"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskap, 15 hp

Innehåll

Kursen ger en grundläggande förståelse för beteendevetenskaplig teori och empiri av betydelse för praktiskt organisationsarbete. Kursen är indelad i två delmoment om 7,5 högskolepoäng vardera. Under det första momentet studeras organisationers villkor och förutsättningar i dagens Sverige samt dess implikationer för sociala relationer och psykosocial arbetsmiljö och hälsa/välmående på arbetsplatser. Under det andra momentet behandlas ledarskap i praktiken - att förstå och lösa situationer i det vardagliga arbetet utifrån kunskap om ledarskap, hur grupper fungerar, mellanmänsklig kommunikation och konfliktlösning. Fokus kommer att ligga på kundorienterade organisationer.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Organisationer och människor i det nya arbetslivet, 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna

- visa kunskap om villkoren och förutsättningarna för organisationer och arbeten i det nya arbetslivet (makroperspektiv)
- visa kunskap om hur villkoren och förutsättningarna för organisationer kan påverka de sociala relationerna och den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen (meso- och mikroperspektiv)
- visa kunskap om och kunna förklara centrala begrepp och teorier relaterade till dessa perspektiv (makro-, meso- och mikro-)
- kunna tillämpa centrala begrepp och teorier i analyser på ett meso- mikroperspektiv

Moment 2: Ledarskap i praktiken, 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna

- visa kunskap om villkoren och förutsättningarna i organisationer för ledarskap, arbetsgrupper, mellanmänsklig kommunikation samt konflikter och konfliktlösning
- visa kunskap om och kunna förklara centrala begrepp och teorier relaterade till ledarskap, arbetsgrupper, mellanmänsklig kommunikation samt konflikter och konfliktlösning
- i tal och/eller skrift kunna kommunicera centrala begrepp och teorier relaterade till ledarskap, arbetsgrupper, mellanmänsklig kommunikation, samt konflikter och konfliktlösning
- kunna tillämpa centrala begrepp och teorier i analyser och praktiska övningar
- kunna reflektera över sig själv som (framtida) ledare och gruppmedlem i relation till under kursen förvärvade kunskaper och insikter

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i huvudsak genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar och grupparbeten samt case-baserad undervisning.

Examination

I båda momenten ingår muntliga och skriftliga examinerande inslag vilka sker endera individuellt eller i grupp. På gruppuppgifter och muntliga uppgifter kan enbart betyget Underkänt/Godkänt erhållas. På individuella skriftliga uppgifter graderas betygen Underkänt/Godkänt/Väl godkänt. För att betyget Väl godkänt ska erhållas på kursen måste studenten vara gokänd på samtliga examinerande inslag och ha betyget Väl godkänt på 75% av de examinerande inslag där detta betyg kan erhållas.

Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga examinerande inslag. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle kort tid efter det ordinarie provtillfället, endera i form av en omexamination eller skriftlig eller muntlig komplettering (det senare gäller även gruppuppgifter). Ett tredje examinationstillfälle erbjuds en gång per år. Till omexamination måste anmälan göras av studenten. Examinationer och kompletteringsuppgifter baserade på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov eller annan examination på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”. www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 29

Moment 1: Organisationer och människor i det nya arbetslivet, 7,5 hp

Allvin Michael
Gränslöst arbete : socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 188 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/stor/4707631o.jpg
ISBN: 91-47-07631-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hansson Anders
Hälsopromotion i arbetslivet
Studentlitteratur : 2004 : 296 s. :
Obligatorisk

Statussyndromet : hur vår sociala position påverkar hälsan och livslängden
Marmot Michael, Grip Göran
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 403, [1] s. :
ISBN: 91-27-11192-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zanderin Lars (red.)
Arbetsmiljö
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 240 s. :
ISBN: 91-44-03253-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter kan tillkomma.

Referenslitteratur

Hellberg Annika
Arbetsmiljölagen : och dess förordning med kommentarer i lydelse den 1 januari 2009
Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2009 : 104 s. :
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h008.pdfz Pdf-fil
ISBN: 978-91-7464-480-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete- en vägledning.
Solna : Arbetsmiljöverket : 2010 :
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h450.pdf

Johnson Björn
Kampen om sjukfrånvaron
Lund : Arkiv : 2010 : 287 s. :
ISBN: 978-91-7924-225-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Theorell Thöres
Är ökat inflytande på arbetsplatsen bra för folkhälsan?
Statens folkhälsoinstitut : 2003 :
Läsanvisning: (Finns fritt tillgänglig via Statens folkhälsoinstituts hemsida: http://www.fhi.se/PageFiles/3982/arbete.pdf)

Jämlikhetsanden : därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen
Wilkinson Richard G.0 332270, Pickett Kate
Stockholm : Karneval : 2010 : 304 s. :
ISBN: 978-91-85703-40-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Ledarskap i praktiken, 7,5 hp

Johansson Eva C.
Låt modet bli större än rädslan : konflikthantering
Farsta : Förändringsarbetarna Consult & Bild AB : 2007 : 71 s. :
http://www.forandringsarbetarna.nu
ISBN: 978-91-975707-3-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 169 s. :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter kan tillkomma.

Referenslitteratur

Nya perspektiv på organisation och ledarskap : artisteri, valmöjlighet och ledning
Bolman Lee G., Deal Terrence E., Hintze Görel
Lund : Studentlitteratur : 1995 : 454 s. :
ISBN: 91-44-47031-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Granér Rolf
Personalgruppens psykologi. Lärarhandledning
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 72 s. :
ISBN: 91-44-49571-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbetsgruppens psykologi
Lennéer-Axelson Barbro, Thylefors Ingela
4., [omarb.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 255, [1] s. :
ISBN: 91-27-09571-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Mathiasson Carin
Praktisk gruppsykologi
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 152 s. :
ISBN: 91-44-38671-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Groups : theory and experience
Napier Rodney., Gershenfeld Matti K.
7th ed. : Boston : Houghton Mifflin : c2004. : xvi, 592 p. :
ISBN: 0-618-27044-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Individ och grupp : en introduktion till gruppsykologi
Nilsson Björn, Dejke Anders
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 158 s. :
ISBN: 91-44-37461-5
Se Umeå UB:s söktjänst