"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvalitativ metod i socialt arbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Qualitative methods in Social work

Denna kursplan gäller: 2016-09-12 till 2018-06-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA129

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2015-10-19

Reviderad av: Prefekten, 2016-10-11

Innehåll

Kursen ger en fördjupad kunskap i och om olika kvalitativa metoder, liksom vad gäller huvuddrag och centrala begrepp inom de idétraditioner som utgör bakgrund till dessa metoder. Centralt i kursen står övning i ett urval av olika kvalitativa metoder baserade på empiriskt material erhållet via observation, intervju, eller text. Teman som aktualiseras och problematiseras under kursens gång är den kvalitativa forskningsansatsens konsekvenser vad gäller: metodologiska överväganden; val av metod i förhållande till forskningsfråga; insamling av empiriskt material; tolkning; kunskapsanspråk; samt de forskningsetiska ställningstaganden som aktualiseras.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
- ha fördjupade kunskaper om huvuddrag i olika vetenskapliga idétraditioner och dessas centrala begrepp
- visa god kännedom och förståelse för metodologiska överväganden i kvalitativa forskningsansatser, samt kunna relatera dessa i förhållande till de idétraditioner som utgör bas för kvalitativ forskning

Färdighet och förmåga
- visa färdighet och förmåga vad gäller insamling och kvalitativ analys av empiriskt material så som observation, intervju och dokumentstudier
- självständigt kunna tillämpa och argumentera för ovan nämnda metoders kunskapsanspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt kunna kritiskt granska texter med avseende på kvalitativa ansatser
- självständigt kunna identifiera och värdera forskningsetiska problem, samt argumentera för egna forskningsetiska ställningstaganden, i relation till kvalitativ metod

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet (socialt arbete, freds- och konfliktstudier, genusvetenskap, kulturgeografi, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap) eller motsvarande kunskaper, innehållande minst 15 hp självständigt arbete eller kurser 90 hp inom omvårdnad innehållande minst 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs En A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
 
 

Undervisningens upplägg

Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, egna litteraturstudier, metodövningar och seminarier. Undervisningen bygger i hög grad på studenternas aktiva medverkan och självständiga studier där studenterna till undervisningstillfällena och seminarierna har förberett olika uppgifter, enskilt och/eller i grupp. Studenterna ska utifrån en egen forskningsfråga problematisera och tillämpa olika metodologiska ansatser. Kursen avslutas med en individuell skriftlig inlämningsuppgift.   

Examination

Examinationen sker på följande sätt:
aktivt seminariedeltagande
skriftliga inlämningsuppgifter
individuell skriftlig avslutande inlämningsuppgift
 
På den individuella skriftliga inlämningsuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För skriftliga PM och aktivt seminariedeltagande ges betygen U eller G. För att få betyget väl godkänd på kursen krävs att man får väl godkänd på den skriftliga inlämningsuppgiften.
 
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften erbjuds ett omprov.
 
Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga inlämningsuppgiften och seminariedeltagandet kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
 
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen
 
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor på avancerad nivå senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 37

The social construction of reality : a treatise in the sociology of knowledge
Berger Peter L., Luckmann Thomas
Repr. : London : Penguin : 1991 : 249 s. :
ISBN: 0-14-013548-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hermerén G
Good research practice, Stockholm: The Swedish Research Council
Inst för socialt arbete : 2011 :
https://publikationer.vr.se/produkt/good-research-practice/
Obligatorisk

Doing interview-based qualitative research : a learner's guide
Magnusson Eva, Marecek Jeanne
Cambridge : Cambridge University Press : 2015 : 189 pages :
http://assets.cambridge.org/97811076/74707/cover/9781107674707.jpg
ISBN: 9781107062337
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rose Wiles
What are Qualitative Research Ethics?
Bloomsbury Publishing : 2012 :
Obligatorisk

Further reading in forms of articles and/or book chapters related to lectures will be added.