"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Projektledning och digital produktion, 30 hp

Engelskt namn: Project Management and digital Production

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2015-02-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-11-18

Innehåll

Kursen består i specialorienterade studier i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Den studerande ska nå grundläggande kunskaper i projektarbete, projektorganisering, projektledning och projektstyrning och bli förtrogen med taktiska och operativa modeller för marknadsföring. Under kursen ska den studerande även tillägna sig nödvändiga kunskaper och färdigheter för att planera och genomföra ett strategiskt kommunikationsprojekt. I kursen ingår momenten nedan:

Moment 1: Marknadsföring (7,5 hp)
Marketing
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet är indelat i fyra teman:

Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.

Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.

Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen

Moment 2: Projektledning (7,5 hp)
Project Management
Under momentet förvärvas kunskaper rörande projektarbete, projektlivscykeln, projektplanering, projektorganisering, projektledning och projektstyrning. Vidare behandlas även projektens relation till linjeorganisationen samt projektets koppling till företagets övergripande strategi. Efter avslutat moment skall den studerande ha förståelse för olika intressentgruppers roller och ansvar samt individens roll i ett tidningsprojekt vad gäller ledning och motivation. Studenterna skall därigenom vara förberedda för att klara av en certifiering enligt International Project Management Associations (IPMA), D-nivå (Certifierad i projektkunskap).

Moment 3: Kommunikationsprojekt I (7,5 hp)
Communication project I
I det här momentet tillämpas kunskaperna från tidigare moment i praktiken. Det strategiska kommunikationsprojektets olika roller diskuteras och problematiseras. Projektbudgetering och finansiering behandlas. Digitala verktyg för projekthantering introduceras och används genomgående liksom viss annan relevant programvara. Studenten ska dokumentera projektarbetet, på såväl individuell som på gruppnivå, genom att skriva projektdagbok. I momentet ingår även grunderna för berättande i rörlig bild och visuell kommunikation. Den studerande skall förvärva nödvändiga kunskaper och färdigheter för att kunna beställa rörlig bild och ljud utifrån olika kommunikationsmål, videons användningsområde och budget. Därtill ska studenten kunna visa hur uttrycken måste anpassas för publiceringssammanhanget.


Moment 4: Kommunikationsprojekt II (7,5 hp)
Communication project II
Momentet behandlar vad ett konkret projektarbete med att ta fram en kommunikationsplan kan innefatta samt vad budskapsformulering, målgruppsanpassning, kanalval och utvärdering innebär i teori och praktik. I momentet ingår såväl teoretisk orientering som praktisk tillämpning av olika inriktningar inom strategisk kommunikation. Stor vikt läggs vid författande av kommunikationsplanen och vid utarbetande av kommunikationsinsatserna. Studenten övar praktiska färdigheter för att använda digitala medier för de olika kommunikationsinsatserna.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:    

  • de teoretiska grunderna i projektledning, projektarbete, projektutveckling, och projektekonomi samt grundläggande principer och metoder för marknadsföring samt praktiskt kunna tillämpa dessa i konkreta fall
  • uppvisa förmåga att arbeta problemlösande i grupp samt kunna sammanfatta, diskutera och analysera material utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
  • planera eget arbete och hantera  tidsramarna för ett projekt
  • kunna utarbeta en kommunikationsplan och analysera och diskutera behovet av olika kommunikationsinsatser
  • producera digitala gestaltnings- och presentationsformer samt diskutera deras förutsättningar
  •  kommunicera såväl skriftligt som muntligt med olika aktörer i relation till projektet

Efter genomfört moment 1 (Marknadsföring) ska studenten kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara, analysera och fatta beslut om de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och beslut inom marknadsföringsmixen
  • förklara och kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR

Efter genomfört moment 2 (Projektledning) förväntas studenterna kunna:

  • förklara grunderna i projektledning,
  • starta, genomföra och avsluta projekt, vilket innebär att de ska kunna planera, styra och kontrollera ett tidningsprojekt,
  • analysera ett projekts beroende av sin omgivning, gällande såväl händelser som olika intressenters potentiella påverkan,
  • planera sin egen tid och ha en förståelse för tidsplaneringsverktyg och
  • förklara och verka för att utveckla team och identifiera mellanmänskliga problem som uppstår i ett projekt

Efter genomfört moment 3 (Kommunikationsprojekt I) ska studenten kunna:

  • förklara de olika rollerna i ett projekt i strategisk kommunikation
  • planera ett projektarbete ur ett kommunikativt perspektiv
  • uppvisa insikter i projektarbetets ekonomiska förutsättningar
  • utarbeta en projektplan och andra relevanta projektdokument
  • reflektera över gruppens projektarbete och det egna lärandet och den egna rollen i projektarbetet
  • beställa rörlig bild och ljud utifrån kommunikationsmålen, videons användningsområde, målgrupp och budget och bedöma om den färdiga videon uppfyller uppsatta kommunikationsmål,
  • använda de tekniska verktyg som behövs för videoproduktion
  • ställa samman en projektrapport

Efter genomfört moment 4 (Kommunikationsprojekt II) ska studenterna kunna:

  • utarbeta en kommunikationsplan
  • förklara det strategiska kommunikationsarbetets arbetsprocess
  •  tillämpa teorier angående budskapsformulering, målgruppsanpassning, kanalval och utvärdering i det konkreta kommunikationsprojektet
  • •    genomföra de för projektet relevanta kommunikationsinsatserna med hjälp av digital teknik och utifrån tilldelade roller
  • •    reflektera över gruppens projektarbete och det egna lärandet och den egna rollen i projektarbetet
  • •    presentera en komplett projektrapport

Behörighetskrav

Univ: Godkända resultat från termin 1 till och med 3 på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES). Högst 9,0 hp får saknas från närmast föregående termin.

Undervisningens upplägg

Undervisningen kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Undervisningens uppläggning moment 1: Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. Momentets fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Kursinnehållet på moment 2 behandlas genom introducerande föreläsningar, egenarbete, seminarium, handledning och workshops. En central del av kursen bygger på s.k. casebaserad undervisning, (d.v.s. utifrån problemlösning och hantering av händelseförlopp, skeenden och situationer i verkliga eller fiktiva organisationer). Detta sker i form av ett studentprojekt med träning i time management. Som en del av kursen ges även möjligheter att i såväl skriftlig som muntlig form presentera, diskutera och träna argumentation i relation till projektledning.
Momentet är upplagt i två parallella delar. Den ena delen utgörs av en teoretisk stödjande struktur som syftar till att ge grundläggande kunskaper rörande projekt och projektledning i dess organisatoriska sammanhang. Denna del stöds genom introducerande föreläsningar och litteraturseminarium som ges parallellt med kursens andra del. Kursens andra del syftar vidare till att, genom tillämpning och workshops samt med ett studerandecentrerat upplägg (casebaserad undervisning), ge en fördjupad förståelse för planering, styrning och kontroll av projekt. Studenterna arbetar i denna del i grupp och undervisningen baseras på de studerandes egen förmåga att planera sin tid samt omsätta och applicera sina kunskaper på ett studentprojekt. Inlärningen stöds genom workshops och handledning.

Innehållet på moment 3 och 4 behandlas genom föreläsningar, seminarier, workshops, handledning, egenarbete och grupparbete. Bägge momenten är upplagda i två parallella delar, där den ena delen utgörs av en teoretisk struktur som stöds genom introducerande föreläsningar och litteraturseminarier som ges parallellt med momentets andra del. I den andra delen tillämpas de tillägnade kunskaperna praktiskt, i ett kommunikationsprojekt. Inlärningen stöds genom tillämpning, workshops och handledning. Utvärderingen av projektarbetet sker på såväl grupp- som individnivå.

Under moment 3 består den teoretiska strukturen av grundläggande kunskaper om kommunikationsprojektets olika roller samt rörlig bild och visuell kommunikation. Till denna första del hör också att, genom tillämpning och workshops, lära sig att använda de tekniska verktyg som behövs för videoproduktion. Momentets andra del syftar till att, genom ett studerandecentrerat upplägg (casebaserad undervisning), ge en fördjupad förståelse för ett kommunikationsprojekt. Studenterna arbetar i denna del i grupp och undervisningen baseras på de studerandes egen förmåga att planera sin tid samt omsätta och applicera sina kunskaper på ett studentprojekt.

Under moment 4 består den teoretiska strukturen av fördjupade kunskaper om hur man utarbetar en kommunikationsplan, det strategiska kommunikationsarbetets arbetsprocess samt hur man tillämpar teorier angående budskapsformulering, målgruppsanpassning, kanalval och utvärdering. Till denna första del hör också att, genom tillämpning och workshops, lära sig att använda de tekniska verktyg som behövs för att genomföra de för projektet relevanta kommunikationsinsatserna. Under momentets andra del fortsätter, och fördjupas, det studentcentrerade upplägget med ett kommunikationsprojekt som påbörjades under moment 3.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarier, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Moment 1 examineras genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Moment 2 examineras genom individuell skriftlig tentamen, studentprojektet samt aktivitet vid workshops. Den skriftliga tentamen motsvarar 50 procent av momentets totalpoäng och studentprojektet 50 procent. Studentprojektet genomförs gruppvis och examineras genom skriftlig inlämning och muntliga presentation. Kompletteringar av studentprojekt och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum.

Moment 3 examineras i grupp genom aktiviteter vid seminarier och workshops, samt genom produktion av projektplan och projektdagbok. Den individuella examinationen sker i form av en individuell projektdagbok.

Moment 4 examineras i grupp genom produktion av kommunikationsplan, projektrapport och projektdagbok samt genom redovisning av kommunikationsplanen och kommunikationsinsatserna vid ett seminarium. Den individuella examinationen sker i form av en individuell projektdagbok.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt 22,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 5

    Moment 1: Marknadsföring (7,5 hp)

    Foundations of marketing
    Fahy John, Jobber David
    4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
    ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

    Moment 2: Projektledning (7,5 hp)

    Effektivt projektarbete
    Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
    8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
    ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

    Moment 3 och 4: Kommunikationsprojekt I och II (7,5 hp + 7,5 hp)

    I samråd med handledare och beroende på projektets utformning kommer valda delar av litteraturen nedan att ingå i momenten.

    Börja skriva
    Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
    2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att köpa grisen i säcken. Vad alla smarta kommunikatörer vet om att beställa film.
    Pophunters Film & TV :
    http://pophunters.com/grisenisacken/

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
    8., [rev.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2012 : 319 s. :
    ISBN: 978-91-7331-507-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reklam och PR som ger effekt
    Dahlqvist Ulf, Linde Magnus
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 236 s. :
    ISBN: 978-91-47-09718-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Projektkalkylen : praktisk handbok i projektekonomi
    Eliasson Bengt, Norelid Carl, Forsgren Per-Åke
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 190 s. :
    ISBN: 91-47-06457-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    .SE:s Internetguide, nr 8 : 2012 :
    https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Video i praktiken : om att samla in och sätta samman videobilder på ett någorlunda förnuftigt sätt : en bok för dig som vill bli skickligare på att berätta med rörliga bilder
    Leirpoll Jarle, Lööf Klas
    [Norge : Jarle Leirpoll] : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 82-993648-4-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Boken finns att köpa som pdf.

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Effektivt projektarbete
    Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
    8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
    ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer: Månadskonto hos lynda.com under april och maj månad. Online software training, USA, månadskostnad beroende på dollar-kursen.

    Referenslitteratur

    Introduktion till socialpsykologi
    Angelöw Bosse, Jonsson Thom
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
    ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergström Bo
    Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
    3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
    ISBN: 978-91-7331-432-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blomqvist Jacob
    Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
    Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
    ISBN: 9789197513197
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Cutlip & Center's effective public relations, 11. ed
    Broom Glen M., Sha Bey-Ling
    Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall: cop. : 2012 :

    Tillgängliga webbplatser i praktiken
    Englund Hjalmarsson Helena, Sundin Maria
    2., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2008 : 186 s. :
    ISBN: 978-91-7223-323-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Foundations of marketing
    Fahy John, Jobber David
    4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
    ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strategisk kommunikation : en bok om organisationers relationer
    Falkheimer Jesper, Heide Matsd 1968-
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 170 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31871-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03695-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellmark Christer
    Typografisk handbok
    5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
    Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
    3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation i organisationer
    Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
    2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
    ISBN: 978-91-47-09483-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    L'Etang Jacquie
    Public relations : concepts, practice and critique
    London : SAGE Publications : 2008 : xiii, 290 s. :
    ISBN: 978-1-4129-3047-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-03688-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
    ISBN: 91-44-03687-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palm Lars
    Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 185 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31559-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03255-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Renberg Bo
    Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
    [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
    ISBN: 91-44-03437-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

  • Giltig från: 2014 vecka 4

    Moment 1: Marknadsföring (7,5 hp)

    Foundations of marketing
    Fahy John, Jobber David
    4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
    ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

    Moment 2: Projektledning (7,5 hp)

    Projektkalkylen : praktisk handbok i projektekonomi
    Eliasson Bengt, Norelid Carl, Forsgren Per-Åke
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 190 s. :
    ISBN: 91-47-06457-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tonnquist Bo
    Projektledning
    4. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 477 s. :
    ISBN: 978-91-523-1265-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Effektivt projektarbete
    Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
    8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
    ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

    Moment 3 och 4: Kommunikationsprojekt I och II (7,5 hp + 7,5 hp)

    I samråd med handledare och beroende på projektets utformning kommer valda delar av litteraturen nedan att ingå i momenten.

    Börja skriva
    Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
    2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att köpa grisen i säcken. Vad alla smarta kommunikatörer vet om att beställa film.
    Pophunters Film & TV :
    http://pophunters.com/grisenisacken/

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
    8., [rev.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2012 : 319 s. :
    ISBN: 978-91-7331-507-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reklam och PR som ger effekt
    Dahlqvist Ulf, Linde Magnus
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 236 s. :
    ISBN: 978-91-47-09718-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Projektkalkylen : praktisk handbok i projektekonomi
    Eliasson Bengt, Norelid Carl, Forsgren Per-Åke
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 190 s. :
    ISBN: 91-47-06457-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    .SE:s Internetguide, nr 8 : 2012 :
    https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Video i praktiken : om att samla in och sätta samman videobilder på ett någorlunda förnuftigt sätt : en bok för dig som vill bli skickligare på att berätta med rörliga bilder
    Leirpoll Jarle, Lööf Klas
    [Norge : Jarle Leirpoll] : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 82-993648-4-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Boken finns att köpa som pdf.

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tonnquist Bo
    Projektledning
    4. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 477 s. :
    ISBN: 978-91-523-1265-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer: Månadskonto hos lynda.com under april och maj månad. Online software training, USA, månadskostnad beroende på dollar-kursen.

    Referenslitteratur

    Introduktion till socialpsykologi
    Angelöw Bosse, Jonsson Thom
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
    ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bergström Bo
    Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
    3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
    ISBN: 978-91-7331-432-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blomqvist Jacob
    Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
    Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
    ISBN: 9789197513197
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Cutlip & Center's effective public relations, 11. ed
    Broom Glen M., Sha Bey-Ling
    Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall: cop. : 2012 :

    Tillgängliga webbplatser i praktiken
    Englund Hjalmarsson Helena, Sundin Maria
    2., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2008 : 186 s. :
    ISBN: 978-91-7223-323-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Foundations of marketing
    Fahy John, Jobber David
    4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
    ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strategisk kommunikation : en bok om organisationers relationer
    Falkheimer Jesper, Heide Matsd 1968-
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 170 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31871-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03695-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellmark Christer
    Typografisk handbok
    5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
    Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
    3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation i organisationer
    Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
    2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
    ISBN: 978-91-47-09483-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    L'Etang Jacquie
    Public relations : concepts, practice and critique
    London : SAGE Publications : 2008 : xiii, 290 s. :
    ISBN: 978-1-4129-3047-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-03688-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
    ISBN: 91-44-03687-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palm Lars
    Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 185 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31559-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03255-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Renberg Bo
    Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
    [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
    ISBN: 91-44-03437-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Effektivt projektarbete
    Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
    8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
    ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

  • Giltig från: 2013 vecka 10

    Moment 1: Marknadsföring (7,5 hp)

    Foundations of marketing
    Fahy John, Jobber David
    4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
    ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

    Moment 2: Projektledning (7,5 hp)

    Projektkalkylen : praktisk handbok i projektekonomi
    Eliasson Bengt, Norelid Carl, Forsgren Per-Åke
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 190 s. :
    ISBN: 91-47-06457-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tonnquist Bo
    Projektledning
    4. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 477 s. :
    ISBN: 978-91-523-1265-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

    Moment 3: Filmproduktion och Berättarteknik I (7,5 hp)

    Att köpa grisen i säcken. Vad alla smarta kommunikatörer vet om att beställa film.
    Pophunters Film & TV :
    http://pophunters.com/grisenisacken/
    Obligatorisk

    Kemp Philip
    Det här är film : hela historien från 1895 till idag
    Stockholm : Norstedt : 2012 : 576 s. :
    ISBN: 978-91-1-304335-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Modern filmteori. 1.
    Andersson Lars Gustaf, Hedling Erik
    Lund : Studentlitteratur : 1995 : 227 s. :
    ISBN: 91-44-38401-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nordlund Jan-Erik
    Television och socialisation : om televisionens betydelse för vår verklighetsuppfattning
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 170 s. :
    ISBN: 91-44-00143-6 ; 260:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

    Moment 4: Filmproduktion och Berättarteknik II (7,5 hp)

    Creative filmmaking : from the inside out : five keys to the art of making inspired movies and television
    Dannenbaum Jed, Hodge Carroll., Mayer Doe.
    New York : Simon & Schuster : 2003. : 204 s. :
    ISBN: 0-7432-2319-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Larsåke
    Tillämpad kommunikationsvetenskap
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
    ISBN: 978-91-44-04904-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Video i praktiken : om att samla in och sätta samman videobilder på ett någorlunda förnuftigt sätt : en bok för dig som vill bli skickligare på att berätta med rörliga bilder
    Leirpoll Jarle, Lööf Klas
    [Norge : Jarle Leirpoll] : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 82-993648-4-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Boken finns endast att köpa som pdf.

    Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
    Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-44-03978-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer: Månadskonto hos lynda.com under april och maj månad. Online software training, USA, månadskostnad beroende på dollar-kursen.

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.