"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Accounting D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Accounting D

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE195

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Innehåll

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom redovisning. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

  • Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
  • Moment 2. Advanced Management Accounting, 7,5 hp
  • Moment 3. Advanced Financial Accounting, 7,5 hp
  • Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp

Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering
  • diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem
  • applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering
  • uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor.

Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Advanced Management Accounting, 7,5 hp
Inom internredovisning integreras redovisningsexpertis med kunskaper om strategi och ledarskap. Ett syfte med internredovisning är att förstå och identifiera vad som är värdeskapande aktiviteter i ett företag och att veta att framgången är beroende av hur väl man lyckas identifiera och dra nytta av dessa i verksamheten. På momentet ges en solid teoretisk bas om företagsstyrning och resultatmätning.
I fokus står sambandet mellan aktieägarvärde och ett kundorienterat angreppssätt. Ett annat syfte med kursen är att förbättra studenternas kunskaper om hur olika teorier och metoder inom internredovisning kan användas som hjälpmedel för att utveckla och implementera strategier i företag eller andra organisationer. Olika beteendemässiga aspekter studeras även på kursen och det poängteras att olika belöningssystem bör verka för att anställda har incitament att agera på ett sätt som maximerar företags värde. Studenterna kommer även att bli medvetna om vad controllers och internredovisares arbete innebär samt den varierande och föränderliga karaktären på arbetet.

Förväntade studieresultat:
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:

  • förstå internredovisningssystems roll i organisationer och kunna använda moderna teorier och tekniker på internredovisningsområdet
  • agera som katalysator, facilitator och förändringsombud för internredovisning inom organisationer och vara väl förberedda för controllerarbetets varierade och föränderliga karaktär
  • arbeta med teoretisk och forskningsbaserad kunskap inom området internredovisning
  • kommunicera, förmedla och rapportera finansiell och icke-finansiell information inom en ledningsgrupp
  • producera detaljerade och sammanhängande rapporter (både skriftliga och muntliga) relaterade till internredovisning

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier, fallstudier och presentation av rapporter. De centrala områdena behandlas vid föreläsningar och seminarier, i vilka studenterna förväntas aktivt delta. Ämnesrelaterade fallstudier kommer också att användas. Studenterna skall, både i grupp och individuellt, göra muntliga presentationer vid seminarier och under fallanalyser, samt inlämna skrivna rapporter.

Examination
Examinationen baseras på ett skriftligt individuellt prov och på gruppuppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Advanced Financial Accounting, 7,5 hp
Huvudsyftet med detta moment är att stärka studenternas förståelse för IFRS-standarder och deras förmåga att använda sig av aspekter av redovisningsteori för att lösa större redovisningsproblem. International Financial Reporting Standards (IFRS) har fått en allt större uppmärksamhet under senare år, och används för närvarande av börsnoterade bolag i uppskattningsvis 120 jurisdiktioner världen över.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • beskriva och tillämpa IFRS  redovisningsbestämmelser, i såväl medelsvåra som mer avancerade situationer. Exempel på mer avancerade ämnen i kursmomentet är: segmentsrapportering,  delårsrapportering, värdering till verkligt värde, värderingsfrågor i bokslutet i samband med förvärv, finansiella instrument, säkringsredovisning, pensioner och aktierelaterade ersättningar,
  • inta ett kritiskt förhållningssätt till redovisningsval utifrån ett etiskt perspektiv,
  • identifiera platser där det finns redovisningsflexibilitet inom IFRS-standarderna, och utvärdera lämpligheten av företags redovisningspolicys- och val,
  • utvärdera kreditrisken hos företag som använder sig av ekonomiska översikter,
  • använda redovisningsprinciper- och teorier i syfte att utvärdera och kritisera redovisningsstandarder, analysera innehållet i företags ansvarsrapportering och andra liknande typer av rapporter, vilka utarbetats av börsnoterade företag.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, praktikfall och seminarier.

Examination
Examinationen baseras på ett omfattande skriftligt individuellt prov och på gruppuppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med denna kurs är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • identifiera och värdera framväxande strategiska trender i samhället
  • uppvisa övergripande förtrogenhet med metodansatser som t ex prognostisering, scanning och scenario
  • formulera särskilda aktionsplaner för hur företag kan agera på framväxande trender inom  särskilda ämnesområden med kopplingar till det företagsekonomiska fältet  
  • med ett forskningsperspektiv utvärdera nuläge samt identifiera och kommunicera trender inom det kärnområde inom masterprogrammet som gäller för respektive studerande

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter. Se även examination för hela kursen nedan.

Examination
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Management, Finansiering, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter


Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Module 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library’s databases. The following list is preliminary and articles will be added.

Articles

Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative’ versus ‘Quantitative’ Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197 Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500

Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44. Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Module reference literature

Research methods in business studies
Ghauri Pervez N., Grønhaug Kjell
4. ed. : Harlow : Pearson Education : 2010 : xx, 265 p. :
ISBN: 978-0-273-71204-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Module 2

Cost management : a strategic emphasis
Blocher Edward, Stout David E., Juras Paul E., Cokins Gary
6. ed : New York, NY : McGraw-Hill/Irwin : 2013 : XXVI, 929 S. :
ISBN: 9780071326193
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional study material List of articles and cases provided by lecturer. 20-30 pages.

Module 3

Wiley IFRS : practical implementation guide and workbook
Mirza Abbas Ali, Holt Graham J.
3. ed. : Hoboken, N.J. : Wiley : cop. 2011 : 584 s. :
ISBN: 978-0-470-64791-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Penman Stephen H.
Financial statement analysis and security valuation
5th ed. : New York : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : 740 s. :
ISBN: 978-0-07-132640-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

List of articles and cases provided by the lecturers, max. 100 pages. International Financial Reporting Standards The standards are published by: (i) FAR Förlag AB: IFRS volymen 2013, ISBN: 978-91-86245-97-9(in Swedish). (ii) Wiley-VCH(ed.) 2013: International Financial Reporting Standards (IFRS) The Official Standards Approved by the European Union, Wiley, ISB: 978-3-527-50739-9

Module reference reading

The following book is recommended particularly for students with little prior knowledge about IFRS: (i) Alexander, D., Britton, A. and Jorissen, A. (2011). International Financial Reporting and Analysis. Fifth edition. Thomson. ISBN 978-1-4080-3228-2. The fourth edition can also be used. (ii) Picker, R. et al, (2012) Applying international financial reporting standards. 3 rd edition. ISBN: 978-0-7303-0212-4, Wiley

Module 4

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/ Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Cource Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments