och under momentet författas en kortare vetenskaplig uppsats. Momentet syftar till att ge studenterna grundläggande färdigheter i att formulera en avgränsad idéhistorisk undersökningsfråga samt förmåga att söka och bearbeta källmaterial och sekundärlitteratur. Momentet ger också en metodorientering för ämnet. Studenterna skall vidare genom övningar lära sig tänka igenom sin skrivprocess och bli införstådda i olika framställningssätt och språkbruk, samt ta del av de formella aspekter som gäller för en vetenskaplig uppsats. Avslutningsvis skall studenterna få presentera och granska varandras arbeten i seminarieform.
Efter avslutad kurs ska studenten:
Moment 1.
Kunskap och förståelse
-Identifiera och redogöra för icke-västerländska världsbilders huvudlinjer samt ställa dem i relation till dåtida europeiska världsbilder och livsideal.
-Analysera mötet och interaktionen mellan västerländska och några icke-västerländska föreställningsvärldar som uttryck för en globaliseringsprocess.
Färdighet och förmåga
- Kritiskt diskutera argumenten för dissemination eller evolution som förklaringsmodell för likheter mellan västerländska och icke-västerländska världsbilder och tankemönster.
-Tillämpa perspektiv och redskap från källtextseminariernas metodövningar för att analysera och kontextualisera världsbilder i utomeuropeiska författares texter och urkunder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Visa fördjupad förståelse för historiska skeenden genom insikt i det samband som råder mellan en människas världsbild och hennes handlingar.
Moment 2.
Kunskap och förståelse
-Demonstrera fördjupade kunskaper om idélivet under en epok, samt kunna identifiera typiska teman och problem för epoken.
-Visa insikt i historiografiska skillnader mellan olika idéhistoriska perspektiv på vald epok.
Färdighet och förmåga
-Söka, samla och värdera information om en specifik källtext, dess tillkomsthistoria och bredare kontext.
-I grupp redogöra för och diskutera det egna fördjupningsarbetet samt opponera på andra gruppers texter.
-Reflektera över den individuella och gruppens lärprocess under momentet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Värdera en tidigare epoks vetande och influens på dagens samhälle samt nutida tolkningar av epokens huvudsakliga tematik.
Moment 3.
Kunskap och förståelse
- visa en fördjupad och problematiserad kunskap om förhållandet mellan medier, teknik och idéer under historien.
- demonstrera kännedom om teorier om teknologisk förändring.
- visa förståelse för seminariekultur och grunderna i skriftliga presentationer.
Färdighet och förmåga
- uppvisa förmåga arbeta problemlösande individuellt och i grupp, samt kunna sammanfatta, diskutera och analysera material utifrån ett vetenskapligt perspektiv
- uppvisa förmåga att arbeta med olika tekniska medier och kommunikationsformer, samt reflektera över mediets inflytelse på kommunikationen
- självständigt kunna söka, identifiera och göra en enklare värdering av vetenskaplig litteratur
- uppvisa förmåga att kommunicera skriftligt, muntligt och multimedialt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och bedöma påståenden om medieteknologiers effekt på samhället.
- demonstrera en källkritisk medvetenhet för historiska källor
Moment 4.
Kunskap och förståelse
- förstå vikten av formalia för kvalitet i vetenskapliga arbeten,
- visa kännedom om skrivprocessens och språkbrukets betydelse för vetenskaplig framställning,
Färdighet och förmåga
- i samråd med lärare formulera en avgränsad undersökningsfråga,
- samla relevant information som svarar mot undersökningsfrågan,
- tolka och värdera relevant information för undersökningsfrågan,
- presentera resultaten i en uppsats enligt riktlinjer för vetenskaplig framställning,
- korrekt använda sig av gällande formalia för vetenskapligt uppsatsskrivande,
- kritiskt granska och värdera medstudenters arbeten muntligt och/eller skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-göra bedömningar av uppsatsens kunskapsmässiga räckvidd och begränsningar.
Idéhistoria A, 30 hp, eller motsvarande.
Undervisningen består huvudsakligen av lärarledda gruppdiskussioner och seminarieövningar, problembaserade grupp- och självstudieuppgifter samt handledning. Uppsatsmomentet, moment 4, sker under handledning av lärare utsedda vid institutionen.
På kursen genomförs muntliga moment i realtid, vilket kräver att studenter som läser kursen på distans har tillgång till lämplig datautrustning (bra internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webbkamera) samt har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.
Moment 1 examineras genom aktiv seminariemedverkan (1,5 hp), samt tre skriftliga essäuppgifter på vardera 2 hp. Seminariemedverkan bedöms med betygen Godkänd eller Underkänd medan essäuppgifterna bedöms med något av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Moment 2 examineras genom en skriftlig gruppuppsats som presenteras både skriftligt och muntligt. Studenterna ska även individuellt och skriftligt opponera på en annan grupps uppsats, samt kunna reflektera över det egna och gruppens gemensamma insats under momentet. I undantagsfall kan uppsatsuppgiften genomföras individuellt.
Moment 3 examineras fortlöpande och skriftligt genom aktivt deltagande på kursens seminarier där kurslitteraturen behandlas grundligt, samt en individuell presentation.
Moment 4 examineras genom aktivt deltagande i momentets seminarieövningar samt i form av en uppsats som seminariebehandlas. Deltagande i seminarieövningarna är obligatoriskt och innebär bl a att den studerande skall åta sig att opponera på andra seminariemedlemmars uppsatser.
För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till detta. Uppsatsmoment examineras normalt en gång per läsår.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 22,5 högskolepoäng.
Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Kursen kan ingå i programutbildningen Humanistiskt samhällsprogram.
Litteraturen på momentet varieras efter vilken epok som är vald den termin kursen ges.
Aspelin Gunnar
Vägarnas möte : idéhistoriska essäer 1927-1972
Lund : Doxa : 1974 : 252 s. :
ISBN: 91-85318-00-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 158-177
Aspelin Gunnar
Världsbilder och livsideal : studier i jämförande idéhistoria
Lund : Gleerup : 1968 : 507, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 13-70; 88-102
Latinamerikas historia
Chasteen John Charles, Gyllenhak Ulf
Lund : Historiska media : 2003 : 360 s. :
ISBN: 91-89442-69-5 (inb.) : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 15-127; 269-301
Fazlhashemi Mohammad
Vems islam : de kontrastrika muslimerna
Stockholm : Norstedt : 2008 : 318 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13016610_O_1.jpg
ISBN: 978-91-1-301661-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broo Måns
Hinduismens heliga skrifter
Stockholm : Atlantis : 2010 : 380 s. :
ISBN: 978-91-7353-330-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 13-35, 71-76, 105-151, 212-221, 301-343.
Hägerdal Hans
Kinas historia
Lund : Historiska media : 2008 : 400 s., [16] pl.-s. (vissa i färg) :
ISBN: 978-91-85507-98-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-60
Orientalism
Said Edward W., Sjöström Hans O.
Ny utg. : Stockholm : Ordfront : 1995 : [6], xxxix, [1], 361, [1] s. :
ISBN: 91-7324-477-5 ; 120:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning + del 1
Ambjörnsson Ronny
Öst & väst : [tankar om Europa mellan Asien och Amerika]
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2011 : 106 s. :
ISBN: 978-91-7389-895-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fazlhashemi Mohammad
Occidentalism: idéer om väst och modernitet bland muslimska tänkare
Lund: Studentlitteratur : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 7-82
Wibeck Sören
Indiens historia
Lund : Historiska media : 2012 : 383 s., [32] pl.-s. :
ISBN: 978-91-86297-49-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 20-33, 55-76, 92-114.
Postkoloniala studier: Skriftserien Kairos nr 7
Stockholm: Konstfack : 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 9-30.
Källtexter och artiklar tillkommer.
Carr Nicholas
Is Google making us stupid?, The Atlantic Magazine (July/August)
The Atlantic Magazine : 2008 :
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/6868/
Läsanvisning: 7 s.
Marx Leo
"Technology: The Emergence of a Hazardous Concept". Technology and Culture, Volume 51, Number 3
Technology and Culture : 2010 :
http://muse.jhu.edu/journals/technology_and_culture/summary/v051/51.3.marx.html
Läsanvisning: s. 561-577
Gleick James
The information : a history, a theory, a flood
1st Vintage Books ed. : New York : Vintage : 2012 : 526 p. :
ISBN: 9781400096237 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Gitelman Lisa.
Always already new : media, history, and the data of culture
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2008. : xiii, 205 p. :
ISBN: 0262273896 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bush Vannevar
"As we may think"
The Atlantic : 1945 :
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/1945/07/as-we-may-think/303881/
Obligatorisk
Ensmenger Nathan
The Digital Construction of Technology: Rethinking the History of Computers in Society, Technology and Culture 53, No 4
Technology and Culture : 2012 :
http://muse.jhu.edu/journals/technology_and_culture/v053/53.4.ensmenger.html
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 753-776.
Fischer Claude S.
"'Touch Someone': The Telephone Industry Discovers Sociability"
Technology and Culture, No 1 : 1988 :
http://proxy.ub.umu.se:2191/stable/3105226?seq=1
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 32-61.
Kranzberg Melvin
"'Technology and History: 'Kranzberg's Laws'"
Technology and Culture 27, No 3 : 1986 :
http://www.jstor.org/stable/3105385
Obligatorisk
Light Jennifer
"When Computers Were Women"
Technology and Culture 3 : 1999 :
https://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/technology_and_culture/v040/40.3light.html
Obligatorisk
Wright Alex
Glut: Mastering Information Through the Ages
Cornell University Press : 2008 :
http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?vid=UmUB&afterPDS=true&institution=UMUB&docId=UMUB_ALEPH001085828
Obligatorisk
Franzen Jonathan
"Så underblåser maskinen det värsta hos människan?"
Dagens Nyheter 22.09.2013 : 2013 :
http://www.dn.se/kultur-‐noje/jonathan-‐franzen-‐sa-‐ underblaser-‐maskinen-‐det-‐varsta-‐hos-‐manniskan/
Obligatorisk
Fry Stephen
"The machine that made us: Stephen Fry and the BBC Explore Gutenberg's Legacy"
Brain Pickings : 2012 :
http://www.brainpickings.org/index.php/2012/11/08/the-‐machine-‐that-‐made-‐ us-‐stephen-‐fry-‐bbc/
Obligatorisk
Jenkins Henry
"Convergence? I Diverge"
Technology Review June 2001 : 2001 :
http://www.atkinson.yorku.ca/~sosc2410/jenkinsconv.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 93
Katz Jon
"Return of the Luddites"
Wired 3.06 :
http://www.wired.com/wired/archive/3.06/saleskatz_pr.html
Obligatorisk
Shirky Clay
"Cognitive Surplus"
TED Talks :
http://www.ted.com/talks/clay_shirky_how_cognitive_surplus_will_change_the _world.html
Obligatorisk
Standage Tom
"The Culture War"
Wired 14.04 :
http://www.wired.com/wired/archive/14.04/war.html
Obligatorisk
Stephenson Neal
"Mother Earth, Mother Board"
Wired 14.12 :
http://www.wired.com/wired/archive/4.12/ffglass.html
Obligatorisk
Turkle Sherry
The Documented Life"
New York Times 16.12.2013 : 2013 :
http://www.nytimes.com/2013/12/16/opinion/the-‐documented-‐life.html
Obligatorisk
The Social Construction of Facts and Artefacts: Or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other."
Pinch Trevor J., Bijker Wiebe E.
Social Studies of Science 14 (August 1984) : 1984 :
http://www.jstor.org.proxy.ub.umu.se/stable/285355
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 399-441
Förutom ovanstående böcker och artiklar kommer studenten uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten. Flera texter kan tillkomma.
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
5., [omarb. och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 238 s. :
ISBN: 91-40-64513-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva uppsats : handbok för uppsatsskrivande i historia
Kolsgård Svante, Kvarnström Lars, Strömbäck Lars
6., revid. uppl. : Linköping : Enheten för historia, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, Linköpings universitet : 2011 : 28 s. :
Obligatorisk
Nordin Svante
Varför idéhistoria? : en ämnesintroduktion för nya studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 85 s. :
ISBN: 91-44-06056-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Idéhistoriska metodologier"
Olausson Lennart
Idéhistoriens egenheter : teori- och metodproblem inom idéhistorien
Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 189 s. :
ISBN: 91-7139-221-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Från text till text"
Lathunden (stencil).
Litteraturen på momentet varieras efter vilken epok som är vald den termin kursen ges.
Aspelin Gunnar
Vägarnas möte : idéhistoriska essäer 1927-1972
Lund : Doxa : 1974 : 252 s. :
ISBN: 91-85318-00-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 158-177
Aspelin Gunnar
Världsbilder och livsideal : studier i jämförande idéhistoria
Lund : Gleerup : 1968 : 507, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 13-70; 88-102
Latinamerikas historia
Chasteen John Charles, Gyllenhak Ulf
Lund : Historiska media : 2003 : 360 s. :
ISBN: 91-89442-69-5 (inb.) : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 15-127; 269-301
Fazlhashemi Mohammad
Vems islam : de kontrastrika muslimerna
Stockholm : Norstedt : 2008 : 318 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13016610_O_1.jpg
ISBN: 978-91-1-301661-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broo Måns
Hinduismens heliga skrifter
Stockholm : Atlantis : 2010 : 380 s. :
ISBN: 978-91-7353-330-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 13-35, 71-76, 105-151, 212-221, 301-343.
Hägerdal Hans
Kinas historia
Lund : Historiska media : 2008 : 400 s., [16] pl.-s. (vissa i färg) :
ISBN: 978-91-85507-98-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-60
Orientalism
Said Edward W., Sjöström Hans O.
Ny utg. : Stockholm : Ordfront : 1995 : [6], xxxix, [1], 361, [1] s. :
ISBN: 91-7324-477-5 ; 120:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning + del 1
Ambjörnsson Ronny
Öst & väst : [tankar om Europa mellan Asien och Amerika]
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2011 : 106 s. :
ISBN: 978-91-7389-895-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fazlhashemi Mohammad
Occidentalism: idéer om väst och modernitet bland muslimska tänkare
Lund: Studentlitteratur : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 7-82
Wibeck Sören
Indiens historia
Lund : Historiska media : 2012 : 383 s., [32] pl.-s. :
ISBN: 978-91-86297-49-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 20-33, 55-76, 92-114.
Postkoloniala studier: Skriftserien Kairos nr 7
Stockholm: Konstfack : 2002 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 9-30.
Källtexter och artiklar tillkommer.
Carr Nicholas
Is Google making us stupid?, The Atlantic Magazine (July/August)
The Atlantic Magazine : 2008 :
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/6868/
Läsanvisning: 7 s.
Marx Leo
"Technology: The Emergence of a Hazardous Concept". Technology and Culture, Volume 51, Number 3
Technology and Culture : 2010 :
http://muse.jhu.edu/journals/technology_and_culture/summary/v051/51.3.marx.html
Läsanvisning: s. 561-577
Gleick James
The information : a history, a theory, a flood
1st Vintage Books ed. : New York : Vintage : 2012 : 526 p. :
ISBN: 9781400096237 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Gitelman Lisa.
Always already new : media, history, and the data of culture
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2008. : xiii, 205 p. :
ISBN: 0262273896 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst
The social construction of technological systems : new directions in the sociology and history of technology
Bijker Wiebe E., Hughes Thomas Parke., Pinch Trevor J.
Anniversary ed. : Cambridge, Mass. : MIT Press : 2012. : 1 PDF-fil (xliv, 425 p.) :
ISBN: 9780262301626 (E-book)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 17-50.
Bush Vannevar
"As we may think"
The Atlantic : 1945 :
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/1945/07/as-we-may-think/303881/
Obligatorisk
Ensmenger Nathan
The Digital Construction of Technology: Rethinking the History of Computers in Society, Technology and Culture 53, No 4
Technology and Culture : 2012 :
http://muse.jhu.edu/journals/technology_and_culture/v053/53.4.ensmenger.html
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 753-776.
Fischer Claude S.
"'Touch Someone': The Telephone Industry Discovers Sociability"
Technology and Culture, No 1 : 1988 :
http://proxy.ub.umu.se:2191/stable/3105226?seq=1
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 32-61.
Kranzberg Melvin
"'Technology and History: 'Kranzberg's Laws'"
Technology and Culture 27, No 3 : 1986 :
http://www.jstor.org/stable/3105385
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 544-560.
Light Jennifer
"When Computers Were Women"
Technology and Culture 3 : 1999 :
https://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/technology_and_culture/v040/40.3light.html
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 455-483.
Wright Alex
Glut: Mastering Information Through the Ages
Cornell University Press : 2008 :
http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?vid=UmUB&afterPDS=true&institution=UMUB&docId=UMUB_ALEPH001085828
Obligatorisk
Texter kan tillkomma.
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
5., [omarb. och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 238 s. :
ISBN: 91-40-64513-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva uppsats : handbok för uppsatsskrivande i historia
Kolsgård Svante, Kvarnström Lars, Strömbäck Lars
6., revid. uppl. : Linköping : Enheten för historia, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, Linköpings universitet : 2011 : 28 s. :
Obligatorisk
Nordin Svante
Varför idéhistoria? : en ämnesintroduktion för nya studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 85 s. :
ISBN: 91-44-06056-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Idéhistoriska metodologier"
Olausson Lennart
Idéhistoriens egenheter : teori- och metodproblem inom idéhistorien
Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 189 s. :
ISBN: 91-7139-221-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Från text till text"
Lathunden (stencil).