Engelskt namn: Religious Education: Specialization Course
Denna kursplan gäller: 2016-01-11 till 2017-01-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-10-31
Kursplan för kurser med start mellan 2022-10-24 och 2022-10-30
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-07 och 2022-10-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-02 och 2021-06-06
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2017-01-01
Kurskod: 1RE196
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Teologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-11
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2015-10-01
Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och praktik inom religionspedagogiken samt en inledning i religionspedagogisk forskning och metod. Pedagogiska problem som religiöst lärande diskuteras utifrån olika religiösa traditioner med fokus på mångkulturalitet. Mot bakgrund av en historisk översikt om det kristna kulturarvet analyseras traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria och aktuella pedagogiska frågeställningar. Kursen är komparativt upplagd och anlägger ett genusperspektiv.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra centrala begrepp för förståelse av religiositet och religiöst engagemang för aktuella svenska förhållanden,
-redogöra för kristendomens nutida situation ur ett nord-syd perspektiv,
- visa översiktlig kunskap om idéer och traditioner i den svenska religionsundervisningens historia,
- beskriva pedagogiska modeller för barn- och ungdomsverksamhet i religiösa samfund,
- visa förståelse för genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion,
- diskutera förändringsprocesser inom det mångkulturella samhället.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- tillämpa begreppsliga verktyg för förståelse och analys av religiositet i dagens Sverige,
- uppvisa förmåga att reflektera över orsakerna till kristendomens ställning utanför och inom västvärlden,
- problematisera följderna av det historiska förhållandet mellan kyrka och stat i fråga om religionsundervisning i Sverige, - analysera pedagogiska modeller angående lämplighet för olika åldersgrupper i barn- och ungdomsverksamhet
- kritiskt diskutera genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-uppvisa en omfattande repertoar av verktyg för att reflektera kring genusperspektivet beträffande pedagogiska frågeställningar och religiös engagemang
-analysera den egna förförståelsen av olika teorier om barns religiösa och sociala utveckling
-uppvisa ett sakligt förhållningssätt till lämpliga pedagogiska modeller rörande barn- och ungdomsverksamhet.
Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60hp med godkänt resultat på minst 45hp, varav minst 7,5 utgörs av momenten Religion och samhälle eller Kristendomens utveckling eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen genom kursplattformen. (Studenter erbjuds schemalagda seminarier och gruppövningar på campus i Umeå.) Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste den studerande kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga prov. När kursen ges som nätkurs sker examination över kursplattformen. Examinationen innefattar skriftliga uppgiftredovisningar (alternativt gruppövningar på campus i Umeå) om 9hp samt sluttentamen om 6 hp.
För studerande som inte når godkänt resultat på uppgiftsredovisning kan skriftlig komplettering begäras som ska vara läraren tillhanda senast 15 dagar före sluttentamen.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
3., [rev., omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 546 s. :
ISBN: 9789144101767
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kyrkopedagogik i Munkfors : en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
Dalevi Sören, Osbeck Christina
Karlstad : Karlstad University Press [distributör] : 2012 : 123 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86637-07-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Everist Norma Cook
The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Groome Thomas H.
Kommer det att finnas tro? : en ny vision för undervisning och växande tro
BoD : 2015 : 380 s. :
ISBN: 9789174638400
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. :
ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jenkins Philip
The new faces of Christianity : believing the Bible in the global south
New York : Oxford University Press : 2006 : 252 s. :
ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( Tillgänglig som e-bok via Umeå UB)
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermeneutik, didaktik och teologi : en vänbok till Björn Skogar
Skogar Björn, Olsson Susanne, Thurfjell David
[Huddinge] : Susanne Olsson, David Thurfjell : 2008 : 237 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-2189
Obligatorisk
Religionspedagogiska reflektioner : skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag
Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline
Umeå : Hanna Zipernovszky : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-633-5077-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: tillhandahålls via kursansvarig lärare)
Artiklar
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
3., [rev., omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 546 s. :
ISBN: 9789144101767
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kyrkopedagogik i Munkfors : en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
Dalevi Sören, Osbeck Christina
Karlstad : Karlstad University Press [distributör] : 2012 : 123 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86637-07-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Everist Norma Cook
The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Groome Thomas H
Will There Be Faith? A New Vision for Educating and growing Disciples.
New York NY: HarperCollins Publisher : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN:9780062037282
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. :
ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jenkins Philip
The new faces of Christianity : believing the Bible in the global south
New York : Oxford University Press : 2006 : 252 s. :
ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( Tillgänglig som e-bok via Umeå UB)
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermeneutik, didaktik och teologi : en vänbok till Björn Skogar
Skogar Björn, Olsson Susanne, Thurfjell David
[Huddinge] : Susanne Olsson, David Thurfjell : 2008 : 237 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-2189
Obligatorisk
Religionspedagogiska reflektioner : skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag
Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline
Umeå : Hanna Zipernovszky : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-633-5077-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: tillhandahålls via kursansvarig lärare)
Artiklar