"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Accounting D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Accounting D

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE195

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2015-06-18

Innehåll

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom redovisning. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
 
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Moment 2. Advanced Management Accounting, 7,5 hp
Moment 3. Advanced Financial Accounting, 7,5 hp
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
 Generic learning outcome.

Genriska lärandemål
Kursen har ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten också kunna:

  • strukturera och analysera problem inom redovisningsområdet
  • förstå och utvärdera olika etiska problem inom redovisning och revision
  • arbeta effektivt i team
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för såväl en akademisk publik som för verksamma inom affärslivet

Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering
  • diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem
  • applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering
  • uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor.

Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
 
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 
Moment 2. Advanced Management Accounting, 7,5 hp
Internredovisare förväntas använda sin expertis inom internredovisningsområdet och ledarskapsförmåga, och att verka för att verksamheter drivs framgångsrikt. Utgångspunkten är att ett företags långsiktiga framgång beror på dess förmåga att identifiera “värdedrivare” och att verka för att dessa utnyttjas på ett sätt så att verksamheten når sina målsättningar. Momentet ger en solid teoretisk grund inom ekonomistyrning och resultatmätning. Fokus ligger på att öka värdet på företaget och därigenom aktieägarnas välfärd genom ett kunddrivet värdeskapande. Ett annat syfte med kursen är att förbättra studenternas kunskaper om hur företag kan planera kontroll och styrsystem och att använda dessa vid implementering av strategier. Beteendemässiga aspekter av internredovisning diskuteras även på kursen. Internredovisningssystem ska ge information om verksamhetens värdedrivare, och vara ett hjälpmedel för att se till att ledningen agerar i aktieägarnas intresse ur ett långsiktigt perspektiv. Studenterna ska bli medvetna om internredovisares mångfacetterade roll.
 
Förväntade studieresultat:
Efter avklarat moment skall studenten kunna:

  • analysera den roll som internredovisningen har i organisationer och att kunna använda moderna teorier och tekniker på internredovisningsområdet
  • agera som katalysator, facilitator och förändringsombud för internredovisning inom organisationer och vara väl förberedda för controllerarbetets varierade och föränderliga karaktär
  • kritisera och tillämpa teori och forskningsbaserad kunskap inom internredovisningsområdet
  • kommunicera, förmedla och rapportera finansiell och icke-finansiell information inom en ledningsgrupp
  • producera detaljerade och sammanhängande rapporter (både skriftliga och muntliga) relaterade till internredovisning

Undervisningens uppläggning
Utvecklingen på internredovisningsområdet, samt olika tekniker och koncept presenteras på föreläsningar. Momentet omfattar fallstudier, kapital i kurslitteratur och artiklar. Studenterna kommer att bekanata sig med olika kvantitativa metoder inom internredovisningsområdet genom exempel, övningar och fallstudier. Studenterna förväntas aktivt delta i diskussioner på artikelseminarier och i samband med fallstudier. Arbetet på kursen görs individuellt samt i små grupper. Kursarbetet förutsätter att studetnerna når upp till en hög kunskapsnivå, samt en mycket god förståelse för internredovisningsområdet.
 
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier, fallstudier och presentation av rapporter. De centrala områdena behandlas vid föreläsningar och seminarier, i vilka studenterna förväntas delta aktivt. Ämnesrelaterade fallstudier kommer också att användas. Studenterna skall, både i grupp och individuellt, göra muntliga presentationer vid seminarier och under fallanalyser, samt inlämna skrivna rapporter.
 
Examination
Examinationen baseras på ett skriftligt individuellt prov och på gruppuppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 
Moment 3. Advanced Financial Accounting, 7,5 hp
Momentet syftar till att stärka studenternas förståelse för IFRS-standarder och deras förmåga att använda sig av aspekter av redovisningsteori, samt att lösa mera avancerade  redovisningsproblem. International Financial Reporting Standards (IFRS) har fått en allt större uppmärksamhet under senare år, och används för närvarande av börsnoterade bolag i uppskattningsvis 120 jurisdiktioner världen över.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • tillämpa IFRS  redovisningsbestämmelser, i såväl medelsvåra som mer avancerade situationer.
  • inta ett kritiskt förhållningssätt till redovisningsval utifrån ett etiskt perspektiv,
  • identifiera platser där det finns redovisningsflexibilitet inom IFRS-standarderna, och utvärdera lämpligheten av företags redovisningspolicys- och val, utvärdera kreditrisken hos företag som använder sig av ekonomiska översikter,
  • använda redovisningsprinciper- och teorier i syfte att utvärdera och kritisera redovisningsstandarder,
  • analysera innehållet i företags ansvarsrapportering och andra liknande typer av rapporter, vilka utarbetats av börsnoterade företag.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, praktikfall och seminarier.
 
Examination
Examinationen baseras på ett omfattande skriftligt individuellt prov och på gruppuppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med detta moment är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall den studerande kunna:

  • identifiera och värdera framväxande strategiska trender i samhället
  • uppvisa övergripande förtrogenhet med metodansatser som t ex prognostisering, scanning och scenario
  • formulera särskilda aktionsplaner för hur företag kan agera på framväxande trender inomsärskilda ämnesområden med kopplingar till det företagsekonomiska fältet
  • med ett forskningsperspektiv utvärdera nuläge samt identifiera och kommunicera trender inom det kärnområde inom masterprogrammet som gäller för respektive studerande

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter. Se även examination för hela kursen nedan.
 
Examination
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Management, Finansiering, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå. 30 hp i huvudämnet inom masterprogrammet i  företagsekonomi.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
 
För studentden som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
 
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
 
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
 

 

Övriga föreskrifter


Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Moment 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library's databases. The following list is preliminary and articles will be added.

Articles

Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative’ versus ‘Quantitative’ Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197 Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500

Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44. Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Module reference literature

Research methods in business studies
Ghauri Pervez N., Grønhaug Kjell
4. ed. : Harlow : Pearson Education : 2010 : xx, 265 p. :
ISBN: 978-0-273-71204-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2

Cost management : a strategic emphasis
Blocher Edward, Stout David Edward, Cokins Gary
5th ed. : Boston : McGraw-Hill/Irwin : c2010 : xxv, 961p. :
ISBN: 978-0-07-352694-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (The textbook can be ordered directly from McGraw-Hill. www.mcgraw-hill.co.uk/sweden

Additional study material Research articles and case will be added at the start of the module, approximately 50 pages in total.

Moment 3

Christian Dieter
IFRS Essentials
John Wiley & Sons : 2013 : 656 s. :
ISBN: 9781118494714
Se Umeå UB:s söktjänst

List of articles and cases provided by the lecturers, max. 100 pages. International Financial Reporting Standards The standards are published by: (i) FAR Förlag AB: IFRS volymen 2015, ISBN: 978-91-87387-41-8 (in Swedish). (ii) Wiley-VCH(ed.) 2013: International Financial Reporting Standards (IFRS) The Official Standards Approved by the European Union, Wiley, ISBN: 978-3-527-50739-9 (or more recent edition)

Module reference reading

The following book is recommended particularly for students with little prior knowledge about IFRS: (i) Alexander, D., Britton, A. and Jorissen, A. (2011). International Financial Reporting and Analysis. Fifth edition. Thomson. ISBN 978-1-4080-3228-2. The fourth edition can also be used. (ii) Picker, R. et al, (2012) Applying international financial reporting standards. 3 rd edition. ISBN: 978-0-7303-0212-4, Wiley

Moment 4

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/ Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Cource Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments