"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Analysis of Business Culture C, 7,5 hp

Engelskt namn: Analysis of Business Culture C

Denna kursplan gäller: 2014-08-18 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE152

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-09-17

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Innehåll

Kursen fokuserar på att utveckla interkulturell kompetens genom tillgängliga analytiska metoder för att definiera och analysera olika kulturella komponenter inom näringslivet. På områden som ledarskap, organisation, beslutsfattande, kommunikation och förhandlingar är kulturell medvetenhet särskilt viktigt. Dessutom görs en kritisk granskning av de grundläggande egenskaperna för kultur som en statisk och begränsad företeelse.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • identifiera kulturella skillnader och likheter (t.ex. regionala likheter i de nordiska länderna) i internationella affärsprocesser,
  • kritiskt granska begreppet affärskultur från alternativa teoretiska perspektiv,
  • analysera och kommunicera affärsfrågor i ett tvärkulturellt sammanhang,
  • förklara och utvärdera betydelsen av kultur inom områden som ledarskap, förhandling eller beslutsfattande.

Behörighetskrav

Företagsekonomi 60 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande.
Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

Lärandet stöds genom föreläsningar, praktikfall samt skriftliga och muntliga uppgifter.

Examination

Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier, slutförande av skriftliga gruppuppgifter och en skriftlig övergripande individuell tentamen. Ett godkänt betyg krävs för varje del.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.
Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.
Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 34

Literature

Intercultural communication in the global workplace
Varner Iris I., Beamer Linda
5. ed. : New York : McGraw-Hill : 2011 : xxiv, 503 s. :
ISBN: 978-0-07-128912-2 (hft.) (international ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A List of Articles will be available in the module guidelines.

Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
USBE Företagsekonomi : (latest e :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.