"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A45, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Business Administration A45

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:

  1. Service Management – introduktion av en servicelogik, 7.5 hp / Service Management - introduction of a service logic, 7.5 ECTS
  2. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5
  3. Företagets organisation, 7.5 hp / Organizational Behavior, 7.5 ECTS
  4. Ledarskap, 7.5 hp / Leadership 7.5 ECTS

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Service Management – introduktion av en servicelogik, 7.5 hp
Momentet utgör en introduktion till programmet och till det forskningsfält som programmet bygger på. Service management handlar om servicelogikens betydelse för  hur företag och organisationer leds, organiseras och marknadsförs. Momentet innehåller en problematisering kring de karakteristiska särdrag som utgör servicelogiken utifrån ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Det innebär att forskning med inriktning mot ledning och organisering av verksamheter med ett betydande inslag av tjänster kommer att diskuteras.

Momentet är indelat i tre huvudteman som skapar en helhetsbild av servicelogikens möjligheter och utmaningar. Det första temat introducerar servicelogiken och tjänsters karakteristika och en begreppslig grund läggs. Under detta tema behandlas servicelogiken ur ett kundperspektiv. Här fördjupas kunskapen om kundens, personalens och ledningens roll i tjänsteprocessen. .  Det andra temat fokuserar tjänstemötet och dess aktörer, kunden, personalen och företaget.  Under temat behandlas också frågor om ansvar, respekt och etik. . Det tredje temat utgår från organisering och ledning av tjänsteprocesser. Personalens roll och arbetssätt samt hur verksamheter kan organiseras för att möta olika kundbehov diskuteras. Under detta tema behandlas också platsen där tjänsteprocesser pågår. T.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara begrepp som utgör grunden för service management
  • förklara tjänsters egenskaper och analysera dem i förhållande till marknadsföring samt till ledning och organisering av verksamheter
  • beskriva kundmöten och analysera dessa utifrån begreppen ansvar, respekt och etik
  • utvärdera och analysera kundens, ledningens och personalens olika roller i tjänsteprocesser och deras betydelse för skapandet av kundvärde
  • tillämpa och diskutera service management vid analys av verksamheter

Undervisningens uppläggning
Momentet är utformat utifrån ett service managementperspektiv där allas ansvar för värdeskapande är grunden. Studenters olika erfarenheter och kunskaper bidrar till att utveckla kunskap under momentet.

Momentet innehåller föreläsningar, diskussionsseminarier, presentationer av uppgifter muntligt och skriftligt samt gästföreläsningar. Genom litteraturen introduceras de olika temana och studenterna ges sedan möjlighet att arbeta vidare med dessa. Förutom detta  är examinerande uppgifter utformade så att studenten får möjlighet att utveckla generiska färdigheter såsom informationssökning, muntliga och skriftliga presentationer och arbete i grupp. Utvecklandet av dessa färdigheter förbereder studenten för olika positioner inom näringslivet såväl som inom akademin.

Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen, samt genom en eller flera skriftliga gruppuppgifter som dessutom presenteras och diskuteras i seminariegrupper. Litteraturseminarier relaterade till de två gruppuppgifterna examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.’

Moment 2.   Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg.

Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.

Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.

Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara, analysera och fatta beslut om de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och beslut inom marknadsföringsmixen
  • förklara och kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR 

Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.  Momentets fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 3.   Företagets organisation, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer. Momentet ger grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. De mest centrala frågorna inom området organisationsbeteende kommer att tas upp under momentet. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran.
Den första delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Den andra delen av momentet ger en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt för arbetsgruppers utveckling och effektivitet. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang
  • förstå och påverka grupper och gruppers utveckling i en organisatorisk kontext
  • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, en grupp
  • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter

Generiska kompetenser
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs genom case-baserad undervisning. Studenterna arbetar med grupparbeten där de analyserar och bemöter vanligt förekommande organisatoriska problemsituationer som de kan komma att möta i sitt framtida arbetsliv. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som presenteras för, och diskuteras i studentgruppen. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar samt fördjupade workshops. Gruppens egna erfarenheter av sitt samarbete och gruppmedlemmarnas egen reflektion används för ökad insikt kring hur individuella motivationer, relationer och kommunikation mellan människor påverkar en arbetsgrupps effektivitet och prestationer. 

Examination
Casearbeten examineras med skriftliga grupparbeten. Gruppens prestation som helhet utgör grund för betygssättningen. Därtill kommer individens aktiva deltagande i seminarier och workshops. Grupprocessen examineras med en individuell skriftlig inlämning. Momentet examineras även med en individuell skriftlig tentamen. Varje del i examinationen måste godkännas var för sig. Se även punkt 6 nedan.

Moment 4.   Ledarskap, 7.5 hp
Momentet syftar till att reflektera över individens ledarskap i skilda kontexter och organisationer, med fokus på det mänskliga samspelet mellan ledare och medarbetare. Inom detta moment ges en inblick i skilda perspektiv på ledarskap.  Vidare behandlas och diskuteras olika faktorers påverkan på ledarskapet som t.ex. verksamhetens art, individrelaterade egenskaper och färdigheter, ledarskapsstrategier och attityder relaterade till organisation och medarbetare. Inom ramen för momentet diskuteras aktuella eller fiktiva etiska och moraliska dilemman med anknytning till ledarskap och organisation.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • definiera, beskriva och jämföra centrala begrepp inom ledarskapsområdet
  • kritiskt och konstruktivt analysera och utvärdera ledarskapsprocesser i specifika ledarskapssituationer
  • reflektera över egna egenskaper och färdigheter för ledning av arbetsgrupper, avdelningar och enheter inom organisationer
  • presentera och argumentera för egna analyser, tolkningar och ställningstaganden.

Undervisningens uppläggning
Studenten får kännedom om begrepp inom ledarskapsområdet genom föreläsningar och övningar i mindre grupper. Vidare används minicase och gruppuppgifter för att ge studenten möjlighet att analysera, reflektera och utvärdera ledarskap och ledarskapets etiska och moraliska dilemman. Studentens egna individuella utveckling tränas genom övningar och genom framställning av en individuell inlämningsuppgift.  Studenterna ska genom den individuella uppgiften analysera ledarskap och reflektera över sin egen ledarskapsförmåga.
Studentens individuella reflektioner över lärdomar, egna värderingar och förhållningssätt till ledarskap är en viktig del i undervisningens uppläggning, som syftar till ökad kunskap om och förståelse för den egna potentialen att verka som ledare i skilda kontexter och situationer. För att utveckla skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga används diverse presentationstekniker, vid genomförande av enskilda uppgifter och i samband med gruppuppgifter.

Examination
Examination sker genom:

  • skriftlig tentamen
  • inlämnad enskild uppgift, samt
  • gruppuppgifter inklusive aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.

För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

En B, Ma C, Sh A (områdesbehörighet 4)

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget väl godkänd i tre av kursens moment..

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen avser första terminen på Civilekonomprogrammet med inriktning mot Service Management 240 hp.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Moment 1

Litteratur

Service management och marknadsföring : kundorienterat ledarskap i servicekonkurrensen
Grönroos Christian, Gylldorff Lars, Holmqvist Anna
2. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 448 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08861-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Corvellec, Hervé, (2004) Mot en respektens etik för servicemötet, GRI-rapport 2004:6, Gothenburg Reseach Institute. 2-3 vetenskapliga artiklar som behandlar olika aspekter av service management. Omfattning cirka 30-40 sidor. Artiklar meddelas vid kursstart och studenterna ansvarar själva för att ta fram dem. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Moment 2

Litteratur

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Moment 3

Understanding and managing organizational behavior
George Jennifer M., Jones Gareth R.
6th ed., International ed. : Boston, Mass. : Pearson Education : c2012, tr. 2011 : 670 p. :
ISBN: 978-0-273-75379-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9780273753865

Tillkommer anvisat casematerial och eventuellt vetenskapliga artiklar

Moment 4

Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
6. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2013 : xviii, 485 p. :
ISBN: 978-1-4522-0340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Understanding and managing organizational behavior
George Jennifer M., Jones Gareth R.
6th ed., International ed. : Boston, Mass. : Pearson Education : c2012, tr. 2011 : 670 p. :
ISBN: 978-0-273-75379-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9780273753865

Tillkommer anvisat material. Studentepeditionen

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.