"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digital tjänsteutveckling, 30 hp

Engelskt namn: Digital Service Development

Denna kursplan gäller: 2025-08-25 och tillsvidare

Kurskod: 2IN333

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Prefekten, 2021-12-02

Reviderad av: Prefekten, 2025-06-10

Innehåll

Modul 1. Artificiell intelligens i samhället, 7,5 hp.
Under denna kursmodul introduceras och problematiseras centrala företeelser och begrepp som är förbundna med artificiell intelligens (AI). Kursmodulen behandlar en vid syn på AI både som teknik och som en del i utformning av samhälleliga verksamheter och processer. Kursmodulen fokuserar AI i historisk, nutida och framtida kontext. Särskilt fokus läggs vid digital kommunikation och medieproduktion samt etiska problem inom AI-området.

Modul 2. Digital tjänstedesign, 7,5 hp. 
Kursmodulen introducerar centrala begrepp och metoder inom digital tjänstedesign. Med utgångspunkt i analys av användarbehov utforskar kursmodulen möjligheter och förutsättningar för digital tjänstedesign. Särskilt fokus läggs på hur beröringspunkter mellan användare och tjänst utformas, upplevs och levereras.

Modul 3. Projektledning och projektmetodik, 7,5 hp.
Kursmodulen behandlar hela processen att starta och driva ett projekt från initiala problemformuleringar, organisationsformer och projektplanering till genomförande, avslut och utvärdering. Den ger även förståelse för projekt som organisationsform, projektmetodik, vad IT-projekt kan vara i olika sammanhang, hur de kan ledas och styras, samt hur olika situationer påverkar ledarskapet i projekt. Inom ramen för kursmodulen initieras och planeras även ett IT-projekt utifrån ett givet projektuppdrag. Kursmodulen introducerar vidare frågor av sociologisk, socialpsykologisk och pedagogisk karaktär som aktualiseras i samband med projektarbete. 

Modul 4. Tillämpat IT-projektarbete, 7,5 hp.
Kursmodulen ger studenterna tillfälle att självständigt genomföra ett IT-projekt. Detta innefattar att utifrån en fastställd projektplan genomföra projektaktiviteter, hantera förändringar, leverera ett resultat och utvärdera det genomförda projektet samt dess arbetsformer. Under detta arbete ges den studerande kunskap om och insikt i aktuella frågor rörande projektarbete inom IT-området. Kursmodulen ger även en fördjupning kring relevanta sociologiska, socialpsykologiska och pedagogiska dimensioner i samband med projektarbete. Detta inkluderar konflikthantering, individuella olikheter, ledarskap, olika inlärningsstilar och preferenser i arbetssätt. Under projektarbetet tillämpar studenterna digital teknik för att stödja arbete i projektform.

Förväntade studieresultat

Modul 1. Artificiell intelligens i samhället, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:
1. Identifiera och redogöra för exempel på artificiell intelligens i kulturen.
2. Redogöra för artificiell intelligens i historisk och nutida kontext.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:
3. Analysera aktuella exempel på artificiell intelligens i samhället ur ett demokratiskt perspektiv.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:
4. Identifiera etiska problem som artificiell intelligens kan generera i ett framtida samhälle och föreslå lösningar till problemen.

Modul 2. Digital tjänstedesign, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:
1. Redogöra för grundläggande principer, metoder och begrepp inom digital tjänstedesign.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:
2. Omsätta metoder och principer vid skapandet av digitala tjänster.
3. Använda metoder inom digital tjänstedesign för att identifiera och dokumentera specifika användarbehov.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:
4. Värdera digitala tjänster utifrån sammanhang och användarnas behov.

Modul 3. Projektledning och projektmetodik, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:  
1. Redogöra för grundläggande faser och aktiviteter som genomförs inom ett projekt. 
2. Beskriva utmaningar relaterade till projektledarskap samt metoder för att hantera dessa.  
3. Redogöra för olika projektstyrningsmodellers styrkor och svagheter.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:  
4. Organisera och initiera ett projektarbete i samarbete med andra.  
5. Författa, presentera och diskutera en skriftlig projektplan.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:  
6. Föra en kritisk diskussion om för- och nackdelar med projekt som organisationsform.

Modul 4. Tillämpat IT-projektarbete, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:  
1. Redogöra för relevanta sociologiska, socialpsykologiska och pedagogiska dimensioner som ofta aktualiseras i samband med projektarbete.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:  
2. Genomföra ett IT-projekt i samverkan med andra och i enlighet med en fastställd projektmetodik. 
3. Författa och diskutera en skriftlig projektrapport samt presentera projektets resultat.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kursmodul kunna:  
4. Självständigt och kritiskt granska, analysera och värdera det projektarbete som hen deltagit i.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 60 avklarade högskolepoäng inom programmet Digital Medieproduktion, därav minst betyget godkänd på modulen Prototyping och gränssnitt, 7,5 hp inom kursen Design för användarupplevelser, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, samt handledning i samband med självstudier. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen har studenterna tillgång till ett antal av institutionens datorsalar. Vid behov introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning kan ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.

Examination

Modul 1. Artificiell intelligens i samhället, 7,5 hp.
Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Modul 2. Digital tjänstedesign, 7,5 hp.
Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Modul 3. Projektledning och projektmetodik, 7,5 hp.  
Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Modul 4. Tillämpat IT-projektarbete, 7,5 hp.  
Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänd på alla ingående moduler. För betyget väl godkänd på kursen erfordras att en modul bedömts som minst godkänd, samt att övriga tre ingående moduler har bedömts som väl godkända.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator eller rättande lärare handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Övriga föreskrifter

Kursmodulerna Projektledning och projektmetodik samt Tillämpat IT-projektarbete innefattar ett större obligatoriskt grupparbete. Studenter som ej nått kursmålen i denna del av kursmodulerna måste ansöka om omregistrering vid ett kommande kurstillfälle för att genomföra omexamination.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 35

Modul 1. Artificiell intelligens i samhället.

AIQ : hur artificiell intelligens fungerar
Polson Nick, Scott James
Göteborg : Bokförlaget Daidalos : [2018] : 333 sidor :
ISBN: 9789171735539
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dignum Virginia
Responsible artificial intelligence : how to develop and use AI in a responsible way
Cham : Springer : [2019] : viii, 127 pages :
ISBN: 3030303705
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Modul 2. Digital tjänstedesign.

Tjänstedesign : principer och praktiker
Holmlid Stefan, Wetter Edman Katarina
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2021 : 247 sidor :
ISBN: 9789144130958
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Modul 3. Projektledning och projektmetodik.

Gustavsson Tomas
Agil projektledning
Femte upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning : [2024] : 245 sidor :
ISBN: 9789152364635
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Individer, grupper och ledarskap i projekt
Jansson Tomas, Ljung Lennart
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 295 sidor :
ISBN: 9789144119588
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Projektledning
Hallin Anette, Karrbom Gustavsson Tina, Gustavsson Tomas
4 uppl. : Liber : 2024 : 268 sidor :
ISBN: 9789147152001
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Modul 4. Tillämpat IT-projektarbete.

Gustavsson Tomas
Agil projektledning
Femte upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning : [2024] : 245 sidor :
ISBN: 9789152364635
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Individer, grupper och ledarskap i projekt
Jansson Tomas, Ljung Lennart
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 295 sidor :
ISBN: 9789144119588
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Projektledning
Hallin Anette, Karrbom Gustavsson Tina, Gustavsson Tomas
4 uppl. : Liber : 2024 : 268 sidor :
ISBN: 9789147152001
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).