Engelskt namn: Research Methods and Orientation in the Theory of Science and Research
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 till 2010-01-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-12-09
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-24 och 2019-12-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-12-17 och 2019-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2018-12-16
Kursplan för kurser med start mellan 2016-11-21 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-13 och 2016-11-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-06 och 2015-07-12
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-06 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2014-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start innan 2010-01-24
Kurskod: 2PE086
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-12-15
Kursen inriktas mot en fördjupning av kunskaper om forskningsprocessen och skapande av forskningsplaner samt betonar, utifrån olika vetenskapsteoretiska förhållningssätt, databearbetnings- och analysfasen av en forskningsprocess. Innehållsligt är kursen uppdelad i tre moment. Moment 1 behandlar forskningsplaneringsarbete, moment 2 inriktas mot olika former av textanalys och moment 3 inriktas mot kvantitativ analys.
Moment 1: Forskningsplanering, (3 hp) Research Planning (9 ects) Efter momentet skall studenten kunna: - skapa en forskningsplan utifrån kriterier för ett vetenskapligt uppsatsarbete Moment 2: Textanalys (6 hp) Text Analysis (6 ects) Efter momentet skall studenten kunna: - tillämpa olika vetenskapsteoretiska förhållningssätt vid analys av empiriskt material - genomföra textanalyser utifrån olika vetenskaps- och kunskapssyner - beskriva och analysera ett vetenskapligt arbetes inre logik Moment 3: Kvantitativ analys ( 6 hp) Quantitative Analysis (6 ects) Efter momentet skall studenten kunna: - bearbeta empiriskt material med hjälp av multivariata tekniker och kausal analys - utföra olika former av sambandsprövningar, korrelationer och regressioner både manuellt och med hjälp av datorprogrammet SPSS
Antagen till personalvetarprogrammet samt godkänd på kurs 1 - 3 inom programmet.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren. TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 2, 4, 6, 7.
Kvale Steinar
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00185-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3, 4, 11, 12, 13.
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod.
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05102-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitativa studier i teori och praktik
Svensson Per-Gunnar, Starrin Bengt (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 262 s. :
ISBN: 91-44-39851-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4, 7, 8.
Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk forskning i Sverige, nr 4, 2 270-293. Tillkommer en artikel som skall användas för artikelanalys.
Kvantitativa metoder : grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare.
Edling Christofer, Hedström Peter
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 205 s. :
ISBN: 91-44-04157-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Aronsson, Åke (senaste upplagan) SPSS för Windows. Lund: Studentlitteratur. Anvisade artiklar tillkommer.
Dometrius Nelson C.
Social statistics using SPSS
New York : HarperCollins Publishers : cop. 1992 : xx, 540 s. :
ISBN: 0-06-041714-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetoder i sociologi och statsvetenskap
Hellevik Ottar, Johansson Monica
Stockholm : Natur och kultur : 1984 : 314 s. :
ISBN: 91-27-01431-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillämpliga delar.