Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2014-02-05
Reviderad av: Prefekten, 2017-10-23
Innehåll
Kursen ger en orientering till pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin samt dess uppdelning i olika forskningsfält. Dessutom ger kursen en introduktion till och viss fördjupning av begrepp, teorier, forskning och perspektiv som återfinns inom fältet pedagogik i arbetslivet. Intervju som datainsamlingsmetod introduceras och praktiseras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
kunna redogöra för pedagogikens centrala problemområde samt olika sätt att definiera pedagogik som vetenskaplig disciplin
kunna redogöra för centrala begrepp, teorier och forskning inom fältet pedagogik i arbetslivet
Färdigheter och förmåga
kunna samla in, bearbeta och skriftligt rapportera data insamlade via intervju
på en grundläggande nivå kunna analysera och diskutera praktiska exempel på lärande och kompetensutveckling med hjälp av teorier om lärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
ha förmåga att lägga kritiska perspektiv på vuxenpedagogiska praktiker
kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Delar av kursen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik, vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrusning och kompetens.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En individuell skriftlig hemtentamen (U,G,VG) Ett individuellt muntligt seminarium (U,G) En skriftlig individuell intervjuuppgift (U,G)
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande inslag är godkända. För betyget Väl godkänd krävs att hemtentamen bedöms som Väl godkänd och övriga två uppgifter bedöms som godkända.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2017 vecka 43
Samhällsvetenskapliga metoder Bryman Alan, Nilsson Björn 2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. : ISBN: 978-91-47-09068-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ellström Per-Erik Arbetsplatslärandets janusansikte Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 3-4, s. 182-194 : 2005 : Obligatorisk
Granberg Otto Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : ISBN: 978-91-44-05707-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Ulf P. Om pedagogikämnet som undran och nytta I Wikander, L., Gustafsson, C., Riis, U. & Larson, L (Reds). Pedagogik som examensämne 100 år. Uppsala: pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. : 2009 : Obligatorisk
Nilsson Peter Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) : Fritt tillgänglig via Umeå universitet Obligatorisk