Engelskt namn: HRM in Practice
Denna kursplan gäller: 2012-08-13 till 2013-05-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2013-06-03 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-05-27 och 2013-06-02
Kursplan för kurser med start mellan 2013-05-20 och 2013-05-26
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-13 och 2013-05-19
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2012-08-12
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-24 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2009-08-23
Kurskod: 2PE085
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-12-15
Reviderad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2012-05-14
Inom denna miljöpraktikkurs tillämpas kunskaper inhämtade i tidigare teori- och metodmoment. Miljöpraktiken inriktas mot att ge den studerande möjligheter att inhämta generella kunskaper om praktikplatsens organisation, mål, beslutsfattande och verksamhet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- välja ut och redogöra för relevanta teorier och begrepp i förhållande till det praktiska personalarbetet på praktikplatsen och aktuella analysuppgift
- uppvisa grundläggande metodologiska kunskaper för analysuppgiftens utförande
Färdighet och förmåga
- med stöd av kursansvarig lärare självständigt anskaffa praktikplats
- visa förmåga att söka, samla och med utgångspunkt i vetenskaplig litteratur värdera och kritiskt tolka och analysera empirisk information
- visa förmåga att tillämpa teoretiska kunskaper i praktiskt personalarbete
- analysera och rapportera en, för verksamheten aktuell, personalfråga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över praktiskt personalarbete i den aktuella verksamheten
- visa förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera med berörda personer på praktikplatsen
- visa förmåga att göra etiska bedömningar gällande såväl personalarbetets utförande som i analysuppgiftens genomförande
HRM, organisation och arbetsliv 15 hp samt Beteendevetenskap 30 hp
Miljöpraktiken inleds med en introduktion. Denna syftar till att göra praktikanten förtrogen med praktikarbetsplatsen och dess verksamhet. Här bör exempelvis beskrivningar av arbetsplatsens mål, resurser, regelsystem, organisation och övriga aktiviteter ingå. För att uppnå målen i miljöpraktiken är det angeläget att handledaren tillsammans med praktikanten under introduktionen upprättar en lokal arbetsplan för praktiken. I detta arbete bör arbetsuppgifterna väljas så att de
- är representativa för praktikplatsen
- ger en rimlig variation av problemområden
- ger en gradvis stegring från enkla till mera komplicerade uppgifter
- ger kunskaper som är överförbara och användbara i andra sammanhang
- om möjligt ger praktikanten tillfälle att i dess helhet få följa olika typer av ärendeprocesser
Praktikanten och handledaren bör här också bestämma vilken personalfråga som ska utredas under praktikperioden (se nedan).
Efter introduktionen presenteras praktikarbetsplatsens personalarbete mer specifikt och praktikanten ges möjlighet att medverka i det dagliga arbetet. Praktikuppgifterna ska utgöra normala arbetsuppgifter vid företaget och vara ett naturligt inslag i den studerandes praktikverksamhet.
Praktikanten väljer, i samråd med praktikhandledaren och den ansvarige läraren, en aktuell, företagsspecifik personalfråga som praktikplatsen är betjänt av att få utredd. Denna fråga ska praktikanten arbeta med (motsvarande cirka hälften av praktiktiden) under praktiken och redovisa i form av en rapport. Arbetet genomförs på praktikarbetsplatsen och i nära samarbete med praktikhandledaren.
Som examination på kursen gäller följande:
- att det under miljöpraktiken har pågått handledning mellan studenten och praktikhandledaren samt att studenten har genomfört en godkänd praktikperiod med utgångspunkt i de förväntade studieresultaten. Detta dokumenteras i ett intyg som kallas praktikintyg som skrivs under av studenten och handledaren.
- inlämnad och godkänd arbetsplatsbeskrivning
- godkänd och inlämnad utredningsuppgift samt aktiv medverkan vid seminarierna
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten underpraktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år.
Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
På kursen ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget G krävs att studenten erhållit betyget G på alla examinerande uppgifter.
TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.
Litteratur väljs i samråd med praktikhandledaren och ansvarig lärare.