"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Projektledning och digital produktion, 30 hp

Engelskt namn: Project Management and digital Production

Denna kursplan gäller: 2010-01-18 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-12-01

Innehåll

Kursen består i specialorienterade studier i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Den studerande ska nå grundläggande kunskaper i projektarbete, projektorganisering, projektledning och projektstyrning och bli förtrogen med taktiska och operativa modeller för marknadsföring. Under kursen ska den studerande även tillägna sig nödvändiga kunskaper och färdigheter för att producera ljudfiler och videofilm utifrån en målgruppsanalys. I kursen ingår momenten: 1) Marknadsföring 2) Projektledning och 3) Produktion av digital bild och ljud med informationsgestaltning och berättarteknik.

Förväntade studieresultat

Studenten skall efter genomgångna studier: - ha kunskaper om de teoretiska grunderna i projektledning, - ha kunskaper om grundläggande principer och metoder för marknadsföring, - praktiskt kunna tillämpa dessa kunskaper i konkreta fall, - ha teoretiska och praktiska kunskaper för att producera ljudfiler och videofilm, - uppvisa förmåga att arbeta i grupp, och - uppvisa förmåga att sammanfatta, diskutera och analysera vetenskapliga artiklar.

Behörighetskrav

Univ: Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap termin 1 och 2/Medie- och kommunikationsvetenskap A och B, termin 3. Högst 7,5 hp får saknas från närmast tidigare nivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. MOMENT 1: Marknadsföring (7,5 hp) Marketing Innehåll Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg på fiktiva och verkliga problem. Momentets struktur och ordning följer planerings- och genomförandeprocess där målet med marknadsföringen är att skapa värde för kunden. Det innebär att momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna. Marknadsföring diskuteras även i ett samhällsperspektiv genom övergripande problematisering och reflektion kring marknadsföring och etik. Momentet är med utgångspunkt i ovanstående indelat i fem huvudteman: Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering. Marknadsmiljö: Analys av organisationers marknadsmiljö, betydelsen av omvärldsbevakning och förståelse för konsumentbeteende. Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde för kunden samt attrahera och nå utvalda kundgrupper genom marknadsföringsmixen. Under detta tema finns också verktyg för integrerad marknadskommunikation, d v s hur organisationens erbjudande kan kommuniceras på ett koordinerat, enhetligt, tydligt och konkurrenskraftigt sätt Marknadsföring, etik, lagar och regler: Marknadsföring som fenomen diskuteras utifrån regleringar och moraliska och juridiska aspekter. Detta görs genom att vi ser på marknadsföring ur olika perspektiv såsom företagets, konsumentens och samhället i stort. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment med minst betyget godkänd förväntas studenterna kunna: - redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och förklara och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut, - förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring, - identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar, - förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen, - beskriva olika kommunikationskanaler och relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen och - kritiskt förhålla sig till och diskutera marknadsföring ur olika perspektiv Undervisningens uppläggning De första två temana, omvärldsanalys och strategiska marknadsföringsbeslut, behandlas genom föreläsningar och obligatoriska moment, exempelvis i form av litteraturseminarium och casearbetee. I syfte att öka förståelsen för hur dessa teman kan hanteras samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och reella marknadsföringsproblem. Casearbetet är examinerande och genomförs i grupp. Temat som rör verktyg för värdeskapande processer behandlas genom föreläsningar i vilka praktiska exempel diskuteras i förhållande till litteraturen. För att underlätta förståelsen för hur val inom marknadsföringsmixen kan göras och för att visa på hur värde kan kommuniceras, används artiklar från såväl forskning som dagspress och specialtidskrifter. Inom ramen för detta tema arbetar studenten med ett skriftligt examinerande arbete. I syfte att underlägga förståelsen för marknadsföring ur ett etiskt perspektiv presenteras och diskuteras detta tema med hjälp av föreläsningar och minicase. Olika myndigheters, organisationers och företags arbete analyseras med avseende på marknadsföring och konsumtionens olika konsekvenser. MOMENT 2: Projektledning (7,5 hp) Project Management Innehåll Under momentet förvärvas kunskaper rörande projektarbete, projektlivscykeln, projektplanering, projektorganisering, projektledning och projektstyrning. Vidare behandlas även projektens relation till linjeorganisationen samt projektets koppling till företagets övergripande strategi. Efter avslutat moment skall den studerande ha förståelse för olika intressentgruppers roller och ansvar samt individens roll i ett projekt vad gäller ledning och motivation. Studenterna skall därigenom vara förberedda för att klara av en certifiering enligt International Project Management Associations (IPMA), D-nivå (Certifierad i projektkunskap). Kursinnehållet behandlas genom introducerande föreläsningar, egenarbete, seminarium, handledning och workshops. En central del av kursen bygger på s.k. casebaserad undervisning, (d.v.s. utifrån problemlösning och hantering av händelseförlopp, skeenden och situationer i verkliga eller fiktiva organisationer). Detta sker i form av ett studentprojekt med träning i time management. Som en del av kursen ges även möjligheter att i såväl skriftlig som muntlig form presentera, diskutera och träna argumentation i relation till projektledning. Momentet är upplagt i två parallella delar. Den ena delen utgörs av en teoretisk stödjande struktur som syftar till att ge grundläggande kunskaper rörande projekt och projektledning i dess organisatoriska sammanhang. Denna del stöds genom introducerande föreläsningar och litteraturseminarium som ges parallellt med kursens andra del. Kursens andra del syftar vidare till att, genom tillämpning och workshops samt med ett studerandecentrerat upplägg (casebaserad undervisning), ge en fördjupad förståelse för planering, styrning och kontroll av projekt. Studenterna arbetar i denna del i grupp och undervisningen baseras på de studerandes egen förmåga att planera sin tid samt omsätta och applicera sina kunskaper på ett studentprojekt. Inlärningen stöds genom workshops och handledning. Förväntade studieresultat Efter avklarat moment med minst betyget godkänt förväntas studenterna: - förklara grunderna i projektledning, - starta, genomföra och avsluta projekt, vilket innebär att de ska kunna planera, styra och kontrollera ett projekt, - analysera ett projekts beroende av sin omgivning, gällande såväl händelser som olika intressenters potentiella påverkan, - planera sin egen tid och ha en förståelse för tidsplaneringsverktyg och - förklara och verka för att utveckla team och identifiera mellanmänskliga problem som uppstår i ett projekt Generiska läromål: Förutom att tillägna sig ämnesspecifika kunskaper förväntas studenterna efter avslutat moment ha utvecklat sin förmåga att: - arbeta i grupp, arbeta problemlösande samt kunna sammanfatta, diskutera och analysera material utifrån ett vetenskapligt perspektiv. MOMENT 3: Produktion av digital rörlig bild och ljud med informationsgestaltning och berättarteknik (15 hp) Digital Production and Narrative Techniques Innehåll Kursens mål är att den studerande skall förvärva nödvändiga kunskaper och färdigheter för att producera ljudfiler och videofilm utifrån en målgruppsanalys. I kursen ingår processen för en ljud- och videoproduktion, berättarteknik för olika genrer av film, att skriva manus och storyboard samt inspelning och redigering. Ett antal grundläggande format för video behandlas också. Kursen innehåller till stor del praktiska moment. Förväntade studieresultat Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - bedöma och kritiskt granska estetisk och teknisk kvalitet på färdigt ljud och videomaterial - hantera enklare ljudprogamvaror och inspelningsutrutsningar - kunna spela in ljud med god kvalitet i olika miljöer - skapa en berättelse och dokumentera den i form av manus och storyboard - hantera en semiprofessionell DV-kamera och förstå de manuella inställningsmöjligheter som finns för ljud och bild - skapa dramaturgiska miljöer med hjälp av ljud- och ljussättning - kunna filma material i olika miljöer med god kvalitet avseende såväl ljud som bild - redigera ett filmat material med hjälp av datorbaserat redigeringsverktyg - vara väl förberedd på att delta i ett projekt för att skapa en videoproduktion Undervisningens uppläggning Under momentet varvas teori med praktiska moment. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. En stor del självständigt arbete vid film- och ljudproduktion samt vid redigering kommer att krävas.

Examination

Moment 1 examineras muntligt och skriftligt löpande under momentets gång via ett casearbete. En skriftlig tentamen avslutar delmomentet. Moment 2 examineras genom individuell skriftlig tentamen, studentprojektet samt aktivitet vid workshops. Den skriftliga tentamen motsvarar 50 procent av momentets totalpoäng och studentprojektet 50 procent. Studentprojektet genomförs gruppvis och examineras genom skriftlig inlämning och muntliga presentation. Kompletteringar av studentprojekt och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. Under moment 3 sker kunskapsredovisning fortlöpande under momentet i samband med obligatoriska redovisningar och rapporter, samt genom en presentation av producerad film. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 hp. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektorn för medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Moment 1: Marknadsföring, 7,5 hp Bonnedahl, Karl-Johan, Jensen Tommy & Sandström Johan (2006) Ekonomi och moral vägar mot ökat ansvarstagande, Liber (kap 1-3, utvalda exempel ur kap 4-6, kap 7-8, totalt ca 200 sidor) Edvardsson, Bo & Enquist Bo (2006) Service leaders values-based service brands: narratives from IKEA , Managing Service Quality, vol 16, no 3 s. 230-246 Grönroos, Christian (1998) Marketing services: The case of a missing product , Journal of Business and Industrial Marketing, vol 13, iss. 4/5, s. 322-338 Jobber, David & Fahy John, (2006) Foundations of Marketing, 2nd edition, McGraw Hill. Moment 2: Projektledning, 7,5 hp Norelid, Carl & Eliasson, Bengt (2005) Projektkalkylen praktisk handbok i projektekonomi. Liber, Malmö. Tonnquist, Bo (2008). Projektledning. Stockholm: Bonnier utbildning Moment 3: Produktion av digital rörlig bild och ljud med informationsgestaltning och berättarteknik, 15 hp Andreasson, Claes & Rylander, Per-Erik, (2005) Berätta med ljud. Lund: Studentlitteratur

    Berätta med video
    Fagerholm Siv, Fagerholm Erik, Carlsson Lars, Good Bengt
    3. uppl. /b 2. [tr.] : Malmö : Liber-Hermod : 1995 : 248 s. :
    ISBN: 91-23-01715-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    (Anvisade artiklar/texter) För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum.

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Moment 1: Projektledning och marknadsföring, 15 hp A. Projektledning

    Börjeson Lena
    Konsten att misslyckas med projekt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2002 : 80 s. :
    ISBN: 91-40-64039-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tonnquist, Bo (2004). Projektledning. Stockholm: Bonnier utbildning Wenell, Torbjörn (2004). Wenell om projekt. Uppsala: Uppsala Publ.House/Konsultförlaget B. Marknadsföring Bonnedahl, Karl-Johan, Jensen Tommy & Sandström Johan (2006) Ekonomi och moral - vägar mot ökat ansvarstagande, Liber (kap 1-3, utvalda exempel ur kap 4-6, kap 7-8, totalt ca 200 sidor) Edvardsson, Bo & Enquist Bo (2006) "Service leaders values-based service brands: narratives from IKEA", Managing Service Quality, vol 16, no 3 s. 230-246 Grönroos, Christian (1998) "Marketing services: The case of a missing product", Journal of Business and Industrial Marketing, vol 13, iss. 4/5, s. 322-338 Jobber, David & Fahy John, (2006) Foundations of Marketing, 2nd edition, McGraw Hill. Moment 2: Produktion av digital rörlig bild och ljud med informationsgestaltning och berättarteknik, 15 hp Andreasson, Claes & Rylander, Per-Erik, (2005) Berätta med ljud. Lund: Studentlitteratur Fagerholm, Erik & Fagerholm, Siv, (1995) Berätta med video. Malmö: Liber (Anvisade artiklar/texter) För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum.

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Moment 1: Projektledning och marknadsföring, 15 hp A. Projektledning

    Börjeson Lena
    Konsten att misslyckas med projekt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2002 : 80 s. :
    ISBN: 91-40-64039-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tonnquist, Bo (2004). Projektledning. Stockholm: Bonnier utbildning Wenell, Torbjörn (2004). Wenell om projekt. Uppsala: Uppsala Publ.House/Konsultförlaget B. Marknadsföring Bonnedahl, Karl-Johan, Jensen Tommy & Sandström Johan (2006) Ekonomi och moral - vägar mot ökat ansvarstagande, Liber (kap 1-3, utvalda exempel ur kap 4-6, kap 7-8, totalt ca 200 sidor) Edvardsson, Bo & Enquist Bo (2006) "Service leaders values-based service brands: narratives from IKEA", Managing Service Quality, vol 16, no 3 s. 230-246 Grönroos, Christian (1998) "Marketing services: The case of a missing product", Journal of Business and Industrial Marketing, vol 13, iss. 4/5, s. 322-338 Jobber, David & Fahy John, (2006) Foundations of Marketing, 2nd edition, McGraw Hill. Moment 2: Produktion av digital rörlig bild och ljud med informationsgestaltning och berättarteknik, 15 hp Andreasson, Claes & Rylander, Per-Erik, (2005) Berätta med ljud. Lund: Studentlitteratur Fagerholm, Erik & Fagerholm, Siv, (1995) Berätta med video. Malmö: Liber (Anvisade artiklar/texter) För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum.