"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Project Management and Organizational Design D, 15 hp

Engelskt namn: Project Management and Organizational Design D

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE122

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursen belyser centrala frågor för att förstå och hantera olika organisatoriska aspekter och designfrågor i organisationer och samhälle. Den integrerar djupa teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

  1. Project Management, 7.5 hp
  2. Organizational Design, 7.5 hp

Moment 1.  Project Management, 7.5 hp
Den första modulen ansluter sig till den nuvarande trenden av ”projektifiering” som sker inom både företag och offentliga organisationer. Detta kräver en fördjupad kunskap kring både olika projekts karaktär och hur man kan hantera såväl särskilda projekt, som en projektportfolio inom en organisation. Studenter kommer att arbeta med etablerade planerings- och organisationstekniker, undersöka förhållandet mellan olika projekt och mellan projektet och den omgivande organisationen, samt kritiskt reflektera kring olika projekts betydelse i samhället.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:

  • förklara teorier, modeller och begrepp för hantering av projekt, program och projektportföljer i organisatoriska kontexter,
  • förstå karaktären av projekt i organisatoriska och industriella sammanhang,
  • förstå ledningsbehovet inom multiprojektmiljöer,
  • samarbeta kring och leda projektarbete,
  • planera för, analysera och kontrollera framsteg och förändringar inom projekt,
  • arbeta praktiskt med projektledningsverktyg, både i grupp och individuellt,
  • ta ansvar för egen inlärning och för gruppinlärning,
  • reflektera kring den egna inlärningen i ämnet.

Undervisningens upplägg
Momentet består av två delar. I den första delen ges föreläsningar om traditionell projektledning baserat på kurslitteraturen. Denna del examineras genom en skriftlig tentamen. I den andra delen behandlas projektorganisering, samt ett avsnitt om forskningsmetod via föreläsningar. Den innefattar case-seminarier och en workshop om att använda programvara för projektledning. Den andra delen examineras på två sätt. Dels, genom ett individuell reflektions PM och, dels genom en gruppuppgift där studenterna väljer ett ämne från andra delens föreläsningarna och författar ett PM där de föreslår ett nytt forskningsprojekt, inklusive en forskningsfråga, litteraturstudie och lämplig metod.

Examinationsformer
Examinationen består av aktivt seminariedeltagande och godkända grupp- och individuella inlämningsuppgifter. Examinationen består även av en skriftlig individuell tentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även punkt 6 nedan.

Moment 2. Organizational Design, 7.5 hp
Varför är vissa organisationsformer mer populära vid en viss tidpunkt, och varför är vissa organisatoriska former mer lämpade än andra? Kursen behandlar klassiska och moderna principer för organisatorisk design, med fokus på praktisk tillämpning av befintlig kunskap. Därutöver syftar kursen till kritisk reflektion över hur strategi, olika intressenters värderingar, och nya framväxande organisationsformer och/eller moden påverkar vad vi anser som lämplig design av organisationer.
Modulen inleds genom att presentera en översikt på vad som kännetecknar organisatorisk design. Därefter görs en historisk genomgång av olika designlösningar och hur dessa lösningar kan kompletteras och bedömas. I den avslutande delen av kursen läggs tonvikten på att utveckla en helhetsförståelse för organisationers design genom att utveckla medvetenhet om olika organisationsformers för- och nackdelar.
Förväntade studieresultat

Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förstå och identifiera grundläggande principer för organisatorisk utformning och analysera deras lämplighet i olika empiriska sammanhang.
  • kritiskt granska, utvärdera och jämföra designval i olika typer av organisationer.
  • identifiera och lösa organisatoriska designproblem med utgångspunkt från olika intressenters infallsvinklar.
  • bidra till en kreativ dialog om organisatoriska designfrågor.
  • utföra utförliga teoretiska reflektioner avseende organisationsdesign och dess tillämpningar.
  • kritiskt reflektera över existerande teorier inom ämnesområdet.
  • förstå innebörden av begreppet komplementaritet i syfte att nå synteser baserade på olika kombinationer av designlösningar.

Undervisningens uppläggning
Kursen ges genom föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Föreläsningarna kommer att användas för att introducera större design frågor och ämnar till att skapa ett teoretiskt ramverk för efterföljande applikation. Studenterna kommer att arbeta individuellt med små case som illustrerar viktiga designaspekter. Caselösningarna kommer att granskas och diskuteras i seminarier. Studenterna kommer också att arbeta i grupp på ett integrerande case, vilket kommer att analyseras genom ett specifikt intressentperspektiv. Gruppens arbete kommer att redovisas både skriftligt och muntligt. Kursen avslutas med en individuell examinationsuppgift.

Examinationsformer
Kursen examineras muntliga och skriftliga genom både individuella uppgifter och gruppuppgifter, samt aktivt deltagande vid alla seminarier. Minst 60 procent av de totala kurspoäng kommer att utgöras av individuella examinationsuppgifter. Ett godkänt betyg, minst 50 procent av poängen, krävs för varje delexamination för att uppnå godkänt på momentet.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Universitet/högskola: Företagsekonomi C, 15 hp eller motsvarande i något av följande ämnen: pedagogik, psykologi, sociologi eller statsvetenskap. Gymnasium: Engelska B.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive modul.

Följande betygssystem används:

Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Övriga föreskrifter

This is a course at the D-level in a MSc-degree at Umeå University within the master program “Leadership and organization”. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Module 1

Blomquist, T. & Müller
Middle Managers in Program and Portfolio Management: Practice, Rolers and Responsibilities
Newton Square: Project Management Institute : 2006 :
Obligatorisk

Maylor Harvey
Project management
4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Müller Ralf.
Project governance
Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business and Economics. "Compendium of Articles"

Module 2

Bengtsson, Maria; Müllern, Tomas; Söderholm, Anders & Wåhlin, Nils (2009) A Grammar of Organizing. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. Paperback. ISBN 978 1 84844 457 7.

Organizational design : a step-by-step approach
Burton Richard M., Obel Børge, DeSanctis Gerardine
2. ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 2011 : 258 p. :
ISBN: 9781107004481
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Paperback. ISBN 978-0-521-180238

A compendium of articles and case materials will be added when the course begins.

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Obligatorisk
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.