"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisterkurs i pedagogik, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-01

Engelskt namn: Master Course in Education

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2010-08-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE080

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2008-01-24

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Moment 1: Det pedagogiska forskningsfältet 2, 15 högskolepoäng (Educational Research 2) I momentet behandlas vetenskaplig kunskapsbildning om pedagogikens studieobjekt. Vidare inriktas momentet mot en vald del av det pedagogiska problemområdet som student och handledare är överens om. Studenten väljer litteratur för att skapa sig en ökad förståelse för det valda området. I momentet ingår också att upprätta en plan för den vetenskapliga uppsatsen/artikeln. Moment 2: Magisteruppsats, 15 högskolepoäng (Master Essay) Momentet inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt. En av handledaren godkänd forskningsplan inleder uppsatsarbetet.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Det pedagogiska forskningsfältet 2 Efter avslutat moment skall studenten kunna: - genomföra fördjupade analyser av insamlad data från pedagogiska processer med hjälp av en eller flera valda metoder - upprätta en plan för det kommande uppsats-/artikelarbetet i vilken en grundlig beskrivning av det valda problemområdet presenteras Moment 2: Magisteruppsats, 15 högskolepoäng Efter avslutat moment skall studenten: - självständigt kunna genomföra och rapportera ett uppsatsarbete om pedagogiska processer. - kunna diskutera och försvara sin uppsats med fördjupad vetenskaplig medvetenhetkunna granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser med fördjupad vetenskaplig medvetenhet

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser motsvarande 90 högskolepoäng (hp) i pedagogik varav 30 hp ska utgöras av kursen Kandidatkurs i pedagogik, eller motsvarande. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Under delkurs 1 gäller att litteratur motsvarande ca 1400-1600 sidor väljs tillsammans med handledaren. Litteraturen ska godkännas av examinator. Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.

  • Giltig från: 2008 vecka 34

    Under moment 1 gäller att litteratur motsvarande ca 1400-1600 sidor väljs tillsammans med handledaren. Litteraturen ska godkännas av examinator. Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.