"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A45, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Business Administration A45

Denna kursplan gäller: 2011-08-29 till 2012-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21

Reviderad av: lewi0001, 2010-10-12

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: 1. Service Management – introduktion av ett tjänsteperspektiv, 7.5 hp / Service Management – introduction of a service management perspective, 7.5 ECTS 2. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketingt, 7.5 3. Företagets organisation, 7.5 hp / Organizational Behavior, 7.5 ECTS 4. Ledarskap, 7.5 hp / Leadership 7.5 ECTS Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer. Moment 1. Service Management – introduktion av ett tjänsteperspektiv, 7.5 hp Momentet utgör en introduktion till programmet och till det teoretiska fält som programmet bygger på. Tidigare sågs tjänster enbart som någonting som förmedlas av en viss typ av företag såsom hotell och restauranger, transport- bank- och försäkringsbolag. Dessa företag har alltid konkurrerat med sina erbjudna tjänster. I dagens samhälle utgör tjänster ett vanligt konkurrensmedel även för många varuproducerande företag och fler företag anammar ett tjänstesynsätt i sin verksamhet. Momentet innehåller därför en problematisering kring begreppet tjänst och kring de karakteristiska särdrag som utgör tjänsteperspektivet utifrån ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Det innebär att forskning med inriktning mot ledning och organisering av verksamheter med ett betydande inslag av tjänster kommer att diskuteras. Service management handlar om hur tjänsters logik påverkar hur företag och organisationer leds, organiseras och marknadsförs. Dessa processer tar sin utgångspunkt i en förståelse för kunden och hur organisationen tillsammans med kunden sedan kan skapa värde. Kundmötet får därför en central roll. Tjänsteperspektivet sätter också fokus på personalens roll i organisationen. Momentet är indelat i tre huvudteman som tillsammans skapar en helhetsbild av tjänsteperspektivets möjligheter och utmaningar. Det första temat introducerar tjänstelogiken och tjänsters karakteristika och en begreppslig grund läggs för att kunna diskutera tjänsteperspektivet. Under detta tema behandlas tjänstelogiken ur ett kundperspektiv. Här fördjupas kunskapen om kundens, personalen och ledningens roll i tjänsteprocessen. En diskussion förs även om kundrelationer och dess betydelse för såväl kunder som företag. Det andra temat fokuserar tjänstemötet och dess aktörer, kunden, personalen och företaget. Kundmötet involverar i många fall människor och under temat behandlas därför frågor om ansvar och respekt. Här diskuteras även olika tekniker och hjälpmedel för kundmötet såsom självbetjäning och teknologi. Det tredje temat utgår från organisering och ledning av tjänsteprocesser. Personalens roll och arbetssätt och hur verksamheter kan organiseras för att möta olika kundbehov diskuteras. Under detta tema behandlas också platsen där tjänsteprocesser pågår. Tjänstelandskapets fysiska miljö har visat sig ha stor betydelse för kundens uppfattning om tjänsten och dess kvalitet. En diskussion förs även om hantering av kundsynpunkter. Förväntade studieresultat • redogöra för och förklara de grundläggande begrepp som utgör grunden för service management • förklara tjänsters egenskaper och analysera dessas betydelse för marknadsföring av erbjudanden samt för ledning och organisering av verksamheter • diskutera och analysera kundmöten utifrån begreppen ansvar, respekt och relation • förklara integrationen av organisationens, kundens och personalens olika roller i tjänsteprocesser • undersöka och analysera verksamheter ur ett tjänsteperspektiv Förutom ovanstående huvudteman är examinerande uppgifter utformade så att studenten får möjlighet att utveckla generiska färdigheter såsom informationssökning, muntliga och skriftliga presentationer och arbete i grupp. Utvecklandet av dessa färdigheter förbereder studenten för olika positioner inom näringslivet såväl som inom akademin. Undervisningens uppläggning Momentet är utformat utifrån ett service managementperspektiv. Det innebär att ansvaret för att skapa värde och att utveckla kunskap delas mellan lärare/handledare och studenter. Detta ställer krav på såväl lärare/handledare som studenter att aktivt delta i de olika undervisningsmoment och arbetsuppgifter som ingår. Studenters olika erfarenheter och kunskaper bidrar till att utveckla kunskap under momentet. Momentet innehåller föreläsningar, diskussionsseminarier, presentationer av uppgifter muntligt och skriftligt samt gästföreläsningar. Genom litteraturen introduceras de olika temana och studenterna ges sedan möjlighet att arbeta vidare med dessa. Examination Momentet examineras genom två skriftliga inlämningar relaterade till de obligatoriska seminarierna samt en skriftlig tentamen. Se även nedan. Moment 2. Marknadsföring, 7.5 hp Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg på fiktiva och verkliga problem. Momentets struktur och ordning följer en planerings- och genomförandeprocess där målet med marknadsföringen är att skapa värde för kunden. Det innebär att momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna. Marknadsföring diskuteras även i ett samhällsperspektiv genom övergripande problematisering och reflektion kring marknadsföring och etik. Momentet är med utgångspunkt i ovanstående indelat i fyra huvudteman: Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering. Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde för kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen. Under detta tema finns också verktyg för integrerad marknadskommunikation, det vill säga hur organisationens erbjudande kan kommuniceras på ett koordinerat, enhetligt, tydligt och konkurrenskraftigt sätt. Marknadsföring, etik, lagar och regler: Marknadsföring som fenomen diskuteras utifrån regleringar och moraliska och juridiska aspekter. Detta görs genom att vi ser på marknadsföring ur flera olika perspektiv såsom företagets, konsumentens och samhället i stort. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: • redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring • identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar • förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen • beskriva olika kommunikationskanaler och relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen • kritiskt förhålla sig till och diskutera marknadsföring ur olika perspektiv Generiska kompetenser Kursens uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att: • planera eget arbete och hantera tydliga tidsramar • öka förmågan att koppla teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet • förbättra förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt • använda elementära färdigheter i databehandling Undervisningens uppläggning De två första temana, omvärldsanalys och strategiska marknadsföringsbeslut, behandlas genom föreläsningar och obligatoriska moment, exempelvis i form av litteraturseminarium och casearbete. I syfte att öka förståelsen för hur dessa teman kan hanteras samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och reella marknadsföringsproblem. Casearbetet är examinerande och genomförs i grupp. Temat som rör verktyg för värdeskapande processer behandlas genom föreläsningar i vilka praktiska exempel diskuteras i förhållande till litteraturen. För att underlätta förståelsen för hur val inom marknadsföringsmixen kan göras och för att visa på hur värde kan kommuniceras, används artiklar från såväl forskning som dagspress och specialtidskrifter. Inom ramen för detta tema arbetar studenten med ett skriftligt examinerande arbete. I syfte att underlätta förståelsen för marknadsföring ur ett etiskt perspektiv presenteras och diskuteras detta tema med hjälp av föreläsningar och minicase. Olika myndigheters, organisationers och företags arbete analyseras med avseende på marknadsföring och konsumtionens olika konsekvenser. Examination Studenterna examineras muntligt och skriftligt löpande under momentets gång. En skriftlig tentamen avslutar momentet. Se även nedan. Moment 3. Företagets organisation, 7.5 hp Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer, ledarskap och förändringsarbete. Momentet är upplagt i tre olika delar. Den första delen syftar till att ge grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran. Den andra delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Vidare ska en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt arbetsgruppers utveckling och effektivitet utvecklas. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering. Den tredje och avslutande delen av momentet syftar dels till att skapa en syntetisering av de teman som behandlats hittills under momentet, dels till att möjliggöra en fördjupning inom ett av följande fem teman: etik, makt, ledarskap, organisationsförändring eller organisationsdesign. Läraren väljer ut tre teman av vilka studenten väljer ett för sin fördjupning. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang • förstå och påverka gruppers utveckling och effektivitet utifrån en verksamhetsidé • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, gruppen • arbeta i grupp såväl som självständigt • ta ansvar för den egna och gruppens lärande • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter. Undervisningens uppläggning Undervisningens uppläggning under den första delen bygger främst på den egna instuderingen av kurslitteraturen med stöd från föreläsningar som behandlar bokens inledande delar. Den inledande delen avslutas med en deltentamen var syfte är att säkerställa grundläggande kunskaper hos studenten för att kunna tillgodogöra sig efterföljande delar av momentet. Undervisningen bedrivs under del två huvudsakligen genom s.k. case-baserad undervisning, d.v.s. utifrån problemlösning och hantering av händelseförlopp, skeenden och situationer i verkliga eller fiktiva organisationer. Studenterna arbetar i denna del med grupparbeten som har till syfte att bringa ordning, tydlighet och förståelse för både helheten och detaljer i de beskrivna situationerna. Grupparbetena examineras genom en skriftlig inlämning som presenteras för och diskuteras i studentgruppen. Grupparbeten förbereds genom fördjupade litteraturstudier inklusive litteraturseminarier. Vidare utnyttjas gruppens egna erfarenheter av sitt samarbete för att skapa ytterligare insikter kring hur individuella ambitioner, relationer och kommunikation mellan människor påverkar en arbetsgrupps effektivitet och prestationer. Gruppens egna analys av sitt sätt att fungera utgör således ytterligare en viktig undervisningsform i denna del. Undervisningen under del tre bedrivs genom ett individuellt, självständigt arbete vilket examineras genom en skriftlig inlämning (hemtentamen). Detta arbete innebär att den studerande ska självständigt och kritiskt reflektera kring kurslitteraturen, analysera och lösa organisatoriska problem genom att tillämpa tillägnade kunskaper samt fördjupa sig i ett eget valt teoretisk område enligt innehållsbeskrivningen ovan. Examination Examinationen på moment består av följande delar: • En deltentamen som motsvarar 20 procent av den totala examinationen på momentet. Om den studerande ej blir godkänd på deltentamen ges ett nytt tentamenstillfälle i samband med omdeltentamen alternativt uppsamlingsdeltentamen. • Grupparbeten med skriftlig inlämning som seminariebehandlas där gruppens prestation som helhet utgör grund för betygssättningen. Därtill kommer individens aktiva deltagande i seminarier. Om gruppen ej blir godkänd på casearbetet utdelas restuppgift. Om denna ej blir godkänd, hänvisas till nytt casearbete vid nästkommande ordinarie kurstillfälle. Denna del av examinationen motsvarar 40 procent av den totala examinationen på momentet. • En hemtentamen i form av en individuell, skriftlig inlämning som motsvarar 40 procent av den totala examinationen på momentet. Eftersom det är ett individuellt arbete tillåts inte studenterna att skriva delar av eller hela arbetet tillsammans. Om den studerande ej blir godkänd på hemtentamen så ges möjlighet till omhemtentamen alternativt uppsamlings¬hemtentamen. • Varje del i examinationen måste godkännas var för sig. För att uppnå betyget G på momentet krävs alltså minst 50% av poängen på varje del. För att uppnå betyget väl godkänt på momentet krävs minst 75% av totalt möjliga poäng. Se även nedan. Moment 4. Ledarskap, 7.5 hp Momentet handlar om ledarskap i organisationer, med särskilt intresse för det mänskliga samspelet mellan ledare och medarbetare. I fokus för momentet ligger de grundläggande frågorna: Vad är ledarskap? och: Hur nås ett framgångsrikt ledarskap? Begreppen ledare och ledarskap är mångfacetterade och utgångspunkten för momentet är att ledarskap ses som en process av samspel mellan situationen, ledaren och medarbetarna. Inom denna ram diskuteras olika aspekters påverkan på ledarskapet såsom verksamhetens art, personrelaterade egenskaper och färdigheter, ledarskapsstrategier, attityder och beteende relaterade till organisation och medarbetare, samt etiska och moraliska dilemman med anknytning till ledare och organisation. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: • redogöra för hur synen på ledarskap har utvecklats över tid • definiera, beskriva och jämföra centrala begrepp inom ämnesområdet • kritiskt och konstruktivt analysera och utvärdera ledarskapsprocesser i specifika ledarskapssituationer • reflektera över och till viss del ha utvecklat egna egenskaper och färdigheter vid ledning av arbetsgrupper, avdelningar och enheter inom organisationer • muntligen och skriftligen presentera och argumentera för egna analyser, tolkningar och ställningstaganden. Undervisningens uppläggning Undervisningens uppläggning är baserad på gemensamma arbetspass där föreläsningar varvas med diskussioner och övningar (enskilt såväl som i mindre grupper och i helklass). Arbetssättet förutsätter väl förberedda och aktiva studenter, vilket stöds av instuderingsuppgifter och mindre övningsuppgifter. Case och/eller gruppuppgifter används för att illustrera olika principer, problem och situationer förknippade med ledarskap i praktiken. De studerandes egna reflektioner över kunskaper, egna värderingar och förhållningssätt till ledarskap är en viktig del i undervisningens uppläggning som syftar till att förstå och utveckla den egna potentialen att verka som ledare i olika kontexter och situationer. Den egna kunskapsuppbyggnaden genom litteraturstudier kombineras därför med olika tester/övningar (s.k. self-assessments) relaterade till de olika infallsvinklar på ledare och ledarskapsprocesser som tas upp under momentet. För att underlätta och systematisera denna process uppmuntras de studerande att föra dagbok under momentets gång, vilket avslutas i en enskild skriftlig uppgift (en reflektion över egen potential och utveckling baserad bl a på genomförda tester och på kurslitteraturen). För att utveckla skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga används flera olika presentationstekniker vid genomförande och förmedlande av enskilda uppgifter och gruppuppgifter. Examination Examination sker genom • skriftlig tentamen • inlämnad enskild uppgift, samt • gruppuppgifter inklusive aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Generellt gäller att minst 75 procent av examinationen baseras på individuell prestation. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Se även nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

En B, Ma C, Sh A (områdesbehörighet 4)

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsårår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om något moment innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial. Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget väl godkänd i tre av kursens moment. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen avser första terminen på Civilekonomprogrammet med inriktning mot Service Management 240 hp.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.