Engelskt namn: Human Resource Management in Theory and Practice
Denna kursplan gäller: 2018-07-30 till 2019-10-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-11-08
Kursplan för kurser med start mellan 2020-10-19 och 2021-11-07
Kursplan för kurser med start mellan 2019-10-21 och 2020-10-18
Kursplan för kurser med start mellan 2018-07-30 och 2019-10-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-07-29
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2018-02-18
Kurskod: 2PE143
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-05-19
Reviderad av: Prefekten, 2018-03-16
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl. a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen ges en övergripande orientering till HR-arbete (Human Resources Management) såväl nationellt som internationellt. Kursen behandlar särskilt strategiskt personalarbete och lärande (i) organisationer. Kursen introducerar vidare teoretiska verktyg som sedan tillämpas i ett praktiskt inriktat case-arbete. I kursen problematiseras också HR-funktionens arbete med mångfaldsfrågor i vid mening samt personalstrategiska utmaningar för organisationer ur ett förändringsperspektiv.
Moment 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits
Momentet introducerar teorier och modeller som fungerar som verktyg för analys av HR-arbete. HR-funktionens roll diskuteras och problematiseras i relation till andra organisatoriska roller och funktioner. I momentet diskuteras också hur olika aktörer påverkar personalstrategiskt arbete såväl operativt som strategiskt.
Moment 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits
Momentet fokuserar på de personalstrategiska utmaningar som kan uppstå i företag och organisationer i samband med förändringsarbete. Betydelsen av omvärldsbevakning och företags och organisationers relation till en omgivande kontext problematiseras samt hur denna kontext inverkar på HR-arbetets fokus och innehåll. Under momentet genomförs en empirisk studie. Som en förberedelse för den empiriska studien ges en kortare introduktion till kvalitativ metodologi och vetenskapligt skrivande.
Moment 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbete. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.
Moment 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
Moment 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv, 7.5 hp
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga studien. För att erhålla betyget G på kursen, krävs godkänt betyg på moment 1 och 2. För att erhålla betyget VG krävs godkänt betyg på moment 1 och väl godkänt betyg på moment 2.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Förändringsarbete i organisationer : om att utveckla företagskulturer
Alvesson Mats, Sveningsson Stefan
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 260 s. :
ISBN: 9789147111688
Se Umeå UB:s söktjänst
Blennberger Erik
Etik i HR-arbetet: etisk kod för personalvetare
Stockholm : Akademikerförbundet SSR : 2015 :
Fulltext
HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap.1-5 och 9) (kapitel 6-8 kan läsas kursivt men examineras inte)
Brunkert Thomas
Personalvetaralumnen mitt i matchningsmatchen: Om forna studenter på Programmet för personal- och arbetslivsfrågor och deras syn på utbildningens relevans
Kandidatuppsats i pedagogik 15 hp. Pedagogiska institutionen, Umeå: Umeå universitet. : 2010 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/71/71579_personalvetaralumnen-mitt-i-matchningsmatchen.pdf
Läsanvisning: (Finns att hämta via länken på kursplattformen)
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Holgersson Charlotte, Wahl Anna, Höök Pia, Linghag Sophie
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-44-07209-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 5-8)
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Se Umeå UB:s söktjänst
Från lärandets loopar till lärande organisationer
Granberg Otto, Ohlsson Jon
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 141 s. :
ISBN: 9789144101620
Se Umeå UB:s söktjänst
Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Larsen Ann Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-40-66479-2
Se Umeå UB:s söktjänst
HR-trender i Europa - En internationell jämförelse. Cranet-undersökningen 2014- 2016
Lindeberg Tina, Månsson Bo
Uppsala: Institutet för personal- och företagsutveckling : 2017 :
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Hållsten Stina, Strand Hans, Moberg Bodil
3 uppl., ISBN: 978-91-47-11408-5 , 192 s, Liber : 2015 :
Därutöver tillkommer 3 av studenten själv valda vetenskapliga artiklar.