Engelskt namn: Research Methods and Orientation in the Theory of Science and Research
Denna kursplan gäller: 2012-01-16 till 2014-01-05 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-12-09
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-24 och 2019-12-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-12-17 och 2019-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2018-12-16
Kursplan för kurser med start mellan 2016-11-21 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-13 och 2016-11-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-06 och 2015-07-12
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-06 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2014-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2012-01-15
Kurskod: 2PE086
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-12-15
Reviderad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2009-09-28
Kursen inriktas mot grundläggande kunskaper om kvalitativ och kvantitativ samhällsvetenskaplig metod. Särskild vikt läggs vid forskningsprocessen, formulering och precisering av frågeställningar, datainsamlingsmetoder och bedömningar av datas kvalitet samt skapande av forskningsplaner. Moment 1 behandlar forskningsplaneringsarbete, moment 2 inriktas mot olika former av metoder för att samla in och analysera kvalitativa data och moment 3 behandlar olika grundläggande statistiska analysmetoder, liksom forskarens/utredarens roll i forskningsprocessen.
Moment 1: Forskningsplanering, (3 hp), Research Planning (3 ects) Efter momentet skall studenten kunna: - skapa en forskningsplan utifrån kriterier för ett vetenskapligt uppsatsarbete Moment 2: Kvalitativ analys (6 hp), Qualitative Analysis (6 ects) Efter momentet skall studenten kunna: - göra metodologiska överväganden om problemformulering och datainsamling i kvalitativa undersökningar - genomföra kvalitativa analyser utifrån olika vetenskapsfilosofiska traditioner - beskriva och diskutera kvalitetskriterier för kvalitativ forskning Moment 3: Kvantitativ analys (6 hp), Quantitative Analysis (6 ects) Efter momentet skall studenten kunna: - göra metodologiska överväganden om kvantitativa undersökningar, om forskningsprocessen, om problemformulering, om insamling av data - genomföra statistiska analyser på en deskriptiv och förklarande nivå med hjälp av statistikprogrammet SPSS - känna till grunderna för multivariat statistisk analys
HRM, organisation och arbetsliv 15 hp samt Beteendevetenskap 30 hp
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 4, 2 270-293.
Gruppobservationer : teori och praktik
Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
ISBN: 91-44-01851-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade artiklar tillkommer.
Dometrius Nelson C.
Social statistics using SPSS
New York : HarperCollins Publishers : cop. 1992 : xx, 540 s. :
ISBN: 0-06-041714-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetoder i sociologi och statsvetenskap
Hellevik Ottar, Johansson Monica
Stockholm : Natur och kultur : 1984 : 314 s. :
ISBN: 91-27-01431-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillämpliga delar.
Schou Pierre
Medarbetarundersökningar : som verktyg för företagsstyrning och förändring
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 212 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32895-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04692-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst