Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottsmedicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för idrottsmedicin
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2021-05-26
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2025-02-12
Innehåll
Kursen bygger på grundläggande kunskaper om testmetodologi med fokus på både idrottsspecifika tester och tester för användning inom hälsoområdet. Vidare ger kursen en fördjupad förståelse av testernas betydelse för träningsplanering. Stor vikt läggs på värdering av testernas ordning och nytta med testbatterier. Även förmågan att utfora och analysera resultat av avancerade idrottsfysiologiska tester, identifiera betydelsen av idrottsteknologi och välja korrekta monitoreringsverktyg ingår i kursen. Faktorer som nytta och risk med avancerade tester och andra etiska överväganden kopplas till val av testupplägg och beaktas. Vid praktiskt utförande av tester ingår även korrekt hantering av data (analys, tolkning och dokumentation) och information till testperson om testresultat.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse: Studenten ska kunna 1. Redogöra för beprövade metoder och verktyg för att övervaka tränignsbelastning utifrån ålder, kön och fysiska status. 2. Förklara risker och redogöra för kriterier för avbrott vid maximala idrottsfysiologiska tester.
Färdigheter och förmåga: Studenten ska kunna 3. Analysera och tolka testresultat av avancerade idrottsfysiologiska tester. 4. Bedöma testresultat från olika idrottsfysiologiska tester och förklara deras betydelse för träningsplanering. 5. Visa förmåga att identifiera, beskriva och reflektera över den egna och andra professioners yrkesspecifika bidrag i interprofessionellt teamarbete mot målet optimal hälsa för enskilda personer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt: Studenten ska kunna 6. Analysera nytta med testbatterier och utvärdera deras betydelse för att predicera idrottsprestation. 7. Planera för och motivera urvalet av idrottsfysiologiska tester utifrån individernas ålder, kön och fysisk status.
Behörighetskrav
60 hp inom huvudområdet där minst 7,5 hp grundläggande kunskaper om testmetodik ska ingå.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, och aktiva laborationer där fysisk ansträngning ingår. Praktiska tillämpningsövningar och eget arbete individuellt och i grupp i idrottsmiljöer inklusive Umeå Movement and Exercise Laboratory (UMEX) förekommer.
Informationstekniska inslag kan förekomma i undervisningen och kräver tillgång till internetuppkopplad dator. Delar av undervisningen kan komma på engelska.
Examination
Kursmål 1, 2, och 6 examineras via skriftlig individuell salstentamen. Kursmål 3 och 4 examineras individuellt på gruppnivå via labbrapporter och ett muntligt seminarium. Kursmål 5 examineras genom obligatoriskt deltagande och muntlig individuell reflektion i grupp. Kursmål 7 examineras individuellt genom skriftlig rapport.
Kursmål 3, 4 och 5 bedöms som Godkänd och Underkänd. Kursmål 1, 2, 6 och 7 bedöms som Väl Godkänd, Godkänd och Underkänd
För att på kursen erhålla betyget Godkänd krävs betyget minst Godkänd på alla delar. För betyget Väl godkänd krävs Väl Godkänd på skriftlig salstentamen och skriftliga rapporten.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Det är enbart tillåtet att komplettera upp till godkänt, ej till högre betyg. Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att ha möjlighet att uppnå ett högre betyg än godkänt.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.