"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskapliga grunder: Pedagogik, 7,5 hp

Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences: Education

Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare

Kurskod: 2PE163

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2020-11-17

Reviderad av: Prefekten, 2023-05-11

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Kursen ger en orientering till pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin samt dess uppdelning i olika forskningsfält. Dessutom ger kursen en introduktion till och viss fördjupning av begrepp, teorier, forskning och perspektiv som återfinns inom fältet pedagogik i arbetslivet. Intervju som datainsamlingsmetod introduceras och praktiseras.

Förväntade studieresultat

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för pedagogikens centrala problemområde samt olika sätt att definiera pedagogik som vetenskaplig disciplin
  • redogöra för centrala begrepp, teorier och forskning inom fältet pedagogik i arbetslivet

Färdigheter och förmåga

  • samla in, bearbeta och skriftligt rapportera data insamlade via intervju
  • på en grundläggande nivå analysera och diskutera praktiska exempel på lärande och kompetensutveckling med hjälp av teorier om lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • anlägga kritiska perspektiv på vuxenpedagogiska praktiker
  • kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Delar av kursen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik, vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrusning och kompetens.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • Ett seminarium (U/G)
  • En gruppvis författad caseuppgift (U/G)
  • En skriftlig individuell intervjuuppgift (U/G)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

  • Giltig från: 2023 vecka 40

    Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
    Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
    ISBN: 9789140686121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Illeris Knud
    Kompetens : [vad, varför, hur]
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 158 s. :
    ISBN: 978-91-44-07912-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

    Chef och HR : att möta personalproblem tillsammans
    Palm Kristina, Calminder Dag
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 208 sidor :
    ISBN: 9789144140711
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

    Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer
    Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 287 sidor :
    ISBN: 9789144090962
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren Ulf P.
    Om pedagogikämnet som undran och nytta
    I Wikander, L., Gustafsson, C., Riis, U. & Larson, L (Reds). Pedagogik som examensämne 100 år. Uppsala: pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. : 2009 :
    Obligatorisk

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
    Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
    Obligatorisk

    Nilsson Peter
    En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid
    Umeå universitet, Pedagogiska institutionen : 2003 :
    Obligatorisk

    Uljens Michael
    Pedagogik i början av det 21:a århundradet
    Utbildning & demokrati, 10(1), s. 133-140 : 2001 :
    Obligatorisk

    Pedagogik i arbetslivet – forskningsområdets utveckling under 2005-2015
    Gustavsson Maria, Thunborg Camilla
    2016 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270

    Anvisade artiklar tillkommer.

  • Giltig från: 2022 vecka 23

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11206-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

    Illeris Knud
    Kompetens : [vad, varför, hur]
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 158 s. :
    ISBN: 978-91-44-07912-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

    Chef och HR : att möta personalproblem tillsammans
    Palm Kristina, Calminder Dag
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 208 sidor :
    ISBN: 9789144140711
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

    Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer
    Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 287 sidor :
    ISBN: 9789144090962
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren Ulf P.
    Om pedagogikämnet som undran och nytta
    I Wikander, L., Gustafsson, C., Riis, U. & Larson, L (Reds). Pedagogik som examensämne 100 år. Uppsala: pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. : 2009 :
    Obligatorisk

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
    Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
    Obligatorisk

    Nilsson Peter
    En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid
    Umeå universitet, Pedagogiska institutionen : 2003 :
    Obligatorisk

    Uljens Michael
    Pedagogik i början av det 21:a århundradet
    Utbildning & demokrati, 10(1), s. 133-140 : 2001 :
    Obligatorisk

    Pedagogik i arbetslivet – forskningsområdets utveckling under 2005-2015
    Gustavsson Maria, Thunborg Camilla
    2016 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-134270

    Anvisade artiklar tillkommer.