Engelskt namn: Religious Education: Specialization Course
Denna kursplan gäller: 2021-06-07 till 2022-10-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-10-31
Kursplan för kurser med start mellan 2022-10-24 och 2022-10-30
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-07 och 2022-10-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-02 och 2021-06-06
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2017-01-01
Kurskod: 1RE196
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Teologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-11
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2021-06-07
Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och praktik inom religionspedagogiken samt en inledning i religionspedagogisk forskning och metod. Pedagogiska problem som religiöst lärande diskuteras utifrån olika religiösa traditioner med fokus på mångkulturalitet. Mot bakgrund av en historisk översikt om det kristna kulturarvet analyseras traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria och aktuella pedagogiska frågeställningar. Kursen är komparativt upplagd och anlägger ett genusperspektiv.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra centrala begrepp för förståelse av religiositet och religiöst engagemang för aktuella svenska förhållanden,
-redogöra för kristendomens nutida situation ur ett nord-syd perspektiv,
- visa översiktlig kunskap om idéer och traditioner i den svenska religionsundervisningens historia,
- beskriva pedagogiska modeller för barn- och ungdomsverksamhet i religiösa samfund,
- visa förståelse för genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion,
- diskutera förändringsprocesser inom det mångkulturella samhället.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- tillämpa begreppsliga verktyg för förståelse och analys av religiositet i dagens Sverige,
- uppvisa förmåga att reflektera över orsakerna till kristendomens ställning utanför och inom västvärlden,
- problematisera följderna av det historiska förhållandet mellan kyrka och stat i fråga om religionsundervisning i Sverige, - analysera pedagogiska modeller angående lämplighet för olika åldersgrupper i barn- och ungdomsverksamhet
- kritiskt diskutera genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-uppvisa en omfattande repertoar av verktyg för att reflektera kring genusperspektivet beträffande pedagogiska frågeställningar och religiös engagemang
-analysera den egna förförståelsen av olika teorier om barns religiösa och sociala utveckling
-uppvisa ett sakligt förhållningssätt till lämpliga pedagogiska modeller rörande barn- och ungdomsverksamhet.
Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60hp med godkänt resultat på minst 45hp, varav minst 7,5 utgörs av momenten Religion och samhälle eller Kristendomens utveckling eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen genom kursplattformen. (Studenter erbjuds schemalagda seminarier och gruppövningar på campus i Umeå.) Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste den studerande kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga prov. När kursen ges som nätkurs sker examination över kursplattformen. Examinationen innefattar skriftliga uppgiftredovisningar om 7,5hp samt sluttentamen om 7,5 hp. För godkänt resultat på hela kursen krävs godkänt på både de skriftliga kunskapsredovisningarna och sluttentamen. För Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på båda de skriftliga kunskapsredovisningarna om 7,5hp och sluttentamen om 7,5hp
För studerande som inte når godkänt resultat på uppgiftsredovisning kan skriftlig komplettering begäras som ska vara läraren tillhanda senast 15 dagar före sluttentamen.
För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Studerande som två gånger har underkänts i prov för en kurs eller del av kurs har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos utbildningsledare vid humanistisk fakultet begära att annan examinator utses för att bestämma betyg, om inte särskilda skäl talar emot det.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Kyrkopedagogik i Munkfors: en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
Dalevi Sören, Osbeck Christina
Karlstad University Press : 2012 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Everist Norma Cook
The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Groome Thomas H.
Kommer det att finnas tro? : en ny vision för undervisning och växande tro
BoD : 2015 : 380 s. :
ISBN: 9789174638400
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: Kan bytas ut mot annan motsvarande bok efter samråd med ansvarig lärare.
Göransson Kristina
Etnografi : sjösätt, navigera och ro i land ditt projekt
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 195 sidor :
ISBN: 9789144130538
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Hedin Christer
Religionsundervisning : didaktik och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 241 s. :
ISBN: 9789144100890
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: valda delar
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund: Arcus - 247s : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: ISBN:978-91-88552-83-9
Se bibliotekets söktjänst
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: valda delar
Rosenius Marie
Delaktig i vilken mening? : en teologisk analys av delaktighetsstrategier i svenskkyrkligt gudstjänstliv
Skellefteå : Artos : [2021] : 187 sidor :
ISBN: 9789177771852
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Teologi och religionsvetenskap
Ward Graham, Torhell Sven-Erik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 119 sidor :
ISBN: 9789144136134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och bokkapitel tillkommer som tillhandahålls av institutionen vid kursstart.
Kyrkopedagogik i Munkfors: en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
Dalevi Sören, Osbeck Christina
Karlstad University Press : 2012 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Everist Norma Cook
The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Groome Thomas H.
Kommer det att finnas tro? : en ny vision för undervisning och växande tro
BoD : 2015 : 380 s. :
ISBN: 9789174638400
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: Kan bytas ut mot annan motsvarande bok efter samråd med ansvarig lärare.
Göransson Kristina
Etnografi : sjösätt, navigera och ro i land ditt projekt
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 195 sidor :
ISBN: 9789144130538
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund: Arcus - 247s : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: ISBN:978-91-88552-83-9
Se bibliotekets söktjänst
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: valda delar
Hermeneutik, didaktik och teologi: en vänbok till Björn Skogar
Skogar Björn, Olsson Susanne, Thurfjell David
Huddinge : 2008 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: valda delar
Hedin Christer
Religionsundervisning : didaktik och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 241 s. :
ISBN: 9789144100890
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: valda delar
Teologi och religionsvetenskap
Ward Graham, Torhell Sven-Erik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 119 sidor :
ISBN: 9789144136134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Artiklar och bokkapitel tillkommer som tillhandahålls av institutionen vid kursstart.