"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategisk projektledning D, 30 hp

Engelskt namn: Strategic Project Management D

Denna kursplan gäller: 2021-08-16 och tillsvidare

Kurskod: 2FE409

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2018-06-15

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2021-05-27

Innehåll

Kursen fokuserar på nyckelfrågor i strategisk projektledning. Djupgående teoretiska insikter integreras med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Genriska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet samt arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Kursen består av tre moment som beskrivs utförligare nedan.
Moment 1.  Perspektiv på ledarskap och strategi, 7,5 hp
Moment 2.  Strategisk projektledning och beslutsfattande, 7,5 hp
Moment 3.  Magister-uppsats, 15 hp

Moment 1. Perspektiv på ledarskap och strategi, 7,5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmoment 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmomentet uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och analysera grunderna för strategi och strategiska perspektiv,
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter,
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller till exempel innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller,
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter,
  • beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, stöds lärandet genom arbete med case och seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med en skriftlig case-rapport och muntlig presentation. Grupparbetet introduceras med aktiviteter som stödjer studenten i att kunna arbeta effektivt i grupper som karaktäriseras av jämställdhet, mångfald, och mångkulturalitet.

Studenterna lär sig också akademisk etik och akademiskt förhållningssätt, vilket inkluderar referenshantering och hur man undviker plagiering och fusk.

Momentets examination
Examinationen i detta moment består av skriftliga gruppuppgifter, en skriftlig individuell salstentamen och ett individuellt onlinetest om ett akademiskt förhållningssätt. Närvaro vid seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmomentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2.  Strategisk projektledning och beslutsfattande 7,5 hp
Momentet kommer att utforska olika perspektiv på beslutsfattande i strategisk projektledning. Viktigt för skapa strategiska projekt är entreprenöriella och innovativa aktiviteter inom existerande organisationer, så kallat organisatoriskt entreprenörskap eller intraprenörskap. Strategier för entreprenöriellt agerande och innovation diskuteras utifrån de förutsättning som råder i olika typer av företag och offentliga verksamheter.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och värdera komplexiteten i beslutsfattande i strategisk projektledning
  • beskriva och jämföra olika former av organisatoriskt entreprenörskap, i olika typer av verksamheter
  • analysera hur olika faktorer inom organisationer och i deras omvärld stödjer eller hindrar entreprenörskap och innovation
  • utvärdera en organisations förutsättningar för och arbete med organisatoriskt entreprenörskap, samt ge konkreta rekommendationer för det fortsatta arbetet.
  • presentera och kommunicera utvärderingen och rekommendationer med hänvisning till ovan  
  • analysera och diskutera betydelsen och utfallet av entreprenöriellt ledarskap i en etablerad organisation
  • analysera källors relevans och trovärdighet som underlag för utvärdering och praktiska rekommendationer

Undervisningens uppläggning
Fokus ligger på studentens egna aktiviteter och lärandet stöds genom olika former av seminarier, fallstudieanalyser grupparbete och  föreläsningar. Som en större integrerande uppgift genomförs en utvärdering av en organisation som resulterar i praktiska rekommendationer.
 
Examination
Examinationen består av flera individuella skriftliga uppgifter, seminariediskussioner och skriftlig fallstudieuppgift som genomförs i grupp och presenteras vid ett seminarium. Betyget godkänt krävs för varje del. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3.  Magister-uppsats, 15 hp
Kursen syftar till att skapa kunskaper om samt ge en förståelse för att självständigt planera, genomföra samt presentera vetenskapliga rapporter. Vidare avser kursen att utveckla den studerandes förmåga att kritiskt granska och bedöma såväl utrednings- som forskningsrapporter. Kursen syftar också till att ge möjlighet till en teoretisk fördjupning inom ett eget valt område.

Sektion 1. Sidooppositioner, 0hp
Momentet omfattar en skriftlig sidoopposition på en Magister-uppsats med ett aktivt deltagande vid det seminarium som oppositionen avser. En sidoopposition är alltid ett individuellt arbete.

Sektion 2. Magister-uppsats, 15hp
Magister-uppsatsen skall visa prov på att den studerande förvärvat ett vetenskapligt betraktelsesätt vad gäller förmågan att självständigt bearbeta teorier. Uppsatsen ska förutom ett vetenskapligt angreppssätt även kännetecknas av aktualitet och relevans. De fördjupade metodstudierna skall ha en mycket tydlig koppling till problemområdet och uppsatsen ska vidare präglas av att de olika delarna utgör ett sammanhållet och väl integrerat verk. Arbetet skall syfta till att lämna ett teoretiskt bidrag till ämnesområdet.

Sektion 3. Huvudopposition, 0hp
Syftet med detta moment är att den studerandes kritiska förmåga skall dokumenteras i samband med en skriftlig samt muntlig huvudopposition på en Magister-uppsats.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • visa en god förståelse för den valdaforskningsfrågan, forskningsområdet och relaterade metodfrågor
  • självständigt bearbeta teorier i ett vetenskapligt betraktelsesätt
  • diskutera hur den egna studien bidrar eller relaterar till tidigare forskning inom ämnesområdet
  • argumentera för valet av metod på ett övertygande sätt
  • samla in ett relevant empiriskt material
  • analysera och diskutera ett empiriskt material medelst relevanta analysmetoder
  • diskutera utifrån uppsatsen relevanta samhälleliga och/eller etiska aspekter
  • kommunicera studiens huvudsakliga argument, innehåll och resultat på ett vetenskapligt sätt
  • försvara uppsatsen vid ett vetenskapligt seminarium
  • kritiskt granska andra uppsatser såväl skriftligen som muntligen.

Undervisningens uppläggning
Uppsatsarbetet betonar i stor utsträckning den studerandes självständiga ansvar vilket bland annat innebär att handledarnas styrning tonas ned för att därmed skapa förutsättningar för individuell frihet, kreativitet och personligt ansvarstagande. Dock förutsätts att den framväxande uppsatsen presenteras för handledaren vid minst tre tillfällen, efter överenskommelse med handledaren, under uppsatsarbetets gång. I normalfallet deltar den studerande i löpande seminarier i vilka ett aktivt deltagande förutsätts. Handledning är endast garanterad för den första termin som den studerande är registrerad på kursen.

Examination
Examination sker under anvisade perioder under terminstid.

Sektion 1. Sidooppositioner, 0hp
Momentet examineras genom en skriftlig sidoopposition på en Magister-uppsats (ej kandidat-uppsats). Skriftlig sidoopposition är alltid ett individuella arbete. Se uppsatsmanualen för anvisningar. Därtill krävs deltagande vid de aktuella uppsatsseminariet. Bedömning sker i tvågradig skala: godkänd eller underkänd.

Sektion 2. Magister-uppsats, 15hp
Magister-uppsatsen examineras genom författande och försvar av ett självständigt arbete. Bedömning sker i tregradig skala: väl godkänd, godkänd eller underkänd. Bedömning och betygssättning av uppsatsen görs av en betygsättande lärare och examinator, medan en individuell bedömning av insatsen i försvaret av uppsatsen görs vid seminarietillfället.

Om uppsatsen inte kan godkännas i den form som föreligger vid seminariet skall eventuella kompletteringar skall ske efter handledarens (eller i förekommande fall bedömarens) anvisning och lämnas in inom 4 veckor efter uppsatsseminariet eller den tidpunkt kompletteringen meddelades.

Sektion 3. Huvudopposition, 0hp
Momentet examineras genom skriftlig individuell samt muntlig huvudopposition på en annan uppsats på Magister-nivån. Den muntliga huvudoppositionen kan genomföras tillsammans med medförfattare på uppsatsen. Bedömning sker i tvågradig skala: godkänd eller underkänd.

Regler om självständig bearbetning av texter och referenshantering är applicerbara på alla examinerande skriftliga uppgifter under momentet. Vad beträffar betygssättning på momentet som helhet gäller den tregradiga skalan: väl godkänd, godkänd och underkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Övriga föreskrifter
Om uppsatsen har skrivits på engelska ska även seminariet hållas på engelska såvida inte alla seminariedeltagare (inklusive sidoopponenter och handledare) är svensktalande. Skriftlig sido- respektive huvudopposition uppsatser skrivna på engelska får skrivas på svenska om seminarieledaren är svensktalande.

Handledning är endast garanterad för den första termin som den studerande är registrerad på kursen. Detta gäller oavsett hur mycket handledning som har utnyttjats.

Uppsatsen bör i normalfallet skrivas av två författare tillsammans. Det är inte möjligt att två studenter i ett uppsatspar skriver uppsats på olika nivå (exempelvis kandidat- och magister-nivå eller magisternivå och 2nd year Master-nivå).

Uppsatsarbetet är en campuskurs som förutsätter personlig närvaro för handledning, deltagande i seminarier och samarbete med uppsatspartner.

För studerande som följer ett mastersprogram skall det ämnesområde som uppsatsen behandlar ligga inom det område som den studerande fördjupat sig i. För ytterligare information se respektive examensbeskrivnings inriktning (Marketing, Management etc.)

En tumregel för uppsatsens omfattning är ca 40-60 sidor.

Det empiriska underlaget som används i uppsatsen ska vid förfrågan finnas tillgängligt för handledare, huvudopponenter och bedömare i sin fullständiga form (rådata).

När betyg meddelats skall arkivexemplar av uppsatsen inlämnas snarast, och senast inom 4 veckor, i såväl pappersform som i digital form.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Admitted to the joint study Master's Program in Strategic Project Management or equivalent.
English B from Swedish gymnasium or the equivalent.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75 % av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om anpassad examinationsform.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter, se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual. Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Denna kurs ges enbart för inkommande utbytesstudenter som deltar i det gemensamma programmet magisterprogrammet i strategisk projektledning (MSPME).



Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe123, 2fe047, 2fe201, 2fe040, 2fe404, 2fe403, 2fe408 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2021 vecka 33

Moment 1

Exploring strategy
Whittington Richard, Regnér Patrick, Angwin Duncan, Johnson Gerry, Scholes Kevan
Twelfth Edition. : Harlow, England : Pearson : 2020 : xxvii, 566 pages :
ISBN: 9781292282510
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scientific articles (approx. 50-80 pages) available from Umeå University library's databases will be added at the start of the module.

Moment 2

BURNS PAUL.
Corporate entrepreneurship and innovation
4TH ed. : LONDON : RED GLOBE Press : 2020 :
ISBN: 1352008793
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9781352008791 or (IBSN: Ebook - 978135200880)

Lista över artiklar omfattar ungefärligen 125-160 sidor tillkommer vid kursstart.

Moment 3

Sektion 1. Sidooppositioner, 0hp. Anvisningar för sidooppositions-PM finns att tillgå i manualen för uppsatsarbete. Sektion 2. Magisteruppsats, 15hp Litteratur sökes individuellt. En lista på rekommenderad metodlitteratur finns via appendix i manualen för uppsatsarbete. Sektion 3. Huvudopposition, 0hp Anvisningar för huvudopposition finns att tillgå i manualen för uppsatsarbete.

Referenslitteratur till kursen

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
4th revised edition : Oxford : Oxford Univ Press : 2016 : xxv, 605 s. :
ISBN: 0-19-969731-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare individuell litteratur som fokuserar på speciella ämnen kan behöva läggas till för att studenten ska kunna genomföra moment uppgifterna.