Engelskt namn: Action
Denna kursplan gäller: 2008-03-17 till 2009-10-25 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-09-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2018-09-23
Kursplan för kurser med start mellan 2011-10-31 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-11-01 och 2011-10-30
Kursplan för kurser med start mellan 2009-10-26 och 2010-10-31
Kursplan för kurser med start innan 2009-10-25
Kurskod: 3BM011
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kognitionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk och translationell biologi
Beslutad av: Programkommittén för kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap, 2008-03-25
Kursen är en tvärvetenskaplig introduktion till kognitionsvetenskapligt studium av aktiva handlingar i biologiska och artificiella system. Innehåll i korthet: Motoriska system och sensorimotoriska mekanismer hos människan Talproduktion och situationsbetingad variation i tal Filosofiska uppfattningar om människans fria vilja Datoranvändning utifrån kunskapsarbete
Kunna redogöra för: struktur och funktion hos muskelcellers och motoriska enheter mönstergeneratorer för t.ex. lokomotion, tuggning och andning sensorimotoriska styrning av handens motorik och betydelse av sensorisk kontroll ögonmotorik och integrerad hand- och ögonmotorik determinism respektive indeterminism och relatera dessa uppfattningar till empiriska resultat i modern naturvetenskap antaganden som ligger till grund för kompatibilism respektive libertarianism talproduktionsprocessen hur talare anpassar sitt tal till situationen olika former för datoranvändning och sambandet med den teknik som används huvudsakliga delområdena för datorbaserad informationshantering: bearbetning, lagring, distribution, gränssnitt. exempel på samband mellan gällande informationsteknik och hur samtida kunskap och information struktureras och organiseras exempel på hur sambandet mellan informationstekniska artefakter och deras handhavande kan se ut de två huvudinriktningar för informationsteknisk utveckling: cyberrymden och virtuella verkligheter, pervasive computing informationsexplosionen samt de ändrade villkor som informationssamhället innebär jämfört med industrisamhället
Undervisningen utgörs av lektioner, laborationer, demonstrationer och seminarieövningar. Uppnående av de förväntade studieresultaten förutsätter aktivt deltagande i undervisningen samt aktivt eget arbete.
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter under kursens gång och/eller genom skriftligt kunskapsprov vid kursens slut. På hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska examinerande uppgifter är godkända. Student som godkänts i prov har inte rätt att undergå förnyad prövning för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt.
Kane Robert
Free will
Malden, Mass. : Blackwell : 2002 : xii, 310 s. :
ISBN: 0-631-22101-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Galotti Kathleen M.
Cognitive psychology : in and out of the laboratory
4th ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth : 2008 : xix, 681s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0714/2006938495.html
ISBN: 0-495-09963-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Jackendoff Ray S
Patterns in the mind : language and human nature
Repr. ed. : New York, NY : BasicBooks : c1994 : 246 s. :
ISBN: 0-465-05462-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Purves Dale
Neuroscience
4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer : cop. 2008 : 857 s. + (52 s.) :
ISBN: 978-0-87893-697-7 (hardcover : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompletterande material och övningsmaterial enligt lärarens anvisningar tillkommer.
Introducing phonetic science
Ashby Michael., Maidment John A.
New York : Cambridge University Press : 2005. : 222 p. :
ISBN: 0-521-80882-0 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Medvetandets mekanik : en filosofisk introduktion till medvetanden, maskiner och mental representation
Crane Tim, Tuvesson Pi
Stockholm : Thales : 2004 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-7235-046-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kane Robert
Free will
Malden, Mass. : Blackwell : 2002 : xii, 310 s. :
ISBN: 0-631-22101-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Galotti Kathleen M.
Cognitive psychology : in and out of the laboratory
4th ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth : 2008 : xix, 681s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0714/2006938495.html
ISBN: 0-495-09963-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Purves Dale
Neuroscience
4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer : cop. 2008 : 857 s. + (52 s.) :
ISBN: 978-0-87893-697-7 (hardcover : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompletterande material och övningsmaterial enligt lärarens anvisningar tillkommer.